AdminS

Celem akcji było zwiększenie świadomości na temat mutyzmu wybiórczego, który ma podłoże lękowe. Projekt był kierowany do klas I-VIII. Do akcji przystąpiło 11 klas szkoły podstawowej. Połączyliśmy tę akcję z „Dniem życzliwości”, który w naszej szkole odbywa się od kilku lat. Dzieci bardzo chętnie wykonywały zadania i wysłuchiwały o sobie pozytywnych stwierdzeń.

Każda klasa miała czas od 1 października do 31 grudnia 2019r. na wykonanie zadań. Oto opis zadań wykonany przez jednego z nauczycieli.

W klasie IIa zmagamy się z problemem mutyzmu wybiórczego na co dzień. Bezpośrednio zaburzenie to dotyka jednej z uczennic, ale pośrednio – całej klasy. W związku z tym z wielkim zapałem i zaangażowaniem przystąpiliśmy do akcji „KLASA Z EMPATIĄ”. Na kartkach samoprzylepnych wszyscy pisali o swoim strachu. Kiedy odczytaliśmy „sumę klasowych lęków”, wielu z nas zdziwiło się, że wszyscy się czegoś boją. Stwierdziliśmy, że powody strachu mogą być różne. Długo o tym dyskutowaliśmy. Doszliśmy do wniosków, że to, na co jedni nie zwracają uwagi, dla innych może stanowić olbrzymi problem. Uświadomiliśmy sobie, że czasami strach obezwładni człowieka i wtedy należy szukać pomocy. U kogo? Dzieci stwierdziły, że u zaufanej osoby. Rozmawialiśmy również o tym, w jaki sposób możemy pomagać jeden drugiemu. Dzieci w grupach wykonały plakaty dotyczące wzajemnej pomocy. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że pomaganie sobie jest bardzo ważne i postanowili, że ten wniosek wcielą w klasowe życie. Na efekty nie trzeba było długo czekać, ponieważ akurat na tych zajęciach jednemu z kolegów wylał się w plecaku napój. Kilka osób natychmiast rzuciło się do pomocy

Dzieci rozpakowały plecak, powycierały mokre książki i zeszyty, położyły wszystko na kaloryferze i, zadowolone z siebie, wróciły do robienia plakatów. Kolejne zadanie przyniosło wiele radości. Miłe komunikaty na odrysowanych dłoniach były balsamem na wszystkie smutki. Radość malowała się na każdej dziecięcej buzi, a niektórzy chętnie mówili o swoich miłych uczuciach. Dyskusja klasy o pozytywnych komunikatach kierowanych do innych doprowadziła do wniosku, że wywołują one dobre uczucia w innych w przeciwieństwie do komunikatów negatywnych. Momentami, gdy dzieci podawały przykłady, rozmowa stawała się burzliwa. W sumie doszliśmy do wniosku, że zgoda buduje, niezgoda rujnuje, postanowiliśmy starać się trzymać emocje na wodzy i wysyłać w świat więcej pozytywnych, niż negatywnych komunikatów. Praca na zajęciach związanych z akcją „KLASA Z EMPATIĄ” nadal przynosi efekty. Jak nigdy dotąd, wszyscy uczniowie IIa wspierani przez rodziców włączyli się w akcję charytatywną „Szlachetna Paczka”. Każdy! 100%.

Nauczyciele przesyłali zdjęcia i krótkie opisy. Na stronie naszej szkoły był widoczny baner o akcji, a na holu głównym , przy pokoju nauczycielskim i w wejściu szkoły znajdowały się plakaty. Zainteresowani akcja byli również rodzice, którzy rozmawiali o swoich spostrzeżeniach z wychowawcami. Myślę, że akcja była bardzo potrzebna i edukująca, ale też podniosła u wielu uczniów samoocenę. Akcja została doceniona, klasy, które zrealizowały zadania „Klasy z empatią” otrzymały certyfikaty. Dziękuję Wychowawcom i uczniom klas: Ia, Ib, Ic, IIa, IIb, IIc, IId, IIIa, IIIb, IIIc i IVa za podjęcie wyzwania i wspaniałą pracę. Myślę, że świetnie się wpisujemy w to co powiedział prof. Jacek Pyżalski o „budowaniu korzeni, nitek i sznurów między uczniami” co uchroni przed odrzuceniem społecznym, bo budujemy relacje miedzy sobą.

Koordynator akcji „Klasa z empatią” Małgorzata Wiland