AdminS

Wraz z nadejściem wiosny uczniowie klas I -III obchodzili w szkole Światowy Dzień Poezji, zorganizowany przez świetlicę szkolną. Celem tego święta jest promocja czytania poezji. Z tej okazji w holu głównym oraz w świetlicy zostały przygotowane materiały zachęcające do czytania wierszy. Zadaniem uczniów klas pierwszych było wybranie i pokolorowanie wcześniej przygotowanych ilustracji do poezji dziecięcej. Chętne dzieci czytały wiersze Jana Brzechwy i Juliana Tuwima przez radiowęzeł szkolny. Dodatkowym zadaniem dla uczniów klas drugich było samodzielne przygotowanie ilustracji do wybranego utworu. Natomiast na zajęciach w świetlicy dzieci rozwiązywały krzyżówki i quiz tematyczny. Podczas przerw uczniowie zaprezentowali krótkie scenki z tychże utworów. W bibliotece wielbiciele poezji mogli zapoznać się z wystawką książek najbardziej znanych poetów. Atrakcją tego dnia było pojawienie się Sowy Mądrej Głowy, która zachęcała do czytania poezji. Dziękujemy bardzo wszystkim, którzy zaangażowali się w promowanie tego święta i przypominamy, że patronem naszej szkoły jest Jan Brzechwa jeden z najwybitniejszych poetów polskich piszących wiersze dla dzieci.

Iwona Goździk

AdminS

Czy wiecie, że dziś obchodzimy 78 rocznicę akcji pod Arsenałem, czyli akcji zbrojnej Grup Szturmowych Szarych Szeregów o kryptonimie „Meksyk II” przeprowadzonej 26 marca 1943? W jej wyniku uwolniono podharcmistrza Jana Bytnara ps. Rudy oraz 20 innych więźniów przewożonych po przesłuchaniach z siedziby Gestapo do więzienia Pawiak.

Akcja została zaplanowana przez Tadeusza Zawadzkiego ps. Zośka. Jej dowódcą był Stanisław Broniewski ps. Orsza. Odznaczył się w niej Aleksy Dawidowski ps. Alek, który został ciężko ranny w brzuch. Zdołał jednak celnie rzucić granatem, ten rozerwał się w bramie pałacu, by otworzyć oddziałowi drogę odwrotu.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie klasy 8 b i 8 c zainspirowani przez p. Halinę Kolińską pracowali nad projektem "Akcja pod Arsenałem". Pozwolił on uczniom zrozumieć realia tamtych dni, a jednocześnie lepiej przygotować się do egzaminu ósmoklasisty. W filmiku dzielimy się efektami naszej pracy.

 

 

AdminS

 Z okazji Światowego Tygodnia Mózgu członkowie szkolnego PaTPORTU zorganizowali grę miejską, której celem była aktywność dla ciała i gimnastyka dla mózgu. W grze wzięło udział łącznie 25 osób. Do wędrówki po mieście zaprosiliśmy uczniów, nauczycieli oraz społeczność lokalną. Bardzo dziękujemy wszystkim za udział. Mamy nadzieję, że był to aktywnie spędzony czas, podczas którego każdy wytężył wzrok i rozruszał swój umysł.

Wśród uczestników gry miejskiej rozlosowaliśmy drobne upominki, które będzie można odebrać w najbliższy poniedziałek z portierni szkoły przy ulicy Polnej.

Marlena Korgul

AdminS

Uczniowie klasy IV A w tym roku szkolnym przeczytali już kilka lektur obowiązkowych- “Mikołajka”, “Akademię pana Kleksa” oraz komiks “Kajko i Kokosz”. Realizowali projekt klasowy “Lekcje szyte na miarę”, w którym mogli wykazać się kreatywnością podczas lekcji kleksografii, geografii, reklamy czy zajęć kulinarnych. Przygotowali przepiękne lapbooki o “Mikołajku”, w których umieścili zagadki i quizy na temat lektury. Omawianie kultowego komiksu Janusza Christy o słowiańskich wojach postanowiliśmy podsumować zupełnie inaczej. Uczniowie z IV A zamknęli treść “Kajka i Kokosza” w pudełkach po butach. Zmieściła się, a jakże! Nie ma w tym żadnej magii. ;) Zadanie polegało na tym, by zgromadzić w pudłach “skarby” łączące się z treścią lektury. Dzięki temu czwartoklasiści wykazali się pomysłowością i udowodnili, że znają treść komiksu. Ponadto wykazali się umiejętnością argumentowania. Każdy podczas zajęć miał możliwość zaprezentować swoje pudło i uzasadnić dobór przedmiotów, które w nim zachował. 

Zapraszam do obejrzenia prezentacji prac uczniów klasy IV A!

M.Korgul

AdminS

Tak świętowaliśmy 25.03.2021 r.- Światowy Dzień Czytania Tolkiena Zapraszam do obejrzenia krótkiej relacji z dzisiejszych zajęć języka polskiego w klasie 5a i 6c.

Marlena Korgul

AdminS

Corocznie od 1999 roku 21 lutego na świecie obchodzony jest Dzień Języka Ojczystego. Jak wiadomo, język jest jednym z wyznaczników odrębności narodowej każdego kraju. Dobrze używać go świadomie, dobrze zauważać jego piękno i bogactwo. Tego zdania są nasze polonistki, zaproponowały więc swoim uczniom szereg zabaw, konkursów i wyzwań, realizując projekt "Ojczysty, czyli mówimy i piszemy po polsku".

Co się działo? Działo się wiele, od klasowych akcji począwszy, na konkursach szkolnych skończywszy. Były: łamańce jezykowe, quizy, wyłapywanie błędów, "Breaking newsy", czyli ciekawostki o języku, uczniowie oglądali też "Błyskawiczne dzieje polszczyzny". Zasypali nauczycieli wytworami swojej pracy, m.in. plakatami, prezentacjami. Wszystko po to, by poczuć się "bliżej języka". Z okazji tego dnia poloniści postanowili też przypomnieć sylwetki literackich patronów roku 2021 i wpleść te postacie w organizowane przedsięwzięcia. Konkurs plastyczny związany był z utworami Stanisława Lema, a kaligraficzny dla klas IV – VIII z tekstami Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Tadeusza Różewicza i Cypriana Kamila Norwida. Klasy IV z kolei przepisywały kaligraficznie fragmenty tekstów patrona naszej szkoły – Jana Brzechwy. Dużym zainteresowaniem cieszył się konkurs fotograficzny - należało przebrać się za dowolną postać literacką lub autora książek (warunek – związek z językiem ojczystym) oraz przesłać zdjęcie do swojego nauczyciela. Gratulujemy wszystkim uczestnikom, trzeba przyznać, że jury miało trudne zadanie. Oto lista zwycięzców:

Konkurs kaligraficzny

1 miejsce - Mirosław Karliński IV a

2 miejsce - Olga Napierała I LO

3 miejsce - Zofia Janiak IV a

wyróżnienie - Kevin Wieczorek IV b

Konkurs plastyczny

1 miejsce - Alicja Garwol VII c

2 miejsce - Daria Pender VIII a

3 miejsce - Kacper Buzała VIII a

wyróżnienie - Julia Przybylska kl. VIII c

Konkurs fotograficzny na postać literacką lub autora (literatura polska)

1 miejsce - Alicja Szlachcikowska VII a

2 miejsce - Klaudia Kogut V a

3 miejsce - Antoni Mika IV b

wyróżnienie - Kacper Sadłowski VI e

Nagrody w konkursach ufundowała Rada Rodziców, za co serdecznie dziękujemy. Mamy nadzieję, że udało nam się rozbudzić świadomość językową uczniów. Polszczyzna jest piękna, strzeżmy więc jej bogactwa i czystości nie tylko od święta!

Halina Kolińska

AdminS

W związku z Tygodniem mózgu postanowiliśmy usprawnić pracę naszych mózgów poprzez szereg różnorakich zadań, które były nie lada wyzwaniem dla naszych umysłów i pobudzały je do pracy. Miedzy innymi zbudowaliśmy labirynty oraz podarowaliśmy swoim mózgom prezent w postaci muzyczno- ruchowej improwizacji pt. „Tańczące motylki”. Zobaczcie sami!

   Uczniowie z klasy 1 a i pani Elżbieta Wojtkowiak

AdminS

Amelka Bartoszak z Ciechocinka obchodzi dziś swoje 13urodziny. Cieszymy się, że społeczność Zespołu Szkół w Barcinie tak licznie odpowiedziała na apel i wzięła udział w akcji "Kartka dla Amelki". Amelia otrzymała lawinę upominków, ciepłych słów i życzeń. Mamy nadzieję, że wszystkie się spełnią. W odpowiedzi na Wasze kartki Amelka nadesłała nam krótki filmik. Zobaczcie.

AdminS

Czy wiosna już przyszła? Nieśmiało pojawia się… A skąd o tym wiemy? Przedstawiciele klasy IV b wyruszyli na poszukiwania śladów wiosny. Przy okazji wykazali się aktywnością fizyczną. Czwartoklasiści znaleźli przepiękne oznaki wiosny. Pojawiły się bazie, ptaki i mocno świecące słonko. Zobaczcie sami, jak uczniowie z IV b wraz z wychowawczynią aktywnie poszukiwali tej przepięknej pory roku.

Iwona Szkopiak

AdminS

                             

Światowy Tydzień Mózgu nie ominął również lekcji z przedmiotów przyrodniczych w klasach 4-8 i LO. Na uczniów czekało wiele niespodzianek, jak się okazało na nauczycieli również - uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością.

Było trochę teorii i baaardzo dużo działań. Nauczyciele przedstawili uczniom kilka filmów dotyczących m.in. zasad skutecznej nauki czy sposobów na ćwiczenie mózgu. Skarbcem pomysłów były między innymi propozycje KPCEN i zasoby Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu.Niektórzy mieli okazję uczestniczyć we wspólnym treningu "Brain gym-siłownia dla mózgu".

A jak zapamiętać choroby układu krążenia lub nazwy białek prostych?  Są na to świetne sposoby  Ćwiczono, zatem pamięć poprzez wykorzystanie mnemotechnik, czyli łańcuchowych skojarzeń, historyjek obrazkowych oraz emotikonek. Dobra pamięć przydała się również podczas zabawy muzyczno-ruchowej. Trzeba przyznać, że uczniowie poradzili sobie wyśmienicie. Nie zapomniano o chemicznych łamigłówkach i łamaniu kodów. Uczniowie mogli wejść w rolę poetów i stworzyć rymowanki o rybach. Mieli okazję stać się ekspertami od krajów europejskich i ich rolnictwa oraz dziennikarzami, którzy przeprowadzą z nimi wywiady. Podczas zajęć uczniowie chętnie rozmawiali na temat wypróbowanych technik nauki, wymieniali się radami o sposobach na wspieranie własnego mózgu. Tegoroczni maturzyści na zajęciach z wychowawcą podzielili się wieloma sposobami na skutecznie uczenie się. A doświadczenie mają niemałe . Na lekcjach towarzyszył nam uśmiech, a przecież mózg to lubi .

AdminS

W roku szkolnym 2020/2021 r. uczniowie naszej szkoły brali udział w następujących konkursach historycznych.

W konkursie kuratoryjnym, w etapie wojewódzkim, Aleksander Polak z klasy 7a został finalistą a Hubert Puzio z klasy 8b zakończył zmagania na etapie rejonowym.

W lutym odbył się w Gąsawie Powiatowy Konkurs Wiedzy o Powstaniu Wielkopolskim naszą szkołę reprezentowali Hubert Puzio z klasy 8b i Jan Redzik z Klasy 8a. Chłopcy brali udział w dwóch etapach tego konkursu, w pierwszym musieli przygotować prezentację multimedialną na wybrany temat, w drugim odpowiadali on-line na pytania testowe. Otrzymali dyplomy i nagrody rzeczowe.

W trzecim z konkursów „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego ….” do etapu rejonowego awansowali Aleksander Polak, Hubert Puzio i Jędrzej Zieliński z klasy 6c. A do etapu wojewódzkiego przeszedł Aleksander Polak.

Opiekunkami merytorycznymi wyżej wymienionych uczniów jest Ewa Gościńska i Grażyna Sudoł.

Gratulujemy naszym pasjonatom osiągniętych rezultatów i życzymy dalszych sukcesów. Trzymamy kciuki za Olka w dalszych zmaganiach.

E.G. i G.S.

AdminS

             

16 marca 2021 roku Zarządzeniem nr 3 oficjalnie powołano  Zespół ds. rozwoju szkoły ćwiczeń w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Brzechwy w Barcinie w ramach projektupt. „Szkoła Ćwiczeń w Gminie Barcin” nr POWR.02.10.00-00-3011/20 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, II Osi Priorytetowej Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, konkursu nr POWR.02.10.00-IP.02-00-003/19 Wsparcie tworzenia sieci szkół ćwiczeń – II edycja

W skład Zespołu ds. rozwoju szkoły ćwiczeń wchodzą: 

    • dyrektor szkoły ćwiczeń pełniący również rolę lidera szkoły ćwiczeń:  Marzena Wolska 
    • nauczyciele, którzy realizują zadania szkoły ćwiczeń:
      • nauczyciele reprezentujący obszar językowy:  Katarzyna Wachowska, Ewelina Ziętek 
      • nauczyciel reprezentujący obszar matematyczny:  Donata Przybylińska 
      • nauczyciel reprezentujący obszar informatyczny: Sylwia Gwizdała 
      • nauczyciele reprezentujący obszar przedmiotów przyrodniczych:Iwona Zbieranek, Jolanta Lubecka - Grobelna, Katarzyna Czyżewska, Dominika Wysocka, Agnieszka Błażejewska 
    • koordynator szkoły ćwiczeń: Małgorzata Wiland 
    • przedstawiciel instytucji wspomagania - Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli - pani Wiesława Kitajgrodzka 
    • przedstawiciel szkoły wyższej - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr Krzysztof Wawrzyniak 

Tego dnia odbyło się też pierwsze spotkanie zespołu, podczas którego omówiono zadania związane z realizacją projektu, omówiono szkolenia, w których kadra pedagogiczna weźmie udział, zarys materiałów szkoleniowych oraz harmonogram działań. Dr Krzysztof Wawrzyniak wygłosił niezwykle ważny i aktualny dzisiaj temat: Rola motywacji w życiu człowieka.

W kwietniu rozpoczną się szkolenia, które są rezultatem przeprowadzonej rok temu diagnozy.

Marzena Wolska

AdminS

Zespół Katechetów zachęcił uczniów do wzięcia udziału w Ogólnopolskim Konkursie Plastycznym „Kartka wielkanocna do Papieża Franciszka, kontynuatora nauczania Jana Pawła II”. Przedstawiamy prace naszych uczniów, którzy zgłosili się do konkursu: Mateusz Kaniuka, Agata Drabik, Eliza Słodkowska, Julia Fletka, Dominik Szlachcikowski, Alan Rybczyński, Klaudia Ostrowska, Paweł Niesyn, Michalina Czechnik, Szymon Wardęcki, Jagoda Pawlak, Zofia Nowak, Alicja Szlachcikowska, Milena Sajda. Prace zostały przesłane do organizatora konkursu. Wszystkim uczestnikom życzymy powodzenia.

Ewa Masztalerz

AdminS

Wielki Post to czas pokuty i nawrócenia. Podczas lekcji religii poznając przypowieści uczyliśmy się jak pomagać innym, przebaczać i naprawiać wyrządzone zło. Dużo radości sprawiło nam wcielenie się w postacie występujące w przypowieściach biblijnych: o synu marnotrawnym, miłosiernym Samarytaninie i zagubionej owcy.

Ewa Masztalerz

AdminS

Podczas Światowego Tygodnia Mózgu uczniowie klasy 7b mieli okazję zgłębiać swoją wiedzę na temat wspierania mózgu. Poznawali m. in. produkty, które wspomagają jego prawidłową pracę. Kilka uczennic postanowiło podzielić się cennymi radami. Powstały ulotki z "poradami" dla mózgu.

Ewa Wolska