AdminS

ekomatematyka

Na ten świetny pomysł wpadli pani Grażyna Stypczyńska i pan Leszek Owieśny, którzy przeprowadzili lekcję w klasie Va na temat: Co jest bardziej eko?- oszczędzamy wodę. 

Podstawą opracowania scenariusza stały się założenia dydaktyki zarówno deweyowskiej jak i współczesnej. Dydaktyka przełomu XIX i XX wieku zakładała, że celem pracy szkoły jest rozwój aktywności uczniów, ich wrodzonych zdolności, zdobywanie doświadczeń poprzez łączenie teorii z praktyką oraz twórcze rozwiązywanie problemów. Na bazie wcześniejszych doświadczeń współczesna dydaktyka kładzie nacisk na rozwijanie inicjatywy i aktywności oraz indywidualizację procesu nauczania. Zmierza w stronę kształcenia umiejętności i integracji międzyprzedmiotowej, przedstawiania uczniom całościowego obrazu rzeczywistości, a nie tylko fragmentarycznej wiedzy o pojedynczych zjawiskach. Preferuje pogląd, że uczenie się ma na celu wszechstronny rozwój   i odkrycie zdolności młodego człowieka. Ucząc się przez całe życie, potrafi on lepiej zrozumieć zmieniający się świat i zjawiska w nim zachodzące. Ten scenariusz lekcji służy rozwijaniu wrażliwości na problemy środowiska i kształtowaniu odpowiedzialności za nie.  Ćwicząc pojęcia matematyczne i mówiąc jednocześnie o problemach ochrony środowiska, nauczyciele kształtowali u uczniów umiejętność rozwiazywania problemów. 

Punktem wyjścia było zadanie, które polegało na obliczeniu, o ile więcej zużywamy wody podczas mycia zębów- wtedy, kiedy wodę wlewamy do kubeczka czy myjemy zęby, nie zakręcając wody. Wszystko było zrobione fachowo, dwoje uczniów umyło zęby, zużyta woda została wlana do plastikowych wiader i zważona przez panią pielęgniarkę. Podsumowując – jeśli myjemy zęby i wykorzystujemy kubek, możemy zaoszczędzić w ciągu roku ok. 500 zł. To bardzo dużo! 

Dziękuję za przeprowadzenie tej lekcji pani Grażynie Stypczyńskiej i panu Leszkowi Owieśnemu oraz klasie 5a, że starali się włączyć w tę opartą na świetnym pomyśle lekcję. 

Marzena Wolska