Podczas zajęć artystycznych klasy drugie gimnazjum zrealizowały projekt edukacyjny pod nazwą „GRANIE NA ZAWOŁANIE-WSZYSTKO MOŻE BYĆ INSTRUMENTEM”. Koordynatorką działań była p. Agnieszka Korzempa.
Celem projektu było:
- zaspokojenie potrzeb twórczego i odtwórczego tworzenia muzyki;
- poznanie zasad budowania instrumentów i powstawania dźwięku;
- zaprojektowanie i wykonanie w grupach instrumentu własnego pomysłu i gra na nim;
- integracja uczniów.
Klasy podzielone na grupy z zaangażowaniem przystąpiły do pracy. Zanim przystąpiliśmy do projektowania własnych instrumentów, poznawaliśmy inne, niekonwencjonalne, mniej znane tj.: carillion, virillion. Doświadczaliśmy gry na instrumentach tj. słomki dopicia, kubki, kieliszki, rury pcv, garnki itp. Poznaliśmy podstawowe zasady budowania instrumentu muzycznego i regulowania wysokością dźwięku ( gra na krótszych i dłuższych słomkach, większych i mniejszych kieliszkach, bardziej i mniej napełnionych wodą itp.).
Nieco dłużej „zaprzyjaźniliśmy się” z kubkami. Tak, to nie pomyłka! Mając zwykłe,piknikowe kubki plastikowe próbowaliśmy swoich sił wymyślając rytmy. Obracaliśmy kubki, uderzaliśmy nimi o ławki, klaskaliśmy w dłonie i robiliśmy inne kubkowe akrobacje. Okazało się, że na kubkach naprawdę da się grać! ;) Udowodniliśmy to 15 czerwca podczas uroczystości Święta Szkoły,
gdzie przed społecznością szkolną gimnazjum połączone grupy z każdej klasy drugiej wspólnie zagrały rytm na kubkach. Gra ta stanowiła akompaniament do śpiewanej przez nas piosenki turystycznej. Towarzyszyła nam gitara, na której grała Kornelia Łukomska z kl. 2c. Ale nie tylko: Kuba Maciejewski włączył się uderzeniem w gong własnej roboty ( pokrywka od garnka i drewniana łyżka), Mateusz Kieca grał na „dzięciole” ( instrumencie, wymyślonym i wykonanym przez grupę klasy 2e), chłopcy z 2a na instrumencie wykonanym ze stołu z ikea, butelek, gwoździ i linijek, Dawid Frankowski na marakasie własnej roboty ;) To była unikatowa orkiestra! :)
No właśnie- ci, którzy przybyli mogli podziwiać instrumenty, które wszyscy uczniowie realizujący projekt wymyślili i wykonali. Prezentację własnych instrumentów rozpoczęła klasa 2b, która opowiedział o tym jak instrument powstawał i z czego. Następnie Adrian Staszak, Emilia......., Julita, Mikołaj …......., Kasia zagrali autorski rytm na swoim instrumencie o nazwie DONBIL. Rytm się na tyle spodobał słuchającym, że grupa otrzymała wstępną propozycję utworzenia ścieżki dźwiękowej do filmu, którego realizacja rozpocznie się w przyszłym roku szkolnym.
Uwagę przykuło wiele instrumentów a oto jak o swoim piszą uczniowie kl. 2d::
„ Nasz instrument muzyczna chmurka wykonaliśmy m.in. z plastikowych butelek, wełny, drewna, balona, słoików, puszek, spinaczy, dzwonka i gorczycy. Widoczny z boku bębenek został wykonany z folii aluminiowej, tamborka, brzęczyka Piezo oraz przewodów. W momencie, w którym koniec przewodu dotyka folii słychać jest piszczący dźwięk. Cały stelaż pomalowaliśmy na turkusowo, a poszczególne elementy na szaro dzięki czemu cały instrument wyglądał bardzo efektownie. Projekt wykonali: Ania Bidzińska, Julia Zaborowska, Kaja Szczygielska,Michał Wojtkowiak, Filip Dreżewski, Oskar Dreżewski.”- autor opisu Kaja Szczygielska kl. 2d
Klasa 2a, b,c,d, i e gimnazjum