AdminS

2a

Piękna mozaika powstała na zajęciach w klasie 2a. Zanim uczniowie zaczęli wykonywać zadanie, metodą burzy mózgów stworzyli własną definicję mozaiki. Potem pani Kinga Mastalerska-Paczkowska tylko uzupełniła ich wiedzę. Dobrane losowo grupy dostały takie samo zadanie, jednak wykonanie w każdej grupie było inne. Efekt zachwyca, szczególnie w ten deszczowy dzień. W ogóle kolory w sali nr 4 przy ul. Artylerzystów wprowadzają w dobry nastrój.

Marzena Wolska

AdminS

zuchy

Szare Wilczki w minionych miesiącach bardzo aktywnie uczestniczyły w zbiórkach gromady! Z radością powitaliśmy nowe koleżanki i kolegów z klas pierwszych. Był czas na wzajemne poznanie, zabawy, pląsy i prace. Nie brakowało ciekawych zadań do wykonania, podczas których musieliśmy wykazać się sprytem, zręcznością i wiedzą. Włączyliśmy się w obchody 35-lecia naszej szkoły, wykonaliśmy eko-plakaty oraz wspólnie z drużynową odwiedziliśmy miejsca pamięci usytuowane na terenie miasta. Poznaliśmy ich historię oraz zapaliliśmy znicz jako symbol naszej pamięci i wdzięczności.

Zapraszamy do objerzenia zdjęć naszych działań.

                                                                                     Z harcerskimi pozdrowieniami

Czuwaj! Szare Wilczki

AdminS

Od kilkunastu lat w naszej szkole świętujemy przypadający 21 listopada Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień. W tym roku chcemy zachęcić Was do życzliwych zachowań i gestów przez cały miesiąc. Nic lepiej nie rozpogodzi zimnego, wietrznego i deszczowego listopada, jak Wasze promienne uśmiechy, życzliwe działania, serdeczne gesty oraz miłe słowa.

Każdego listopadowego wieczoru na stronie internetowej szkoły pojawi się kartka z kalendarza z życzliwym zadaniem na kolejny dzień. Mamy nadzieję, że z radością przyłączycie się do zabawy!

A oto zadanie na dziś:

2

 

Zespół Pedagogów i Psychologów Szkolnych

AdminS

Uczniowie naszej szkoły, jak co roku w Dzień Wszystkich Świętych zapalili symboliczny znicz przy Kamieniu Katyńskim.

katyn

AdminS

W dniu 27.10.2021r. w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Barcinie odbyło się pierwsze spotkanie organizacyjne nowo wybranej Młodzieżowej Rady Gminy. Pod czujnym okiem Pani Ewy Gościńskiej i Pani Iwony Zbieranek naszą szkołę reprezentować będą następujący uczniowie: Jagoda Pietrala, Julia Branecka, Natalia Nowicka, Natalia Kijak, Błażej Kowalczyk, Zofia Nowak, Aleksandra Świercz, Marcelina Lewicka oraz Aleksandra Kowalczyk.

Na początku zastępca burmistrza Pan Hubert Łukomski przywitał zgromadzonych i w skrócie przedstawiał cel działania Młodzieżowej Rady Gminy. Następnie dyrektor Miejskiego Domu Kultury Pan Artur Jakubowski zachęcił młodzież do wzięcia udziału w Barć Film Festiwal, który odbędzie się w dniach 19-21.11.2021r. Osobą, która jako ostatnia zabrała głos był Pan Przemysław Jessa, inspektor ds. obsługi rady, który przedstawił dokładniejszy plan działania MRG.

Pierwsza główna sesja odbędzie się 2.11.2021 o godzinie 14:00. Tego dnia młodzi radni opowiedzą klika słów o sobie, złożą ślubowanie i dokonają pierwszych działań. Serdecznie gratulujemy uczniom i życzymy samych sukcesów

AdminS

marsz

Harcerze z 5 DH działającej przy Zespole Szkół w Barcinie uczestnicząc w Marszu do Miejsc Pamięci uczcili pamięć tych, co już odeszli, a zapisali się na kartach historii naszego miasta. Wieczorem 29 października 2021r. odwiedziliśmy ważne miejsca w Barcinie, oddawaliśmy się refleksji o przemijaniu i wartościach patriotycznych. Oczywiście zapalaliśmy znicze i słuchaliśmy informacji o wojnach i Powstaniu Wielkopolskim, które nie ominęły naszego miasta. Do zobaczenia na trasie Marszu za rok! Czuwaj!

Dh. Halina Kolińska

AdminS

burak

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych również włączyli się w obchody z okazji Jubileuszu 35 - lecia szkoły. Z tej okazji podczas zajęć kulinarnych i plastycznych nie mogło zabraknąć buraczka nieboraczka....

*Ćwikła* Jan Brzechwa

Raz buraczek nieboraczek

Zaczerwienił się jak raczek:

„Toż gałgaństwo jest niezwykłe,

Żeby robić ze mnie ćwikłę

I ucierać razem z chrzanem.

Nie, to wprost jest niesłychane!”

Na to chrzan, choć był utarty,

Z gniewu zgorzkniał nie na żarty

I powiedział w irytacji:

„Nie rozumiem, z jakiej racji

Jakiś burak za pięć groszy

Przy mnie tutaj się panoszy!”

Burak swoje, a chrzan swoje,

Zaperzyli się oboje,

Nie wiadomo, kto ma rację,

A tu czas już na kolację,

Więc przy stole goście siedli

I do mięsa ćwikłę zjedli.

Nie ma chrzanu ni buraka.

Ot - i cała bajka taka

AdminS

 

Za nami II Międzynarodowa edycja VI Ogólnopolskiej akcji „Przerwa na czytanie – bicie rekordu w czytaniu na przerwie”. Nasza szkoła włączyła się w nią już po raz drugi. Wydarzenie to odbywa się w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych oraz kampanii społecznej Cała Polska czyta dzieciom i ma na celu promowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, integrację środowiska lokalnego, a także zachęcenie uczniów do sięgnięcia po książkę w każdej sytuacji i w każdym miejscu. Ze względu na to, że w akcję zaangażowała się cała szkoła postanowiliśmy relację podzielić na dwie części. Pierwsza z nich pokazuje jak do akcji podeszli Ci najmłodsi i nieco starsi – czyli uczniowie klas I-V.

Już od samego rana część dzieci miały możliwość uczestniczenia w rozgrzewce czytelniczej przygotowanej w świetlicy szkolnej. Samo bicie rekordu w czytaniu rozpoczęło się po pierwszej lekcji. Na wszystkich korytarzach można było spotkać zaczytanych – czytających indywidualnie, w grupach, lub też – w przypadku niektórych pierwszoklasistów – słuchających jak czytają ich panie. Co dzieci czytały? Wszystko Pojawiły się bajki, opowiadania, wierszyki, książki o zwierzętach, sporcie, samochodach, eksperymentach chemicznych, były też książki obyczajowe, przygodowe i fantasy – słowem to co każdemu w duszy grało - i ta różnorodność jest wspaniała. Do wydarzenia włączyli się również nauczyciele oraz obsługa, co zostało skrupulatnie udokumentowane przez naszego fotoreportera. Tu już tematyka była poważniejsza, bo pojawiły się książki z dziedziny pedagogiki i psychologii, ale nie zabrakło też kryminałów czy też książek obyczajowych.

Wszystkim, którzy włączyli się do akcji serdecznie dziękujemy za dobrą zabawę i udział. To cudowne, że swoim zaangażowaniem zaprzeczacie twierdzeniu mówiącemu, że młodzi ludzie nie czytają

AdminS

dziady

Gdzie czytać Dziady cz. II Adama Mickiewicza? Oczywiście - tylko na cmentarzu. Dzięki kilku sztuczkom i rekwizytom, mimo niesprzyjającej (w tej sytuacji) słonecznej aury, udało nam się odtworzyć klimat dawnego obrzędu. Mam nadzieję, że uczniowie klasy 7a, którzy 28 października 2021r. odwiedzili barciński cmentarz (robiąc nieco zamieszania), dobrze zapamiętają postaci ze świata ludzi oraz świata duchów, a także, że zapadnie im w pamięć przesłanie utworu. Do tego - wykonanie zadań znajdywanych podczas drogi powrotnej, zwyczajnie pozwoliło utrwalić wiadomości z treści utworu. Powtarzając za wieszczem - "Bo kto nie był ni razu człowiekiem, Temu człowiek nic nie pomoże", przypominamy o tym, że tylko czyniąc dobro, zasłużymy na nagrodę... PS Nie wiem, jak uczniowie, ale ja i p. Karolina Moritz bardzo dobrze czułyśmy się w roli aktorek.

AdminS

        

Dnia 28 października odbył się szkolny turniej tenisa stołowego rozgrywany o tytuł Mistrza Liceum Ogólnokształcącego w Barcinie. W turnieju udziały udział zarówno dziewczęta, jak i chłopcy. Zawody rozegrano systemem gier ,,każdy z każdym”. Tytuł Mistrza LO wywalczył, wygrywając wszystkie swoje pojedynki, Patryk Bizon. Drugie miejsce zajął Radosław Pender, a tuż za nim uplasował się Kacper Pałęcki. Zawody sponsorowała Rada Rodziców przy Zespole Szkół oraz Urząd Miasta. Sędziami zawodów były uczennice klasy III LO Julia Nowak oraz Wiktoria Kosowska, a organizatorami nauczyciele wychowania fizycznego: Piotr Brokos, Jacek Jordanowski oraz Rafał Rydlewski.

AdminS

                            

27 października br. odbyło się uroczyste wręczenie nagród Gminnego Konkursu Plastycznego "Zapobiegajmy pożarom", w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Barcin. W konkursie dwóch uczniów naszej szkoły zdobyło nagrody w kategorii klas  I-III:

Tymoteusz Łaczkowski kl. II c - miejsce II

Katarzyna Klóskowska kl. III a - miejsce V

Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów:)

AdminS

znicz

28 października wolontariusze Zespołu Szkół w Barcinie wraz z nauczycielami p. Iwoną Goździk i p. Karoliną Moritz wybrali się na pobliski cmentarz. Wspólne wyjście wpisało się na stałe w działania wolontariuszy. Akcja „Światło Zapomnianym” ma przypomnieć o zbliżającym się dniu Wszystkich Świętych oraz skłonić do zadumy i refleksji. Dziękujemy wszystkim klasom za przyłączenie się do akcji i podarowanie zniczy, które zostały zapalone na opuszczonych i zaniedbanych grobach. Pamiętaliśmy również o bohaterach Powstania Wielkopolskiego #SzkołaPamięta2021

AdminS

2a

W środę, 27 października uczniowie klasy 2a pojechali na wycieczkę do Parku Sienno na zajęcia edukacyjne pod tytułem "Jesień w parku i ogrodzie". Podczas zajęć w terenie poznawaliśmy popularne w Polsce gatunki drzew oraz zbieraliśmy ich liście i owoce.  Uczniowie przygotowali również własnoręcznie bułki ze świeżo zmielonej mąki oraz jesienną dekorację z darów lasu. Zapraszam na  fotorelację.

Kinga Mastalerska- Paczkowska 

AdminS

szkola

„Szkoła pamięta” to akcja Ministerstwa Edukacji i Nauki odbywająca się w okresie, w którym w sposób szczególny wspominamy zarówno naszych bliskich, jak i tych, którzy zapisali się w historii – tej ogólnonarodowej i lokalnej. W ten sposób inicjatywa nawiązuje do polskiej tradycji świat zadusznych.

Celem akcji jest zwrócenie uwagi młodych ludzi na potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach naszej wolności, szczególnie tych, którzy są związani z historią danego miejsca, regionu, społeczności.

Społeczność naszej szkoły również przystąpiła do tego przedsięwzięcia. Uczniowie wraz z nauczycielami świetlicy udadzą się na cmentarz aby uporządkować  bezimienne i opuszczone mogiły, szczególnie oznakowane groby Powstańców Wielkopolskich. A później podczas zajęć świetlicowych będą wspominać lokalnych bohaterów, których już nie ma wśród nas.

Harcerze z 5 BDH również zapalą znicze na zbiorowej mogile mieszkańców Barcina pomordowanych podczas II wojny światowej. Uczniowie klas V z nauczycielką historii uporządkują miejsce upamiętnienia ofiar Zbrodni Katyńskiej pochodzących z terenu gminy. Uczniowie RSU przy LO i SP odwiedzą miejsce pamięci - tablicę na ścianie domu przy ul. 4 Stycznia 27, gdzie upamiętniono miejsce, w którym przygotowywano powstanie i skąd 4 I 1919 r. wyruszyły pierwsze oddziały do walki oraz poznają związaną z nim historię.

Bardzo ważne jest aby młodzi ludzie na różne sposoby upamiętnili lokalnych bohaterów, lepiej poznali historię swojego regionu oraz uczcili ważne rocznice historyczne.

                                                                                                                                          Grażyna Sudoł

AdminS

lektury

“Lektury są OK” to tytuł innowacji pedagogicznej, którą realizuję między innymi z uczniami klasy 6a. Innowacja ta wyrosła z potrzeby realizacji celów i zadań “Budzącej się szkoły”, której miano otrzymała nasza szkoła oraz twórczego charakteru mojej pracy. Ważnym aspektem stało się również wyposażenie uczniów w kompetencje przydatne na dzisiejszym rynku pracy oraz przygotowanie do egzaminu po szkole podstawowej.

Celem innowacji jest: wykorzystanie metod oceniania kształtującego sprzyjającego uczeniu się oraz  rozwijaniu kompetencji czytelniczych i literacko- kulturowych; rozwijanie kreatywności uczniów; kształtowanie umiejętności redagowania notatek i selekcji informacji; przygotowanie do egzaminu; utrwalenie treści lektur; dbanie o estetykę.

Efektem prowadzonej innowacji będzie “lekturowa baza” w postaci zeszytu, w którym zamieszczone będą najważniejsze informacje na temat omówionych lektur (informacje o autorze, rodzaju i gatunku literackim, opis elementów świata przedstawionego, bohaterów, problematyki, ważnych cytatów, motywów). Uczniowie powtórzą treść lektur szkolnych, tworząc samodzielnie kreatywne notatki według ustalonych wcześniej kryteriów sukcesu. Pozwoli to w przyjemny sposób przygotować się do egzaminu ósmoklasisty.

Poniżej krótka fotorelacja dotycząca podsumowania omówionych na lekcji tekstów biblijnych- przypowieści. W czasie zajęć dzieci doskonaliły umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji- podręcznika, własnych notatek lekcyjnych i internetu. Uczyły się współpracy w zespole oraz poznawały swoje mocne strony. Poziom zaangażowania dziwił dziś nawet samych uczniów :)

Marlena Korgul