AdminS

2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego celem jest propagowanie wiedzy na temat autyzmu. Nasza szkoła również włączyła się w akcję jako znak solidarności z osobami z autyzmem. Z uwagi na to, że w tym roku dzień przypadł w sobotę, wydarzenie obchodziliśmy w piątek 1 kwietnia. Tego dnia uczniowie i nauczyciele ubrali się na niebiesko. Uczniowie wysłuchali krótkiej pogadanki, otrzymali ulotki oraz wspólnie wykonali plakaty i hasła na znak wspierania dzieci autystycznych. Dziękujemy wszystkim za włączenie się do akcji.

Baranowska Natalia Noszkowicz Anna Popiołek Joanna

AdminS

Również w naszym regionie przebywają obywatele Ukrainy, których wojna zmusiła do opuszczenia własnych  domów. Jednym z wielu problemów, z którym  muszą się zmierzyć, jest nieznajomość języka polskiego. 

Jako społeczność Zespółu Szkół w Barcinie podejmujemy szereg działań ułatwiających uchodźcom aklimatyzację w nowych warunkach. Nauczyciele – wolontariusze zorganizowali zajęcia, podczas których pomagają osobom przybyłym z Ukrainy oswoić  się z naszą mową. W środę 30 marca panie Katarzyna Wachowska (pomysłodawczyni) i Hanna Robaczewska przeprowadziły kolejną lekcję, na którą przybyło 17 osób. W tym czasie panie: Halina Pietrzak i Agnieszka Korzempa, aby umożliwić zebranym udział w zajęciach, zajmowały się ich dziećmi. Podczas lekcji panowała bardzo miła atmosfera, widać było duże zaangażowanie. Nasi dorośli uczniowie z zapałem notowali, powtarzali litery, słowa i próbowali okiełznać polską ortografię. 

Za tydzień spotkamy się ponownie – być może  w większym gronie. Tym razem pomoc zadeklarowali licealiści z klasy 3.

AdminS

lekcja

Pani Anita Rzepka doskonale wie, że rozwijanie wrażliwości emocjonalnej oraz chęci działania na rzecz ochrony przyrody należy zacząć już w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wtedy to dziecko jest najbardziej podatne na wpływy otoczenia i przejawia ogromną plastyczność psychiczną, dużą zdolność przyswajania nowych umiejętności i wiadomości, stąd konieczność doskonalenia takich umiejętności jak: umiejętność obserwowania, przeżywania czy doświadczania. Dziecko w młodszym wieku szkolnym podczas bezpośredniej obserwacji np. na wycieczce lub wykonując proste doświadczenia, przyswaja sobie różne wiadomości, a przy okazji doskonali spostrzegawczość, systematyzuje wiedzę o otaczającym je środowisku społeczno-przyrodniczym i na bazie tego kształci umiejętność analizowania i formułowania wniosków.

Rzadko się zdarza, żeby uczniowie tak dużo wiedzieli na temat segregacji śmieci jak Ci z Ib… Goście mieli okazję zaobserwować w działaniu pierwszoklasistów, którzy posegregowali śmieci do kolorowych worków. Nie popełnili przy tym żadnego błędu!

Doskonale też odpowiedzieli na pytanie kluczowe, które brzmiało: Co stałoby się ze środowiskiem przyrodniczym, gdybyśmy nie segregowali odpadów?

Mali ekolodzy wiedzieli też, jak ważne są działania, dzieci i dorosłych na rzecz ochrony środowiska. Przypomnieli sobie, że niedawno byli na wycieczce w Balczewie, gdzie poznali etapy przetwarzania tworzyw sztucznych w ekologiczny sposób.

Z ogromną przyjemnością oglądałam pierwszaków w działaniu, ale żeby tak było najpierw nauczyciel musiał dobrze pogłówkować w domu, żeby ta półtoragodzinna lekcja była dla uczniów intelektualną przyjemnością. Nie dziwię się, że wszystkie klamerki znalazły się na zielonej kartce, bo to znaczy w języku uczniów: Było świetnie! Dużo się dziś nauczyliśmy! Dobra robota!

Dziękuję pani Anicie Rzepce i towarzyszącej jej podczas zajęć pani Natalii Baranowskiej za zaproszenie mnie na tę ekologiczną ucztę.

Marzena Wolska

AdminS

puchar

1 kwietnia chłopcy z klas 2 i 3 brali udział w Powiatowym Finale Turnieju „Z Podwórka na Stadion o Puchar Tymbarku” rozgrywanym w Żninie. Był to zaległy turniej z jesieni 2021 odwołany z powodu pandemii. W rozgrywkach kategorii U10 wystartowały 3 drużyny, Barcina, Żnina i Janowca. Nasi piłkarze trenujący na co dzień w klubie DĄB Barcin pomimo zimna zagrali wspaniały turniej wygrywając 2 spotkania, ze Żninem 4:0 i Janowcem 10:0. W pojedynku pomiędzy zespołami ze Żnina i Janowca padł wynik 7:1. Od początku zakładaliśmy dobrą zabawę nie nastawiając się na wynik, chociaż dla nich każdy mecz jest finałem mistrzostw świata. Chłopcy nie wiedzieli, że w przypadku zwycięstwa awansują na finały wojewódzkie, w których wystąpią zwycięzcy finałów powiatowych. Fajnie, że wszyscy otrzymali pamiątkowe medale powiedział nauczyciel prowadzący chłopców Rafał Moritz. Szkołę reprezentowali: Czyżewski Bartosz (2b), Bess Wiktor (2c), Tarnowski Alex (2c), Suliński Szymon (3a), Niewiem Sebastian (3b), Nowa Franciszek (3c), Woźniak Jan (3b), Zetler Nikodem (3b), Urbaniak Oskar (3c). Powodzenia i dobrej zabawy na finale wojewódzkim.

AdminS

canva

Tym razem panie: Małgorzata Wiland i Emilia Pałecka przeprowadziły zajęcia informatyczne związane z wykorzystaniem narzędzi i aplikacji komputerowych służących do tworzenia projektów graficznych: Canva, WordArt. Temat lekcji brzmiał: Canvowe wariacje z kartką wielkanocną. Wielkanoc kojarzyła się dzieciom z: pisankami, zającem, barankiem z masła, koszykiem ze święconką, babką, palmą i… kartkami świątecznymi. A kartki przynosi listonosz…  A jak mowa o listonoszu, to zaraz wszystkim przychodzi na myśl nasza pani Ewa, która mimo, że jest już na emeryturze, odwiedziła uczniów i opowiedziała o swojej pracy. Na koniec spotkania pani listonosz wręczyła  każdemu z nich kartkę z życzeniami, która wywołała uśmiech na twarzach trzecioklasistów. Brawo za pomysł Drogie Prowadzące! Potem uczniowie z zapałem oddali się zadaniu przygotowanemu przez nauczycielki, czyli  tworzyli własne kartki świąteczne i  życzenia za pomocą narzędzia Canva. To trudne zadanie, ale trzecioklasiści poradzili sobie świetnie. Obserwujący mogli podziwiać dzieła uczniów, gdyż zostały one wydrukowane na drukarce zakupionej  dzięki środkom z  projektu. Uczniowie w parach ocenili swoje prace, wskazując mocne strony i ewentualne elementy do poprawy, których nie było zbyt wiele. Scenariusz zajęć opiera się na koncepcji kształcenia wielostronnego W. Okonia. Poznanie świata odbywało się za pośrednictwem aktywności spostrzeżeniowej i działaniowej uczniów, a o to właśnie chodzi we współczesnej szkole. Gratuluję pani Małgorzacie Wiland i pani Emilii Pałeckej świetnie przygotowanej i przeprowadzonej lekcji, a uczniom klasy 3 c aktywności i wykorzystania swoich cyfrowych umiejętności. 

Marzena Wolska

AdminS

plastelina

Na niepogodę zawsze można znaleźć sposób. Nam nie straszny deszcz ani wiatr. W naszej świetlicy nigdy się nie nudzimy, dzisiaj stworzyliśmy plastelinowy świat. W naszych rękach powstały zwierzęta, kwiaty a nawet kościotrup...Prace zostały wyeksponowane do podziwiania w świetlicy. Gratuluję cierpliwości i pomysłowości.

I. Goździk

AdminS

teatr

W poniedziałek, 28 marca, w świetlicy szkolnej obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Teatru. Uczniowie wraz z nauczycielem włączyli się do tworzenia gazetki tematycznej. Dowiedzieli się czym jest teatr, jaka jest jego geneza. Zajęcia były także okazją, by dowiedzieć się o funkcjonowaniu teatru oraz o ludziach, którzy go tworzą we współczesnych czasach.

Uczniowie obejrzeli krótkie filmiki, które w ciekawy sposób przedstawiały, jak należy zachować się w teatrze, a także, jaki strój jest odpowiedni na taką okazję, jak udział w spektaklu teatralnym. Największą atrakcją dla dzieci było oglądanie, w jaki sposób powstaje teatr cieni. 

Zwieńczeniem tego święta było wyjście do Miejskiego Domu Kultury. Podczas spotkania Dyrektor Artur Jakubowski przekazał podstawowe informacje dotyczące teatru, jego funkcjonowania, podzielił się z nami także kilkoma ciekawostkami. Uczniowie mieli  okazję z bliska zobaczyć, jak wygląda scena i garderoba.   

  I. Goździk

AdminS

8a

Panie: Katarzyna Wachowska i Izabella Forgiel zastosowały podczas lekcji na temat: Podróże kształcą- poznajemy kraje anglojęzyczne metodę  WebQuestu, która zawiera następujące  komponenty: wprowadzenie - rodzaj wstępu nakreślającego w jakiej sytuacji znaleźli się uczniowie; zadanie - opisujące oczekiwania nauczyciela co do tego, jak ma zostać rozwiązany problem i jak ma zostać przedstawione rozwiązanie; procedurę - czyli opis sposobu realizacji zadania; źródła - czyli listę zasobów niezbędnych do wykonania zadania; ewaluację - określenie sposobu oceny efektów pracy, który może zawierać listę kontrolną, pozwalającą uczniom na samoocenę własnej pracy  i sprawdzenie, czy zawarli wszystkie pożądane elementy zadania w odpowiedni sposób; podsumowanie - czyli końcową konkluzję zamykającą poszukiwania. Dzięki metodzie WebQuestu uczniowie rozwijali krytyczne myślenie, wybierali i selekcjonowali informacje, korzystali z różnorodnych źródeł internetowych. Metoda ta wymagała od uczniów refleksji i dostosowania formy informacji do ich potrzeb, przez co uniemożliwiła bezrefleksyjne kopiowanie i wklejanie danych, często bez poszanowania praw autorskich. Dzięki tej metodzie uczniowie klasy 8a stworzyli notatkę na bloga opisującą jeden z krajów anglojęzycznych najpopularniejsze wśród turystów miejsce w tym kraju. Ósmoklasiści wywiązali się z tego zadania znakomicie! 

Prowadzące zadały też pytanie kluczowe, które brzmiało:  Czy sneakersy są jadalne? Odpowiedź wydawała się prosta, ale uczniowie klasy 8a przewidzieli podstęp i nie odpowiedzieli od razu. I dobrze! Odpowiedź nie była jednoznaczna, bowiem sneakersy  to …buty, a tych nie można zjeść jak podobnie brzmiących snickersów.

Kolejna wspaniała lekcja, która pozwoliła uczniom i obserwującym zanurzyć się w języku angielskim. Dziękuję pani Katarzynie Wachowskiej i pani Izabelli Forgiel za jej przygotowanie i poprowadzenie, a uczniom za to, że pływali swobodnie w słownictwie i czasach.  

 

 Marzena Wolska

AdminS

terapia
Po miesiącach zimna, szarości i braku słońca, przyszła wiosna. Wraz z nią wspaniała pogoda i nowe siły do działania. Ileż to dzieje się na terapii artystycznej.

Pojawiły się piękne kwiaty, motyle, biedronki a nawet bociany przyleciały z ciepłych krajów do pięknych gniazd. Wszystko to zrobiono przy pomocy różnych technik plastycznych, a efektem końcowym było powstanie wiosennej makiety prezentującej łąkę.

Zajęcia z terapii artystycznej pozwalają naszym podopiecznym poznać i pogłębiać talenty i pasje artystyczne. Sprzyjają one rozwojowi zdolności manualnych, muzycznych oraz osiąganiu satysfakcji z własnej pracy, a także podnoszą wiarę w siebie i swoje możliwości. Zapraszamy do fotorelacji.

AdminS

 poezja

W codziennym życiu zdecydowanie dominuje proza , dlatego w naszej szkole wydłużyliśmy obchodzony 21 marca Światowy Dzień Poezji i świętowaliśmy go do końca miesiąca. 

21 marca nauczyciele zostali poproszeni o rozpoczęcie swoich lekcji od przeczytania wybranego wiersza, a uczniowie o utworzenie rymów do swoich imion.

29 marca upłynął pod hasłem: Ach, poeci! Tych warto znać! Tego dnia zadaniem klas było przygotowanie kącików poświęconych  wskazanym wcześniej twórcom. Spacerując po holach, można było poczytać o poetach ważnych dla historii polskiej literatury (Janie Kochanowskim, Adamie Mickiewiczu, Juliuszu Słowackim, Cyprianie Kamilu Norwidzie, Marii Konopnickiej, Krzysztofie Kamilu Baczyńskim), noblistach (Wisławie Szymborskiej i Czesławie Miłoszu), a także o współczesnych (Jacku Podsiadle, Marcinie Świetlickim, Eugeniuszu Tkaczyszynie – Dyckim) , czy regionalnych (Jadwidze Stróżykiewicz, Zofii Jesionowskiej, Mirosławie Binkowskim). Nie zabrakło miejsca dla poety ważnego dla uczniów z Ukrainy – Tarasa Szewczenki. Szkoda, że nie wszystkie klasy wywiązały się z tego zadania…

Ostatniego dnia świętowania, czyli 31 marca,  cała społeczność szkolna została zaproszona do sali gimnastycznej, gdzie odbyły się Wybory Miss Muz Poezji. Imprezę, podczas której zaprezentowały się muzy z  prawie wszystkich klas, poprowadził Radek Pender z klasy 3LO – Apollo.  Dodatkową atrakcją był występ naszych szkolnych wokalistek. Karolina Mazurek, Ania Ratajczak, Gabrysia Kaniuka i Zosia Kwiatkowska przeniosły nas do świata poezji śpiewanej i przedstawiły utwory Wolnej Grupy Bukowiny, Marka Grechuty i Starego Dobrego Małżeństwa. W Gronie Arbitrów, które oceniało prezentujące się przy dźwiękach lutni muzy, zasiadły  panie: Grażyna Stypczyńska, Agnieszka Korzempa oraz Hanna Grobelska. 

Zanim został odczytany werdykt, pani Agnieszka Korzempa wyraziła podziw dla wszystkich reprezentantek i reprezentantów. Tytuł Miss Muz Poezji 2022 zdobyła Jagoda Pietrala z klasy 3LO – Euterpe, natomiast dwiema wicemiss zostały Anna Krygier z klasy 8d - Kaliope oraz Agata Paszkiet z klasy 7e – Euterpe. Zwyciężczyni otrzymała szarfę, pamiątkowy diadem, puchar z truskawkami oraz bransoletkę, natomiast Ania i Agata bransoletki. Wszyscy uczestnicy nagrodzeni zostali jabłkiem i batonikiem. 

Na koniec nasz Apollo powiedział,  że  jeden z tekstów („Są rzeczy, których chciałbym nie pamiętać” ) rapera Eldo, czyliLeszka Kaźmierczaka, został zatwierdzony przez Ministerstwo i znalazł się w podręczniku do języka polskiego. W jego rytmie zebrani rozeszli się do klas.

To była pierwsza impreza szkolna od czasu wybuchu pandemii, ale nie doszłaby do skutku, gdyby nie zaangażowanie Roksany Kistowskiej i Radka Pendera oraz Kacpra Pałęckiego z klasy 3Lo. Dziękuję również Karinie Wierzbińskiej za przygotowanie napisu oraz Weronice Flig za wykonanie zdjęć, a także Państwu z obsługi.

Hanna Robaczewska

AdminS

elekro

Nasza szkoła po raz kolejny przystąpiła do projektu „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”.
Celem akcji jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami. W zamian za przyniesiony zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny szkoła otrzyma bon, który wykorzysta na nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego lub materiałów biurowych. Jedynym warunkiem jest mobilizacja do działania, porządki domowe i chęci! Do akcji szkolnej mogą przyłączyć się również firmy i instytucje, które oddadzą zużyty
sprzęt na rzecz wybranej szkoły.

,,Im więcej sprzętu uzbieramy, tym wyższy bon otrzymamy!!!’

Termin Akcji: 04 kwietnia 2022 – 22 kwietnia 2022

Miejsce Akcji: SP nr 2 w Barcinie / Hala widowiskowo – sportowa w Barcinie

sponsorzy

AdminS

gofry

25 marca przypada Międzynarodowy Dzień Gofra. Uczniowie ze świetlicy szkolnej świętowali z tej okazji w szczególny sposób. Na początku, z pomocą nauczyciela, włączyły się w przygotowanie gazetki tematycznej. Dowiedzieli się między innymi gdzie powstały gofry, jak są przyrządzane oraz poznały różne przepisy na przygotowanie tego przysmaku. Największą atrakcją tego dnia było pieczenie gofrów i degustacja słodkości. W związku z tym wydarzeniem, w piątkowe popołudnie, po szkole roznosił się smakowity zapach. Gofry wyszły przepyszne... Po skończonej pracy dzieci uczestniczyły w degustacji. Jak wiadomo, ogromny wpływ na smak gofrów mają dodatki. Przygotowaliśmy więc cukier puder, dżemy o różnych smakach. Podczas degustacji dzieci najchętniej sięgały klasykę tego przysmaku - gofry z cukrem pudrem. Jak wiadomo, słodycze poprawiają nastrój, toteż czas minął wszystkim bardzo przyjemnie. Warto pamiętać, że słodkości to nienajzdrowszy rodzaj posiłku, a więc nie sięgajmy po nie zbyt często. Nawet pyszne gofry jedzmy z umiarem.

I. Goździk, P. Grzesik

AdminS

wiosna

„Zapachniało, zajaśniało wiosna, ach to ty

Wiosna, wiosna, wiosna, ach to ty”

21 marca uczniowie klas I-III pożegnali zimę i przywitali wiosnę. Wszyscy  zaangażowali się w pełni, przygotowywali wiosenne stroje i dekoracje. W szkole od rana było kolorowo i wesoło. Uczniowie wykonywali prace plastyczne. Dzieci malowały, wycinały i wyklejały, robiły to co uwielbiają. Ciekawym zadaniem było wspólne dekorowanie klasy wiosennymi motywami. Zawidniały piękne, kolorowe witraże, plakaty, obrazki i girlandy. Uczniowie zabawili się w ogrodników. Zasadzili w doniczkach rzeżuchę i  wiosenne kwiaty. Dzieci tego dnia samodzielnie przygotowywały śniadanie, nie zabrakło zdrowych przekąsek. Uczniowie zrobili też sałatkę, było naprawdę smacznie. Tego dnia szkołę odwiedziła sama Pani Wiosna. Przekazała uczniom dużo energii na kolejne miesiące. Za oknem nareszcie zaświeciło  słońce, żal było zostać w klasie. Była to  doskonała okazja na wiosenny spacer do lasu czy parku. Podczas wyjścia dzieci próbowały zaobserwować pierwsze oznaki wiosny. Dużo radości sprawił pobyt na placu zabaw. Ten wyjątkowy dzień w szkole upłynął w bardzo miłej i serdecznej atmosferze, sprawił ogromną radość uczniom i nauczycielom. 

Anna Noszkowicz

AdminS

nauka

Вивчення польської мови для дорослих.

Щиро запрошуємо на уроки польської мови для мам з України, які організовуються у Шкільному комплексі м. Барцин за адресою вул. Польна по середах з 16.30 до 17.30 у шкільній читальній залі. Водночас під час цих уроків проводяться спортивні заняття (настільний теніс – винятково 30 березня через відсутність тренера не буде занять) для дітей, які можуть ними займатися під час навчання мами. Уроки та спортивні заходи безкоштовні. Перший урок був дуже приємним і дозволив нам налагодити стосунки, хоча дівчат було всього дві. Чекаємо ще! Вчителі

Шкільного комплексу в Барцині

Nauka Języka Polskiego dla dorosłych

Serdecznie zapraszamy na lekcje języka polskiego dla mam z Ukrainy, które są organizowane w Zespole Szkół w Barcinie przy ul. Polnej w środy w godzinach 16:30- 17:30 w czytelni szkolnej.

Równocześnie w trakcie tych lekcji odbywają się zajęcia sportowe (tenis stołowy - wyjątkowo 30 marca nie będzie zajęć z powodu nieobecności trenera) dla dzieci, które mogą z nich korzystać w czasie nauki mam. Lekcje i zajęcia sportowe są bezpłatne. Pierwsza lekcja była bardzo sympatyczna i pozwoliła nawiązać więzi, choć były tylko dwie Panie:) Czekamy na więcej!

Nauczyciele Zespołu Szkół w Barcinie

AdminS

ozoboty

W trakcie zajęć zaszła swoistego rodzaju korelacja edukacji informatycznej, przyrodniczej i społecznej. W czasie zajęć uczniowie wykonywali bardzo interesujące zadania, odczytując kody QR, poszukując w Internecie wybranych informacji oraz programując ozobota.

Ich praca opierała się na aktywnym i twórczym działaniu o charakterze ekspresyjnym. To bardzo dobrze, bo kształtowanie innowacyjności, przedsiębiorczości i życiowej zaradności należy do najważniejszych zadań dydaktyczno – wychowawczych współczesnej szkoły. Jednym z jej wyznaczników jest otwartość na doświadczenia, do czego bardzo często niezbędne jest myślenie i działanie nieszablonowe, kreatywne i spontaniczne. To wszystko było na tej lekcji. Drugoklasiści stworzyli wspaniałe prezentacje związane z wylosowanym miastem, niektórzy wzbogacili je nawet o animacje i inne ozdobniki, które niewątpliwie podniosły wartość pracy. Podczas projektowania prezentacji zwrócili uwagę na: umiejętne zastosowanie kolorów, poprawną pisownię, podanie autora lub autorów, załączenie listy i źródeł wykorzystanych materiałów innych osób – pełen profesjonalizm.

Podczas lekcji pojawiły się między innymi elementy robotyki. Jednym z zadań było programowanie ozobota. Na podstawie przygotowanych przez nauczyciela kodów QR uczniowie poznali ozokody, dzięki którym wydawali robotom polecenia.

Ten miniaturowy robot zaliczany jest do tzw. „Line followerów”, czyli podążających wzdłuż wyznaczonych linii. Rozpoznaje też kolory oraz reaguje na polecenia, tzw. „OzoKody” np.: jeździ po wyznaczonych liniach, obraca się, podskakuje, zatrzymuje się, zawraca. Nasi młodzi programiści wspaniale wywiązali się z zadania – zaprojektowali drogę ozobotom, bawiąc się przy tym doskonale i mocno ćwicząc swoje mózgiJ

Obserwujący znowu chcieli się zamienić miejscami z uczniami, ale musiało im wystarczyć przyglądanie się z bliska jeżdżącym pojazdom.

Nie dziwię się im, bo dobrze przygotowana lekcja - a ta taką była - wciąga uczniów do środka i nie pozwala się nudzić.

Pani Elu, Pani Emilio, Uczniowie klasy 3 b, byliście wspaniali i twórczy. Dziękuję i gratuluję.

Marzena Wolska