|
AdminS

Belgia 30 nauczycieli szkół podstawowych członków ESA z 11 państw stowarzyszonych zgłosiło się na warsztatów technologii i robotyki, które są organizowane przez Biuro Edukacji ESA w laboratorium e-technologii w Centrum Szkoleniowym ESA w Edukacji, w Belgii. Na to szkolenie zgłosiłyśmy się we dwie: ElżbietaKwiatkowska i Małgorzata Wiland. Odbywało się ono 13 i 14 września tego roku. Po zgłoszeniu i potwierdzeniu podania, musiałyśmy zaplanować podróż. Do Brukseli podróżowałyśmy samolotem, a do miejsca pobytu pociągiem (po drodze 2 przesiadki). Nie było to takie proste, bo lotnisko w Zavandem jest ogromne, a trzeba było szybko kupić bilety kolejowe i znaleźć odpowiednią platformę, która znajdowała się pod powierzchnią lotniska. O 22.40 przybyłyśmy na miejsce do hotelu w Poix Saint Hubert. Już na drugi dzień rano autobus zabierał nas do laboratorium w ESA Galaxia. Podczas warsztatów uczyłyśmy się, jak zorganizowaći prowadzić zajęcia, takie, jak tworzenie robotów za pomocą sprzętu i oprogramowania LEGO WeDO i używanie ich do wykonywania "misji na Marsie", które mogą być wykonywane w klasie. Koła zębate i koła pasowe, energia i programowanie komputerowe należą do tematów, które również zostały przez nas zbadane. Zbudowałyśmy łazik z klocków WeDO, który musiał najpierw poruszać się bez silniczka, a potem należało zastosować silnik i czujniki ruchu. Następnie trzeba było połączyć dwa łaziki w jeden z dwoma silniczkami i nauczyć nawigować pojazd, omijając przeszkody na powierzchni Marsa. W drugim dniu warsztatów pracowałyśmy w programie Scratcha, Pythona i używaliśmy komend w tych językach do bardzo specjalnej kamerki Astro Pi, aby zbadać otoczenie. Astro Pi pomógł nam dokonać pomiarów środowiskowych i zbadać różnicę między światłem widzialnym i bliskiej podczerwieni. Zbadałyśmy wilgotność powietrza w pomieszczeniu, zmierzyłyśmy temperaturę oraz wysyłałyśmy sygnały i wiadomości do NASA przy pomocy diod LED. Zostałyśmy również zapoznane z komputerem Raspberry Pi, służącym do badania programowania komputerowego w kontekście kosmicznym. W drugim dniu warsztatów zaproszono nas do ESEC, Europejskie Centrum Bezpieczeństwa i Edukacji Przestrzeni w Redu w Belgii. Jest to centrum w dziedzinie bezpieczeństwa cybernetycznego, w którym znajdują się: Centrum Informacjio Pogodzie Kosmicznej, Centrum Szkoleniowe ESA i E-Robotyka laboratorium, a także część sieci stacji naziemnych ESA.Jest to miejsce ściśle tajne i gdyby nie szkolenie, zapewne nigdy byśmy nie miały okazji zobaczyć  obserwacji satelit.ESEC zapewnia łącza, w których znajdują się wszystkie urządzenia wykorzystywane do testowania sygnału Galileo GPS. W 2019 r. obiekt ma zostać europejskim ośrodkiem referencyjnym dla usług cyberbezpieczeństwa, obsługiwanym przez przemysł,a ESA jest "katalizatorem" interesów w cyberbezpieczeństwie i właścicielem części związanej z przestrzenią kosmiczną. Zainspirowane rzeczywistymi misjami kosmicznymi ESA poznałyśmy różne rodzaje wiedzy i umiejętności niezbędnych do pomyślnego zrealizowania projektu kosmicznego oraz to, jak można wykorzystać przestrzeń kosmiczną do zainteresowania swoich uczniów przedmiotami ze STEM (nauka, technologia, inżynieria, matematyka).Językiem roboczym warsztatów był język angielski.Miałyśmy także możliwość przetestowania różnego rodzaju sprzętu do symulacji astronautów w Centrum Euro Space. Pani Ela odważyła się przetestować Koło Reńskie umożliwiające wykonywanie obrotów wokół osi przechodzącej przez połowę sylwetki ćwiczącego. Obie skorzystałyśmy ze specjalnego systemu i okularów 3D, który umożliwiał nam poczucie stanu nieważkości. Naszym zadaniem było przejść po powierzchni Księżyca, zdjąć chorągiewkę i przynieść ją do statku kosmicznego. Było to niesamowite uczucie i świetna zabawa.

Małgorzata Wiland, Elżbieta Kwiatkowska