AdminS

 

W roku szkolnym 2020/2021 uczniowie klasy I liceum wraz z p. Katarzyną Wachowską brali udział w realizacji innowacji pedagogicznej pod nazwą Życie w dobie pandemii - tworzymy publikację. Poszczególni członkowie klasy tworzyli teksty na temat trudnych czasów, jakim musieliśmy i musimy stawiać czoła. Głównym zadaniem było redagowanie tekstu w języku angielskim, jego korekta oraz odpowiednia oprawa. Aby stworzyć poszczególne elementy książki, uczniowie nie tylko poszerzali zasób słownictwa, poszukiwali właściwych ilustracji i dokonywali korekty tekstów, ale również mieli okazję, by podzielić się wrażeniami i poznać odczucia innych osób. Było to bardzo ciekawe doświadczenie:-)

https://online.pubhtml5.com/jbsr/coni/#p=7

AdminS

21 czerwca odbyło się podsumowanie corocznego konkursu “Smaki lata” organizowanego przez pedagogów specjalnych Zespołu Szkół w Barcinie. Tym razem aż 30 uczniów z placówek oświatowych gminy Barcin zaprezentowało swoje umiejętności kulinarne. Każda potrawa była indywidualnym pomysłem na wykorzystanie sezonowych owoców i warzyw. Ze względu na pandemię Covid19 uczestnicy przygotowywali je w swoich szkołach lub domach. Nie mieliśmy szansy spotkać się przy wspólnym stole w Kolorowym Zakątku i sprawdzić walorów smakowych pięknych, kolorowych dań przesłanych na zdjęciach, ale jury doceniło pomysłowość uczniów i estetykę letnich potraw.

Dzięki dofinansowaniu z Urzędu Miejskiego w Barcinie każdy “kucharz” został nagrodzony dyplomem i małym upominkiem.

A oto lista uczestników i ich potraw:

SP w Mamliczu

  1. Maja Karkosa “Domowy shake truskawkowy”
  2. Klaudia Kwaśniewska “Kolorowe kanapki”
  3. Jakub Trela “Jogurtowe ziemniaki pieczone w rękawie”

SP nr 1 w Barcinie

  1. Wiktor Czołgosz “Szaszłyk owocowy”
  2. Franciszek Andler “Lemoniada arbuzowa”
  3. Wiktoria Gałęzewska “Owoce pod śnieżną kołderką”
  4. Szymon Czapla “Letnia sałatka z truskawkami”
  5. Michalina Sławińska “Owocowy koktajl
  6. Bartek Mleczko “Bagietka smażona z cukrem”

SP w Piechcinie

  1. Emilka Grzechocka “Kanapki z uśmiechem”
  2. Justyna Grzechocka “Letnia sałatka z pomidorów, cebuli i ogórków małosolnych”
  3. Piotr Bonna “Szaszłyk owocowo-warzywny”
  4. Adam Bonna “Szaszłyk owocowo-warzywny”
  5. Mikołaj Bonna “Wesołe kanapki”
  6. Olaf Włodarek “Sałatka owocowa”
  7. Piotr Horka “Fioletowy koktajl owocowy”
  8. Maja Karbowiak “Krem mascarpone w trzech odsłonach”
  9. Aleksander Gościński “Szaszłykowa łódź”
  10. Mateusz Popielarz “Jeżyki owocowe”

Kolorowy Zakątek w ZS w Barcinie

  1. Natalia Jelonek “Letni deser”
  2. Lena Pastecka “Sałatka z brokułem”
  3. Fabian Jaskot “Galaretka z truskawkami”
  4. Magdalena Jędykiewicz “Sernik na zimno”
  5. Nikodem Kaczmarek “Placek owocowy na maślance”
  6. Ksawier Kurant “Placek z rabarbarem”
  7. Anna Spychalska “Kolorowe galaretki”
  8. Lilianna Kiek “Naleśniki z truskawkami”
  9. Paula Nowak “Letnie grillowanie”
  10. Damian Rydlewski “Letni deser”
  11. Dominik Barandziak “Karkówka z ziemniakami i mizerią”.
AdminS

 

Któregoś dnia po przeczytaniu opracowania Wojciecha Widłaka „Puszka Pandory” postanowiliśmy przygotować przedstawienie. Wybraliśmy sobie role, w które chcieliśmy się wcielić. Niektórzy zgodzili się na propozycję pani. Wszyscy zabraliśmy się do pracy. Najpierw opanowanie tekstu, później przygotowanie dekoracji, strojów, rekwizytów. Każdy z nas zrobił to we własnym zakresie. Kiedy byliśmy gotowi, rozpoczęliśmy próby. Nasz operator kamery-Marcel musiał uzbroić się w cierpliwość, ponieważ często musieliśmy zaczynać od nowa nagranie z przyczyn wyłącznie obiektywnych.;) Podczas prób było dużo śmiechu, ale i niedomówień. W końcu udało nam się!: -) Marcel zmontował film, na który serdecznie zapraszamy.

Klasa III b

AdminS

 

IVA czarne stopy ma!- tak brzmiało hasło naszego biwaku, który odbył się w Wiktorowie w dniach 17-18.06.2021 r. Celem naszego wspólnego wyjazdu była integracja klasy po długim okresie nauki zdalnej i odbudowanie relacji- również relacji człowieka z naturą. Stąd pomysł, by przemierzać wiktorowskie pola i łąki bosą stopą. Było dużo śmiechów, zabawy, pluskania w jeziorku i wspólnych śpiewów przy ognisku. Nie obyło się oczywiście bez wojny, ale spokojnie, tylko takiej na balony. Dni i nocy było mało, a doba okazała się za krótka, dlatego w przyszłym roku musimy koniecznie wybrać się gdzieś RAZEM!

Dziękujemy wspaniałym rodzicom za obecność na naszym ognisku, przepyszne smakołyki i niespodziankę! Zapraszamy do obejrzenia krótkiej relacji z biwaku.

AdminS

Myślę, że warto znać ortografię, szczególnie tę praktyczną. Dodatkowo - ortografii nigdy nie za wiele, bo przecież nasi młodzi wychowankowie muszą napisać dobrze egzamin ósmoklasisty, a potem maturę z jezyka polskiego. A podobno, "czym skorupka za młodu nasiąknię, tym trąci". Dlatego od wielu lat stosuję na języku polskim tzw. "pięciominutówki. "Ortograficzne 5 minut" to metoda nauki ortografii, prowadzona przeze mnie w szkolnym 2020/21 jako tzw. innowacja pedagogiczna.

Na wybranych lekcjach języka polskiego (mniej więcej raz w tygodniu) przez ok. 5 minut uczniowie pisali oraz samodzielnie sprawdzali innym kolorem długopisu, czasem zamieniając się w parach, dyktowane wyrazy z trudnościami dotyczącącymi różnych zasad ortograficznych. Słów było od 10 do 15. Młodzież rozwijała w ten sposób swoje kompetencje ortograficzne. Moje ulubione "wałkowane" słowa to m.in.: naprawdę, na pewno, spróchniały, czyhać, czmychnąć, barcinianin, jezioro Gopło, Amerykanin, Pałuczanin, Jezioro Ostrowickie, pustynia Sahara, aleja Harcerska, nie najgorzej, nie lepiej, nieźle. Oczywiście podczas sprawdzania wyjaśniałam krótko, dlaczego pisownia jest taka, a nie inna. Wyrazy i zasady niekiedy się powtarzały, co umożliwiło lepsze ich utrwalenie. Uczniowie, którzy nie popełniali błędów lub robli ich najmniej, otrzymywali plusiki, ale wiedziałam, że tak czy siak lubią te minidyktanda i traktują je jako małe wyzwanie. Dodatkowo dyktanda były też zawsze dobrą rozgrzewką dla mózgu przed wprowadzeniem tematu nowej lekcji.

W innwacji wzięli udział wszyscy uczniowie klasy VIII c i VIII b. Zamierzam pracować tą metoda w kolejnych latach, szczególnie z klasami starszymi, ponieważ, w programie tych klas, lekcji ortograficznych jest już bardzo niewiele.

Halina Kolińska

AdminS

 

Na przełomie maja i czerwca klasa III c językowo-artystyczna w ramach innowacji pedagogicznej Mój „nowy język i jego kultura” przygotowała teatrzyk kukiełkowy pt. „Włos”. Z uwagi na zbliżający się jubileusz 35 lecia naszej szkoły wybraliśmy do inscenizacji wiersz Jana Brzechwy. Przygotowania rozpoczęliśmy od zapoznania się ze scenariuszem, wybrania ról, a potem wykonania kukiełek, które jak się okazało były przepiękne! Próby dostarczyły nam mnóstwo satysfakcji i zadowolenia, ale towarzyszyła nam również czasami trema i stres. Na szczęście szybko sobie z nią poradziliśmy! Tekst wiersza tak nam się spodobał, że nauczyliśmy się role także innych aktorów na pamięć, więc nawet nieobecność kolegów z powodu choroby nie pokrzyżowała nam planów, co do występów. Często recytowaliśmy sobie wiersz razem w wolnych chwilach i bawiliśmy się tekstem, ponieważ zabawna jego treść dostarczała nam mnóstwo przyjemności. Występ uważamy za udany!

Bardzo serdecznie dziękuję Rodzicom mojej klasy za ogromne zaangażowanie i duży wkład w pomoc przy wykonaniu kukiełek. Bez wsparcia Rodziców nasze przedsięwzięcie napotkałoby na duże trudności. Szczególne podziękowania należą się mamie naszego kolegi Filipa pani Małgorzacie Kwapisz-Brokos, która wykonała nam prześliczną scenerię do naszego spektaklu! Dziękuję również pani Elżbiecie Kwiatkowskiej za przygotowanie z uczniami piosenki w języku angielskim pt. „ Clap your hands” oraz pani wicedyrektor Małgorzacie Wiland za wspieranie nas w realizacji tego pomysłu i nagranie naszego przedstawienia. Podziękowania składam również moim wychowankom -uczniom klasy III c językowo-artystycznej, która podjęła się tego wyzwania i zaprezentowała się fantastycznie! Moi Drodzy bez Was nie byłoby tego przedstawienia! Życzę Wam Kochani, abyście nadal rozwijali skrzydła na polu artystycznym, a „zabawa w teatr” dostarczała Wam mnóstwo przyjemności oraz uśmiechu na twarzy. Zapraszamy do obejrzenia teatrzyku i życzymy miłego odbioru.

klasa III c wraz z wychowawczynią Anitą Rzepka

AdminS

             

                          

Podczas ostatnich zajęć biologii zajmowaliśmy się tworzeniem oraz prezentacją projektów. Celem projektów było rozwinięcie komunikacji i współpracy w grupie, odpowiedzialność za powierzone zadanie oraz zastosowanie kreatywnych rozwiązań. Główną myślą projektu było stwierdzenie „Nic, co ludzkie nie jest mi obce”. Dotyczyły one narządów zmysłów, układu hormonalnego, układu nerwowego oraz rozmnażania i rozwoju człowieka. Do swoich projektów podeszliśmy bardzo kreatywnie. Efektami naszej pracy był m.in. model języka, oka, wspaniałe gry tematyczne oraz ciekawe doświadczenia, w które angażowana była cała klasa. Koordynatorem oraz pomocną dłonią była Pani Dominika Wysocka-Bieda.

Dzięki bardzo ciekawym i pomysłowym projektom, dowiedzieliśmy się wielu nowych rzeczy spędzając przy tym razem czas i świetnie się bawiąc. Grupowe projekty są świetną inicjatywą, aby odbudować nasze relacje po tak długim odizolowaniu, dlatego podeszliśmy do nich z wielkim entuzjazmem.

Uczennice klasy II LO:

Julia Nowak, Wiktoria Kosowska

AdminS

15 czerwca 2021r. przybył do nas patrol rozminowania z JW1523 z Inowrocławia. Najpierw saperzy pokazali nam sprzęt, który jest na wyposażeniu jednostki. Później mieliśmy okazję, zajrzeć do wozu służącego do zadań specjalnych, którym jeżdżą żołnierze wzywani do akcji. Pogadanka na temat niewybuchów i niewypałów uświadomiła nas, jak postępować w razie znalezienia materiału wybuchowego podczas spaceru do lasu lub innego miejsca. Pamiętajcie, nie wolno takich znalezisk dotykać, należy natychmiast powiadomić dorosłego lub zadzwonić pod 112.

Ćwiczenia praktyczne wzbudziły w nas wiele emocji. Mogliśmy przekonać się, jak czuły jest sprzęt do wykrywania metalu. Mając na sobie strój sapera, stwierdziliśmy, że poruszanie się w nim to nie lada wyzwanie. Strój ważył więcej od naszej Wychowawczyni, ale ona i tak w dość szybkim tempie podeszła do mi. Panowie Wojskowi byli zaskoczeni.

Takie spotkania pokazują, jak wiele możemy się nauczyć przez doświadczanie, a że kontakt już nawiązaliśmy, będziemy Panów zapraszać częściej.

Na koniec podziękowaliśmy gościom za przybycie. Osobne podziękowania skierowaliśmy do taty naszego kolegi-Wojciecha, który był inicjatorem tego spotkania oraz mamy za towarzyszenie i pomoc w organizacji.

AdminS

14 – 16 czerwca biwakowaliśmy w Ośrodku Harcerskim Pólko k/Koronowa . Harmonogram naszego pobytu był bardzo zróżnicowany. Poznaliśmy takie formy rekreacyjno – sportowe jak Archery Tag. Uczyliśmy się strzelać z łuków, poznaliśmy zasady bezpieczeństwa i po krótkim wprowadzeniu mogliśmy rozpocząć bitwę. Było super! Graliśmy w siatkówkę z balonami napełnionymi wodą, rozegraliśmy bitwę w paintball laserowy, uczyliśmy się pływać kajakami. Nowością dla nas był również Bumperballe – kule sferyczne nakładane na zawodników i w ten sposób graliśmy w nogę. Niesamowita zabawa! Uczyliśmy się podstaw samoobrony i żeby nie było mało to i nockę mieliśmy zajętą bawiąc się w podchody. Biwak był dla nas odbudowaniem relacji po pandemii, integracją klasową i odpoczynkiem w aktywnej formie. Wróciliśmy cali i zdrowi.

Klasa VIe z wychowawcą

AdminS

         

      

W piątek 11.06.2021r. uczniowie klasy IIa wzięli udział w zajęciach profilaktycznych z psychologiem szkolnym, w ramach kampanii „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Dowiedzieli się, czym jest dokuczanie i jak je odróżnić od zabawy. Zaplanowali, co zrobić, żeby w klasie nie dochodziło do sytuacji związanych z krzywdzeniem innych. Zajęcia uatrakcyjniła praktykantka p. Olga Gwizdała, która przygotowała zabawy muzyczno-ruchowe, obniżające napięcie psychoruchowe dzieci. Uczniowie postanowili dbać o dobrą energię grupy i wzajemne przyjazne relacje.

Anna Rucińska-Niesyn

AdminS

Od 7 czerwca rodzice mogą rejestrować na szczepienie dzieci, które ukończyły 12. rok życia. Wcześniej została uruchomiona rejestracja dla uczniów w wieku 16 i 17 lat. Aktualnie szczepienia odbywają się w punktach populacyjnych i powszechnych.

Po zakończeniu wakacji szczepienia przeciw COVID-19 będą mogły być realizowane w trybie mobilnym na terenie placówek oświatowych. Będą je wykonywały podmioty lecznicze prowadzące stacjonarne punkty szczepień. Szczepienia będą realizowane według ustalonego harmonogramu, który obejmie także działania informacyjne w szkołach i placówkach. Dodatkowo Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia przygotowało rekomendacje dotyczące przygotowania się ucznia do szczepienia.

W załączeniu przekazujemy komunikat MEiN dotyczący szczepień uczniów w wieku 12-18 lat oraz dodatkowe materiały informacyjne.

Prosimy o udostępnienie ich rodzicom oraz nauczycielom z Państwa placówki.

Działania informacyjne dotyczące szczepień w szkołach i placówkach będziemy kontynuować w kolejnych tygodniach.  

Z wyrazami szacunku

Anna Ostrowska
Rzecznik Prasowy MEiN

Załączniki:

Szczepienia uczniów w wieku 12-18 lat – rekomendacje dla rodziców – plakat

Szczepienia uczniów w wieku 12-18 lat – informacje dla szkół i placówek – plakat

Szczepienia uczniów w wieku 12-18 lat – informacje dla szkół i placówek – komunikat MEiN

Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem osoby niepełnoletniej przeciw COVID-19