AdminS

piramida

Panie: Renata Dziurzyńska i Jolanta Gołębiewska ponownie w bardzo ciekawy sposób wprowadziły uczniów w temat lekcji. Tym razem wcieliły się w Czerwonego Kapturka i Wilka. Wilk namawiał dzieci do zjedzenia cukierków, dzieci poczęstowały się nimi, ale ich nie zjadły. Cukierki miały różne kolory papierków, które zdecydowały potem o przynależności do grupy. Kapturek natomiast niósł wielki kosz z produktami dla babci, a dzieci miały zdecydować, które produkty pomogą chorej staruszce. Poradziły sobie doskonale! Staruszka otrzymałaby tylko zdrowe produkty. 

To właśnie piramida, ale nie egipska tylko żywienia, była zagadnieniem wiodącym na tej jakże smakowitej lekcji. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to przedstawienie idei żywienia w bardzo przejrzystej formie. Przestrzeganie jej zasad daje szansę na zdrowe życie i dobre samopoczucie psychiczne. Podstawę powinna stanowić regularna, umiarkowana aktywność fizyczna — niezbędna w każdym wieku. Ruch wraz z urozmaiconą, odpowiednio zbilansowaną dietą, mają bezpośredni wpływ na jakość zdrowia. Dobrze, że dzieci uczę się tego tak wcześnie, by później nie mieć problemów ze zdrowiem. Podczas lekcji dzieci musiały też odpowiedzieć na pytanie kluczowe: Co by się stało, gdybyśmy nie jedli warzyw i owoców? Doskonale sobie poradziły, udzielając prawidłowej odpowiedzi i głośno krytykując niezdrowe przekąski i słodycze. 

Osiągnięciu założonych celów lekcji służyły metody aktywizujące, które sprzyjały pogłębianiu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Dzieci musiały dokonywać operacji myślowych podczas wykonywania podjętych działań. 

Jednak największą niespodziankę sprawiło uczniom ostatnie zadanie. Miały przygotować zdrową przekąskę, wzorując się na wylosowanym obrazku. Śmiechu i radości było co nie miara. Dzieci musiały poradzić sobie z obieraniem, krojeniem i przystrajaniem. To wcale nie było takie łatwe.

 Wspaniała lekcja, wspaniałe Prowadzące, wspaniali Uczniowie! Dziękuję też nauczycielowi wspierającemu – pani Małgorzacie Wiland za pomoc w realizacji zajęć. 

 

Marzena Wolska 

Panie: Renata Dziurzyńska i Jolanta Gołębiewska ponownie w bardzo ciekawy sposób wprowadziły uczniów w temat lekcji. Tym razem wcieliły się w Czerwonego Kapturka i Wilka. Wilk namawiał dzieci do zjedzenia cukierków, dzieci poczęstowały się nimi, ale ich nie zjadły. Cukierki miały różne kolory papierków, które zdecydowały potem o przynależności do grupy. Kapturek natomiast niósł wielki kosz z produktami dla babci, a dzieci miały zdecydować, które produkty pomogą chorej staruszce. Poradziły sobie doskonale! Staruszka otrzymałaby tylko zdrowe produkty

To właśnie piramida, ale nie egipska tylko żywienia, była zagadnieniem wiodącym na tej jakże smakowitej lekcji. Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to przedstawienie idei żywienia w bardzo przejrzystej formie. Przestrzeganie jej zasad daje szansę na zdrowe życie i dobre samopoczucie psychiczne. Podstawę powinna stanowić regularna, umiarkowana aktywność fizyczna — niezbędna w każdym wieku. Ruch wraz z urozmaiconą, odpowiednio zbilansowaną dietą, mają bezpośredni wpływ na jakość zdrowia. Dobrze, że dzieci uczę się tego tak wcześnie, by później nie mieć problemów ze zdrowiem. Podczas lekcji dzieci musiały też odpowiedzieć na pytanie kluczowe: Co by się stało, gdybyśmy nie jedli warzyw i owoców? Doskonale sobie poradziły, udzielając prawidłowej odpowiedzi i głośno krytykując niezdrowe przekąski i słodycze. 

Osiągnięciu założonych celów lekcji służyły metody aktywizujące, które sprzyjały pogłębianiu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Dzieci musiały dokonywać operacji myślowych podczas wykonywania podjętych działań. 

Jednak największą niespodziankę sprawiło uczniom ostatnie zadanie. Miały przygotować zdrową przekąskę, wzorując się na wylosowanym obrazku. Śmiechu i radości było co nie miara. Dzieci musiały poradzić sobie z obieraniem, krojeniem i przystrajaniem. To wcale nie było takie łatwe.

Wspaniała lekcja, wspaniałe Prowadzące, wspaniali Uczniowie! Dziękuję też nauczycielowi wspierającemu – pani Małgorzacie Wiland za pomoc w realizacji zajęć. 

Marzena Wolska 

AdminS

Planetarium

W miniony piątek klasy 4a i 4b udały się na wycieczkę do Torunia. Pierwszym punktem wyprawy była wizyta w Planetarium. Podczas seansu astronomicznego „Wirująca Ziemia”, uczniowie zdobyli podstawowe informacje związane z ruchem wirujący i obiegowym Ziemi. Dowiedzieli się, dlaczego mamy cztery pory roku, skąd bierze się dzień i noc, skąd się biorą fazy Księżyca, jak zmienia się wygląd nieba i układ gwiazdozbiorów w ciągu roku oraz jaką rolę pełni Gwiazda Polarna. Następnie udali się do Bazy Mars#17 – interaktywnej wystawy, która swoim wyglądem przypomina futurystyczne laboratorium kosmiczne. Tutaj mieli do wykonania określone czynności, niezbędne do tego, aby przeżyć poza Ziemią. Wizyta w Planetarium to dla uczniów spora dawka wiadomości oraz pojęć astronomicznych niezwykle przydatnych na lekcjach przyrody i geografii.

Na zakończenie wycieczki odbyło się wspólne biesiadowanie i integrowanie w ulubionym przez dzieci McDonald’s.

Jolanta Gołębiewska

AdminS

poezja

Pierwszego dnia wiosny w naszej świetlicy obchodziliśmy Światowy Dzień Poezji. Z tej okazji zaprosiliśmy do nas barcińską poetkę, Panią Zofię Jesionowską. Spotkanie rozpoczęło się od pogadanki na temat tego, czym jest poezja, kim jest poeta oraz czego potrzebuje by tworzyć. W czasie rozmów debatowano także nad tym, czym jest kreatywność. Pani Zofia przeczytała uczniom kilka swoich wierszy. Następnie dzieci czytały na forum wybrane przez siebie wiersze. Zajęcia były także okazją do zapoznania się ze sztuką składania papieru, czyli origami. Uczniowie wykonali tulipana według instrukcji naszego gościa. Na koniec wykonano pamiątkowe zdjęcie. Święto dało dzieciom okazję do obcowania ze sztuką.

I.Goździk

AdminS

Dzień motyla

W dniu 15 marca 2022 roku w świetlicy szkolnej był "Dzień Motyla". Uczniowie mieli okazję włączyć się do wielu ciekawych zadań. Jednym z nich był udział w tworzeniu gazetki tematycznej. Dzieci poznały budowę oraz zwyczaje tych barwnych owadów. Obejrzały również film ukazujący fazy rozwoju motyli i poznały ciekawostki na ich temat. Chętni i szczególnie zainteresowani mieli możliwość korzystania z książek oraz atlasów. Wszyscy uczniowie zostali podzieleni na grupy dziewczynek i chłopców. W czasie, kiedy dziewczynki wykonywały taniec motyli ze wstążkami, chłopcy budowali modele owadów z klocków. Na koniec dzieci wykonały prace plastyczne- kolorowe motyle, z których zrobiono wystawkę. 

I.Goździk

AdminS

 Pisarzy

Z okazji Międzynarodowego Dnia Pisarzy w świetlicy szkolnej odbyły się zajęcia tematyczne. Pani Halina Pietrzak, nauczyciel bibliotekarz, opiekująca się biblioteką szkolną, przygotowała wystawkę książkowych nowości, które dzieci mogły wypożyczyć. Uczniowie mieli także swój udział w tworzeniu gazetki tematycznej. Święto było okazją, by dowiedzieć się na czym polega praca pisarza. Uczniowie zostali zaproszeni do wspólnego czytania na dywanie książki o słynnym detektywie Pozytywce. Nie zabrakło zagadek, z którymi wszyscy świetnie sobie poradzili.  Musieli między innymi połączyć postać - bohatera z książką. Na koniec dzieci wcieliły się w ilustratorów. Ich zadaniem było zaprojektowanie okładki do książki. Wydarzenie to było doskonałą okazją do rozbudzenia u dzieci zainteresowania pracą pisarza. Dzień ten sprawił uczniom wiele przyjemności. Spędziliśmy czas miło i pożytecznie.

I.Goździk

AdminS

OTYLIADA 2022

W nocy z soboty na niedzielę na barcińskiej pływalni zorganizowany został maraton pływacki OTYLIADA. Zawody polegały na pokonaniu przez zawodników jak najdłuższego dystansu w czasie 12 godzin. Oprócz trójki naszych uczniów, którzy brali udział w zawodach (a o których pisaliśmy już wcześniej) w organizację tej ogólnopolskiej imprezy włączyli się wolontariusze Zespołu Szkół w Barcinie, których zadaniem była pomoc przy zliczaniu przepłyniętego dystansu każdego zawodnika. Najwytrwalsi wolontariusze pomagali przez pełne dwanaście godzin. Wszystkim należą się ogromne brawa za wytrwałość, zaangażowanie i poświęcony czas. Do sprawnego przebiegu imprezy włączyli się: Amelia Kawka, Amelia Cholewińska, Klara Kozłowska, Sandra Bednarz, Karolina Tafelska, Zuzanna Jeżuchowska, Oliwia Duszyńska, Michalina Lewicka, Honorata Łukowska, Monika Wojcińska, Nadia Karbowiak, Lidia Dudek, Zofia Tafelska, Karina Wierzbińska, Agata Zioła, Zuzanna Zelek, Weronika Sosnowska, Oliwia Taraska, Jagoda Pietrala oraz Aleksander Grześkowiak.

AdminS

8a

Tym razem uczniowie zmierzyli się z zagadkami geograficznymi i fizycznymi, pracowali w salach i na zewnątrz ( hol II pietra), wykonując skomplikowane zadania. Lekcja bazowała na założeniach techniki tzw. doświadczeń poszukujących C. Freineta oraz na metodzie grywalizacji. Technika doświadczeń poszukujących wyzwoliła w uczniach aktywność celową, która nastawiona była na wychodzenie przez uczniów poza dostarczone informacje. Aktywność ta wymagała działań twórczych, sprzyjała uczeniu się zachowań niekonwencjonalnych, kształtowaniu i rozwijaniu m.in. postawy badawczej, zaciekawienia światem oraz doskonaliła umiejętność twórczego rozwiązania problemu. Uczniowie podczas rozwiązywania zadań w grupach z wykorzystaniem wcześniej nabytej wiedzy i umiejętności,   sami poszukiwali odpowiedzi na pytania. Lekcja  miała charakter utrwalający i integrujący treści  z geografii i fizyki. Z geografii uczniowie skupili się się na kontynencie afrykańskim oraz pustyniach gorących i lodowych, a także wykorzystali współrzędne geograficzne do zakodowania rysunku. Z fizyki natomiast zajmowali się zjawiskami cieplnymi (temperaturą, konwekcją, zmianami stanów skupienia) oraz właściwościami materii (ciśnienie atmosferyczne). Ich zadaniem było rozwiązanie zaszyfrowanych zadań,  a uzyskane wyniki doprowadziły uczniów do odgadnięcia kodu niezbędnego do utworzenia mapy świata. Za każdą poprawną odpowiedź otrzymywali oni cyfrę, która była częścią kodu do 2 zamkniętych skrzynek. Następnie otwierali skrzynki, w których były umieszczone magnetyczne puzzle z mapą świata oraz słodka niespodzianka:) Ułożyli puzzle na tablicy w sali. Na zakończenie wskazali na złożonej mapie państwa świata, o których do tej pory uczyli się na lekcjach geografii (Japonia, Chiny, Indie, Kenia, Etiopia, USA, Kanada) oraz doczepiali ich flagi. Ta inspirująca lekcja spowodowała niezwykłą aktywność uczniów, pozwoliła sprawdzić i utrwalić wiedzę i umiejętności z wcześniej poznanych treści. Elementy grywalizacji wpłynęły na kreatywność, systematyczność i samozaparcie uczniów biorących czynny udział w procesie nauki.  Na każdym stanowisku czuwali nasi licealiści i pilnowali, aby uczniowie klasy 8 a bezpiecznie i spokojnie przeszli drogę od osiągnięcia celu. Brawo dla Wszystkich Uczniów!

Drogie Panie, dziękuję za przygotowanie tak wspaniałej i urozmaiconej lekcji. 

Marzena Wolska

AdminS

patport

W minioną środę, 16.03.2022 r. o godz. 16:30 w szkolnej stołówce przy ul. Artylerzystów odbyło się spotkanie dla rodziców uczniów klas IV i V, które przygotowane zostało przez koło biologiczne oraz szkolny zespół teatralny, działający w oparciu o program grupy profilaktycznej PaTPORT. Podczas spotkania młodzież zaprezentowała spektakl pt. ,,Bez powera masz tę moc! " oraz podsumowała projekt edukacyjny "Bomba energii czy gwóźdź do trumny?". Pomysł i potrzebę takiego działania zaproponowali uczniowie starszych klas, skupieni wokół grupy profilaktycznej PaTport, którzy, na co dzień obserwują rosnący problem spożywania napojów energetyzujących przez dzieci. Scenariusz spektaklu został stworzony w całości przez młodzież, która w przystępny sposób pokazała obecnym na spotkaniu rodzicom, jak działają energetyki. Część artystyczna spotkania została solidnie wzmocniona przez sporą dawkę informacji, które zaprezentowali uczniowie szkolnego koła biologicznego. Po spotkaniu rodzice otrzymali również ulotki informacyjne na temat niepożądanych skutków spożywania energetyków. Obecna na spotkaniu pani dyrektor Marzena Wolska podkreśliła, że warto się spotykać, by rozmawiać o istniejących problemach i wspólnie poszukiwać pomysłów na ich rozwiązanie. Zachęcamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.

Młodzież koła teatralnego, biologicznego i PaTportu

z opiekunkami- p.. M. Korgul, p. M. Forgiel i p. D. Wysocką- Biedą.

W minioną środę, 16.03.2022 r. o godz. 16:30 w szkolnej stołówce przy ul. Artylerzystów odbyło się spotkanie dla rodziców uczniów klas IV i V, które przygotowane zostało przez koło biologiczne oraz szkolny zespół teatralny, działający w oparciu o program grupy profilaktycznej PaTPORT. Podczas spotkania młodzież zaprezentowała spektakl pt. ,,Bez powera masz tę moc! " oraz podsumowała projekt edukacyjny "Bomba energii czy gwóźdź do trumny?". Pomysł i potrzebę takiego działania zaproponowali uczniowie starszych klas, skupieni wokół grupy profilaktycznej PaTport, którzy, na co dzień obserwują rosnący problem spożywania napojów energetyzujących przez dzieci. Scenariusz spektaklu został stworzony w całości przez młodzież, która w przystępny sposób pokazała obecnym na spotkaniu rodzicom, jak działają energetyki. Część artystyczna spotkania została solidnie wzmocniona przez sporą dawkę informacji, które zaprezentowali uczniowie szkolnego koła biologicznego. Po spotkaniu rodzice otrzymali również ulotki informacyjne na temat niepożądanych skutków spożywania energetyków. Obecna na spotkaniu pani dyrektor Marzena Wolska podkreśliła, że warto się spotykać, by rozmawiać o istniejących problemach i wspólnie poszukiwać pomysłów na ich rozwiązanie. Zachęcamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji.

Młodzież koła teatralnego, biologicznego i PaTportu

z opiekunkami- p.. M. Korgul, p. M. Forgiel i p. D. Wysocką- Biedą.
AdminS

ZUZA

W sobotę 12 marca 2022 roku uczennica kl. II naszego liceum reprezentowała szkołę w międzynarodowym konkursie krasomówczym dla uczniów szkół ponadpodstawowych – International Public Speaking Competition w Bydgoszczy. Konkurs odbywa się w ramach działalności międzynarodowego Stowarzyszenia The English Speaking Union, którego zarząd ustala szczegółowe zasady uczestnictwa oraz tematy wystąpień. W tym roku tematem wiodącym był: „ We expect too much from our heroes”. Zuzanna przygotowała swoje wystąpienie (oczywiście w języku angielskim) na temat- „Extraordinary ordinary people”. Mimo bardzo wysokiego poziomu prelegentów oraz pytań, które zadawano po wystąpieniu, świetnie poradziła sobie z zadaniem. Wprawdzie nie udało się zakwalifikować do ścisłego finału, czyli pierwszych pięciu uczniów, którzy przeszli do etapu ogólnopolskiego, ale z pewnością Zuzia dobrze zaprezentowała swoje umiejętności językowe, a jej wypowiedź była bardzo ciekawa i wartościowa. Nad przygotowaniem uczennicy czuwała p. Katarzyna Wachowska.

AdminS

7a

Uczniowie klasy VII a noc z 18-tego na 19-tego spędzili na wspólnym biwaku w szkole, pod opieką wychowawcy p. Agnieszki Gaczkowskiej i p. Haliny Kolińskiej. Czas spędzony wspólnie minął bardzo szybko na grach zespołowych, bilardzie, karaoke oraz smacznej pizzy. Było mało spania, ale dużo śmiechu i zabawy. Spotkanie miało na celu zintegrowanie zespołu klasowego.

AdminS

Z okazji Tygodnia Mózgu szkolny PaTPort przygotował weekendową Grę Miejską. Od 18 do 20 marca wszyscy chętni śmiałkowie mogli przewietrzyć głowy i pogimnastykować swoje szare komórki wędrując po mieście i równocześnie rozwiązując rebusy, wytężając oczy i dokonując obliczeń. Bardzo dziękujemy tym, którzy podjęli wyzwanie. Wśród osób, które nadesłały rozwiązania zadań, wylosowaliśmy jedną, Patrycję Sudoł z klasy VII a. Po odbiór drobnego upominku zapraszamy do gabinetu psychologa jutro, od godz. 8:00 do 14:30.

AdminS

8a

Panie: Iwona Zbieranek i Dominika Wysocka Bieda doskonale przygotowały lekcję powtórzeniową, której temat brzmiał: Przyrodniczy escape room offline – część 1 „W poszukiwaniu zaginionej substancji”. Pragnę donieść, że obie grupy rozwiązały zagadki i wydostały się z klas, choć w sali biologicznej Stefan długo nie chciał oddać klucza:)

Scenariusz tej lekcji zbudowano w oparciu o strategie kolektywizmu, konektywizmu oraz konstruktywizmu. Pierwsza z nich polega na skutecznej, dobrze zorganizowanej i poprowadzonej współpracy, druga zaś to wykorzystanie informacji pozyskanych z dostępnych źródeł (niekoniecznie cyfrowych) i wskazanie użyteczności wiedzy i umiejętności. Trzecia strategia wiąże się z budowaniem wiedzy, ale również jej utrwalaniem i porządkowaniem. Zajęcia pomyślane są w formie dość powszechnej gry pod nazwą escape room, która polega na wykonaniu określonych zadań w celu wydostania się z zamkniętego pokoju. W praktyce szkolnej coraz częściej stosowane są wirtualne escape roomy (zadania online). Bardzo się cieszę, że podczas tej lekcji ósmoklasiści uczestniczyli w grze na żywo (offline), bo to ułatwiło im współpracę i dało wiele radości.  Podczas tych zajęć prowadzące nie wprowadziły nowych wiadomości i umiejętności, a mimo to realizowane były cele kształcenia ze wszystkich kategorii wg Niemierki, czyli zarówno zapamiętanie (A) i zrozumienie (B) wiadomości, jak i stosowanie tych wiadomości w sytuacjach typowych (C) i problemowych (D), gdyż przed uczniami postawiono  różnorodne zadania odwołujące się do wiedzy, teorii i praktyki wprowadzanych na wcześniejszych lekcjach, nawet w niższych klasach. Najważniejszym celem zajęć było rozwijanie kompetencji uznawanych za kompetencje XXI wieku, czyli: kooperacja, komunikacja, kreatywność i krytyczne myślenie.

Zdziwiło mnie, ze na zakończenie lekcji uczniowie 8a nie chcieli plusów ani bardzo dobrych ocen za wykorzystanie swojej wiedzy i umiejętności w praktyce. Poprosili o uwagi pozytywne i myślę, że prowadzące uwzględniły ich prośbę. Brawo 8a!

Szanowne Panie, uczestnictwo w takiej lekcji to przyjemność i intelektualne wyzwanie, dziękuję za wysiłek włożony w jej przygotowanie. 

Marzena Wolska

AdminS

lektury

Klasa 4 c i 4 d podsumowały lekturę pt. Mikołajek opowiadając o zgromadzonych w pudełku przedmiotach, czyli zamknęliśmy lekturę w pudełku. Dobrze robi nam odkrzesławianie, zgodne z ideą Budzacej się szkoły. Uczyliśmy się mówić, uzasadniać i słuchać.