AdminS
|

15 sierpnia rozpoczęliśmy realizację projektu “wokół kuchennego stołu”. W ramach funduszy pozyskanych z Tesco wyposażyliśmy kuchnię w Kolorowym Zakątku w lodówkę oraz inne przybory do nauki gotowania. Na stole w sali zajęć praktycznych pojawiła się nowa, kolorowa cerata.

Podczas pierwszych zajęć na stole królowały śliwki. To z nimi upiekliśmy ciastka francuskie oraz przygotowaliśmy kompoty na zimę.

Na kolejne zajęcia zapraszamy w poniedziałki od 14:45 do 16:15.

Monika Łukomska

Magdalena Kucharska

Elżbieta Żak

AdminS
|

18 czerwca w “Kolorowym Zakątku” spotkaliśmy się ostatni raz w tym roku szkolnym. Zajęcia poprowadzili terapeuci zajęć poniedziałkowych, środowych i czwartkowych - pedagodzy specjalni pracujący w Zespole Szkół w Barcinie. W ramach terapii kuchennej uczestnicy wyciskali sok marchwiowo - jabłkowy. Podczas zajęć plastycznych tworzyli statki z kolorowego papieru. Nie zabrakło też zabaw sensorycznych - dzieci i wolontariusze formowali letnie kształty z piasku z mąki kukurydzianej wymieszanej z olejem. Do “Kolorowego Zakątka” zapraszamy przez całe wakacje - dwa razy w tygodniu będą odbywały się tu zajęcia w ramach projektu współpracującego z nami Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Barcinie. Poza tym od 15 sierpnia rozpoczynamy realizację projektu stowarzyszenia Otwarte Umysły “Wokół kuchennego stołu’’. Środki na realizację tego zadania - 5000 zł - pozyskaliśmy w ramach konkursu “Tesco. Decydujesz, pomagamy’’.

AdminS
|

dzmDnia 21 maja przybyliśmy do Kolorowego Zakątka na spotkanie integracyjne z okazji Dnia Mamy. Odbyło się ono w ramach cotygodniowych zajęć terapii kuchennej. Wszystkie dzieci, te z naszej szkoły oraz przedszkoli zaprosiły swoje mamy do wspólnego przygotowania deseru lodowo-owocowego oraz do wykonania pamiątkowych laurek i wazoników. W zajęciach towarzyszyli nam wolontariusze z klasy VII oraz gimnazjum i liceum. Ich pomoc była nie do przecenienia. Pracowaliśmy z zaangażowaniem, aby mamom sprawić miły prezent. Później mieliśmy okazję wstać od stołu i razem poszukać kwiatów dla mam. Nie zabrakło też zadań przy muzyce. Szczególnie dużo radości sprawiło wykonywanie wylosowanych ćwiczeń ruchowych. Było bardzo zabawnie. Myślimy, że mamy miło spędziły czas pracując i bawiąc się ze swoimi dziećmi. Planujemy znów spotkać się za rok.

Wojciech Polcyn, III d gimnazjum

AdminS
|

kuchnia26 marca rozpoczęliśmy nowy cykl zajęć terapii kuchennej pt. "Samodzielni w kuchni". Fundusze na zakup pomocy i produktów spożywczych pozyskało stowarzyszenie "Otwarte umysły" w ramach konkursu ogłoszonego przez Burmistrza Barcina. W trakcie 12 spotkań grupa niepełnosprawnych dzieci i młodzieży wraz z wolontariuszami będzie uczyć się przyrządzenia prostych potraw korzystając  z ilustrowanych planów i przepisów.

W czerwcu, po raz kolejny zorganizujemy Gminny Konkurs Kulinarny "Smaki Lata", podczas którego każdy uczeń niepełnosprawny zaprezentuje, jak radzi sobie w kuchni.

Cykl zajęć rozpoczęliśmy potrawami wielkanocnymi. Ugotowaliśmy staropolski żur i przyrządziliśmy bagietki z pastą jajeczną.

JEŚLI CHCESZ POZNAWAĆ SEKRETY KUCHNI ZAPRASZAMY W KAŻDY PONIEDZIAŁEK O 14:30 DO KOLOROWEGO ZAKĄTKA.

   

                                                         Julia Kęsicka, kl. IId

AdminS
|

30 stycznia uczniowie nauczani indywidualnie wzięli udział w warsztatach „W karnawale czas na bale” zorganizowanym w Mamliczu przez panie Marzenę Domagalską i Magdalenę Wróblewską. Zaczęliśmy zabawę od nietypowego tańca z miotłą. Dwie osoby, które złapały  miotłę w momencie przerwania muzyki tworzyły parę. I tak cała sala bawiła się przy karnawałowych przebojach. Potem było równie ciekawie. Robiliśmy korony z kolorowego papieru by późnej pokonywać w nich „królewski szlak” do tronu. Jak na karnawał przystało przygotowaliśmy przekąski nadziewając  owoce na wykałaczkę. Pałaszowaliśmy nasze „winogronowe gąsienice” oraz ciasto upieczone przez rodziców  z Mamlicza. W drugiej części spotkania skakaliśmy z pomponami, ozdabialiśmy zimowe balony oraz tańczyliśmy, tańczyliśmy i tańczyliśmy.

                                                     Julia Kęsicka, IId gimnazjum

AdminS
|

             Dogoterapia                                                                 Wigilia                                          

                                   

      Zajęcia terapeutyczne                                               Zajęcia w kręgu                                      

                               

AdminS
|

 

Grudzień to miesiąc obdarowywania się prezentami. Jest to też czas, gdy swoje święto obchodzą wszyscy ci, którzy przez cały rok dają innym swój czas, pracę i uśmiech, czyli WOLONTARIUSZE.

W naszej szkole ich dzień obchodziliśmy 16 grudnia podczas. Wspólnie świętowaliśmy podczas zabaw sportowych i relaksacyjnych. Nie zapomnieliśmy też o św. Mikołaju. Wszystkie dzieci przygotowały dla niego prace plastyczne – jego portrety.

Zaskoczony i zadowolony Mikołaj obdarował wszystkich upominkami i zapraszało loterii fantowej.
Z radością wysłuchał też kolędy zaśpiewanej przez rodziców.

Na zakończenie spotkania, opiekun wolontariatu – p. Monika Łukomska podziękowała wszystkim wolontariuszom mikołajkowego spotkania z dziećmi niepełnosprawnymi i ich rodzinami – młodzieży szkolnej i dorosłym oraz wręczyła dyplomy za pracę w wolontariacie.

Zdjęcia do obejrzeia w galerii

Magdalena Kucharska, Monika Łukomska

 

 

AdminS
|

Od października   w naszym, kolorowym i przytulnym miejscu zaczęło tętnić życiem. Dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych z Zespołu Sszkół w Barcinie oraz z terenu gminy Barcin zaproponowaliśmy kilka różnorodnych dodatkowych zajęć. Większość z nich   ma charakter terapeutyczny. Są to: terapia  kuchenna, zajęcia terapeutyczne  ogólnorozwojowe, dogoterapia,

chwila oddechuDodatkowo raz w miesiącu zapraszamy dzieci z terenu gminy na wspólne spędzenie czasu  w ramach projektu „chwila oddechu”.

Terapia Kuchenna to usprawnianie poprzez zajęcia kulinarne. W obręb zajęć terapii kuchennej wchodzi:

polisensoryczne poznawanie otoczenia (praca na materiale naturalnym, który jest gładki, chropowaty, miękki , twardy, ma określony zapach, smak i kolor pobudza zmysł dotyku, węchu, smaku i wzroku.);nauka samodzielnego przygotowywania posiłków; nauka nakrywania do stołu; sprzątania i mycia naczyń; nauka współdziałania z innymi.

terapia kuchennaNa zajęcia kulinarne zapraszają do Kolorowego Zakątka w każdy poniedziałek godzinie 14:30 pedagodzy specjalni:

  • Magdalena Kucharska 
  • Monika Łukomska
  •  Elżbieta Żak.

 

Zajcia terapeutyczneZajęcia terapeutyczne ogólnorozwojowe są propozycją rozwijania  umiejętności, pasji, radości tworzenia na swoim indywidualnym poziomie. Planowane zadania stymulują rozwój mózgu, wszystkich narządów zmysłów oraz je integrują poprzez różnorodność stosowanych technik, bogactwo doświadczeń sensorycznych oraz budowanie w mózgu ścieżek emocjonalnych. Wykorzystywane ćwiczenia integrują, otwierają uczestników na nowe doświadczenia i wyzwania.

Metody wykorzystywane podczas zajęć to:

  • zabawy ruchowe,
  • arteterapia z elementami technik teatralnych,
  • muzykoterapia,
  • elementy  integracji sensorycznej,

W świat artystycznych i terapeutycznych doznań wprowadzają:

w  środę w godz. 14.30-16.00

  • Arleta Nowak – pedagog specjalny,
  • Monika Wardęcka -  psychopedagog, oligofrenopedagog,
  • Emilia Pałecka – rewalidator, oligofrenopedagog,

w czwartek w godz. 14.45 – 16.15

  • Justyna Świeboda – pedagog specjalny,
  • Anna Głowicka – pedagog specjalny,
  • Paulina Jasnowska – pedagog specjalny,
  • Marzena Ziemińska - pedagog -  terapeuta dziecięcy.

DogoterapiaDogoterapiajest to jedna z metod rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Terapeutą jest pies-przyjaciel. Czesząc, głaszcząc, karmiąc czy przytulając czworonoga, dzieci nieświadomie pracują. Dzięki obecności psa dzieci chętnie nawiązują kontakt z drugim człowiekiem, otwierają się na innych  i na nowe sytuacje, uspokajają się, relaksują.

W Kolorowym Zakątku w każdą środę o 16:00 można spotkać się z labradorką Fioną i jej właścicielką - pedagogiem specjalnym, dogoterapeutą – Moniką Łukomską.

We wszystkich zajęciach wspierają nas swoją pomocą wolontariusze  z Zespołu Szkół ( nauczyciele, uczniowie ) i rodzice.

Andrzejiki w Kolorowym Zakątku

andrzejki

Arleta Nowak

AdminS
|

Od wielu lat nasza szkoła prowadzi różne działania związane z ogólnopolską kampanią pod hasłem Cała Polska Czyta Dzieciom. Akcję zapoczątkowała pani Mirosława Łagocka, która w 1998 roku po raz pierwszy zorganizowała w szkole Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom we współpracy z Fundacją ABC XXI oraz panią Grażyną Sudoł z Gimnazjum w Barcinie. W następnym roku pojawiła się kolejna impreza - Urodziny Kubusia Puchatka, które były obchodzone przez klasy I - III w październiku. Oba przedsięwzięcia wpisały się na stałe do kalendarium szkolnego.

Obecnie Urodziny Kubusia Puchatka są powiązane z obchodami Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych organizowanymi przez panią Elżbietę Dolatowską z biblioteki szkolnej. Podczas tego miesiąca wybierany jest także spośród uczniów drogą głosowania Mistrz Czytania Głośnego.

Przy każdej z tych okazji czytamy dzieciom. Robią to nauczyciele, zapraszani goście i uczniowie naszej szkoły.

 Najnowsze przedsięwzięcie Fundacji ABC XXI to "Mądra Szkoła Czyta Dzieciom". Akcja ta ma zachęcić nauczycieli do regularnego czytania dzieciom na lekcjach.                                                     

Nie da się przecenić roli czytania w rozwoju dzieci, więc nauczyciele naszej szkoły wykorzystują każdą sytuację, aby czytać dzieciom. W klasach I - III jest to stały element lekcji. Głośne czytanie pojawia się także często na lekcjach języka polskiego w klasach IV - VI. Czytają dzieciom panie w świetlicy oraz w bibliotece szkolnej.
W miarę możliwości sytuacje do czytania głośnego wykorzystują także nauczyciele innych przedmiotów.

 

Dlaczego warto, a nawet trzeba zwracać tak dużą uwagę na czytanie dzieciom?

Język jest podstawowym narzędziem myślenia, komunikacji z ludźmi i zdobywania wiedzy. Brak umiejętności językowych powoduje problemy w każdej dziedzinie życia – utrudnia zrozumienie informacji, porozumiewanie się, poszerzanie horyzontów umysłowych, zamyka możliwość wykonywania wielu zawodów. Istotna poprawa kompetencji  językowych jest możliwa dzięki czytaniu. Ponieważ większość dzieci w wieku szkolnym nie chce czytać, trzeba im czytać na głos, ale tak, by czytanie zawsze kojarzyło im się z przyjemnością, wybierając wspólnie ciekawe książki, czytając je z zaangażowaniem i nigdy nie traktując czytania uczniom na głos jako wstępu do odpytywania lub stawiania stopni. Czytanie dzieciom to skuteczny sposób na wychowanie czytelnika – człowieka, który stale poszerza swą wiedzę i buduje mądrość, ma bowiem do czynienia z dorobkiem największych umysłów z różnych dziedzin i epok. Ludzie, którzy czytają, podejmują lepsze decyzje, mają szansę na lepszą pracę, lepsze relacje z ludźmi, a nawet na dłuższe życie. Jeśli chcemy, by dzieci wyrosły na mądrych, kulturalnych i samodzielnych ludzi – czytajmy im. Warto zacząć od urodzenia, gdyż fundamentem umiejętności językowych jest dobre osłuchanie się z bogatym i poprawnym językiem, jaki niesie tekst literacki – i nie zaprzestawać, gdy dziecko potrafi już czytać samo, gdyż samotne zmaganie się z tekstem jest dla niego przez długi czas zajęciem trudnym i zniechęcającym, zwłaszcza wobec konkurencji mediów elektronicznych.  Dzieci, którym nikt nie czyta i z nimi nie rozmawia, rozpoczynają edukację bez podstawowej bazy, jaką jest bogate słownictwo i umiejętność myślenia. Już na początku szkoły ich szanse na sukces są ograniczone i z czasem maleją. Nie rozumieją tekstów i poleceń, nie potrafią się wypowiadać, nie mają motywacji do nauki, ich deficyty językowe przekładają się też na brak umiejętności społecznych i frustrację, co sprawia, że konflikty rozwiązują nie za pomocą słów, lecz przemocy.

               Badania IPSOS z 2011 r. potwierdziły skuteczność kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” – 54% rodziców deklaruje, że regularnie czyta swym małym dzieciom. Pozostałe dzieci – jeśli nie czyta im się w domu ani w przedszkolu – rozpoczynają edukację bez podstawowej bazy, jaką jest bogate słownictwo i umiejętność myślenia. Już na początku ścieżki edukacyjnej ich szanse na osiągniecie sukcesu są ograniczone i z czasem maleją. Nie rozumieją tekstów i poleceń, nie potrafią się wypowiadać, nie mają motywacji do nauki, ich deficyty językowe przekładają się często na brak umiejętności społecznych i frustrację, co powoduje, że dzieci takie rozwiązują konflikty nie za pomocą słów, ale przemocy.

Jak wpływa czytanie dzieciom na ich pracę w szkole?

Dzieci, którym się czyta:

 

  • lepiej rozumieją teksty i polecenia,
  • łatwiej wypowiadają się ustnie i pisemnie,
  • mają lepszą zdolność koncentracji,
  • mają skłonność do refleksji oraz myślenia krytycznego i przyczynowo-skutkowego,
  • wzrasta u nich motywacja do działania i nauki, 
  • poprawiają swoje relacje z kolegami i nauczycielami,
  • wypożyczają i czytają samodzielnie więcej książek,
  • są bardziej prospołeczne.

 

Czytajmy zatem dzieciom 20 minut dziennie CODZIENNIE !!!!

 

                                                              Zachęcam - Mirosława Łagocka

AdminS
|

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania29 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. To święto, którego najważniejszymi beneficjentami są dzieci. Czytanie im na głos stymuluje ich rozwój, wzbogaca słownictwo i pobudza wyobraźnię. Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania został ustanowiony z inicjatywy Polskiej Izby Książki w 2001 roku. Data 29 września odnosi się do urodzin Janiny Porazińskiej, autorki książek dla dzieci i młodzieży.

W naszej szkole głośne czytanie  w klasach 1-3 przeprowadziły panie wychowawczynie tych klas,  a w klasach 4-6 głośne czytanie odbywało się na lekcjach języka polskiego. Natomiast o godz. 11.30 w bibliotece szkolnej czytali nowo wybrani członkowie RSU ze swoim przewodniczącym Szymonem Konieczką na czele. Dzieci obecne w bibliotece wysłuchały fragmentów książki Julii Duszyńskiej „ Cudaczek - Wyśmiewaczek”.

Sylwia Gwizdała

AdminS
|

Pasowanie Klasa 1b Pasowanie kl. 1 ePasowanie kl. 1 a     

Pasowanie kl. 1 dPasowanie kl. 1 c

Dnia 9, 10 i 11 marca 2015 r. w naszej szkole odbyło się pasowanie na czytelnika biblioteki  uczniów klas pierwszych. Głównym celem uroczystości było zachęcenie najmłodszych uczniów do korzystania z biblioteki szkolnej, wypożyczania książek oraz nieustannego rozwijania umiejętności czytania. Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie uczniów do grona czytelników biblioteki. Zanim jednak uczniowie złożyli przyrzeczenie, obejrzeli przedstawienie, przygotowane przez uczniów klasy IV a i IV b, uczestniczących w zajęciach kółka bibliotecznego. Uczniowie dowiedzieli się, jak należy dbać o książki oraz czego nie wolno robić, czytając książkę. Po takim wprowadzeniu przyszli czytelnicy złożyli uroczyste przyrzeczenie, że zawsze będą szanować książki, a pani bibliotekarka książką dokonała pasowania każdego z uczniów. Już jako czytelnicy biblioteki szkolnej podpisali się pod przysięgą i otrzymali kolorowe zakładki do książki. I wreszcie przyszedł czas na pierwsze wypożyczenie książki. Na pewno w tym momencie radość nowych czytelników była największa.

Elżbieta Dolatowska

AdminS
|

28 listopada jak co roku w biblioteka szkolna zamieniła się w tajemniczą „Jaskinię Wróżb”. Tego dnia podczas przerw w czytelni każdy uczeń mógł przyjść i wywróżyć sobie co czeka go w przyszłości. Członkowie Koła Przyjaciół Książki przygotowali kilka stanowisk z wróżbami i poprzebierani za czarodziejów wróżyli. Biblioteka tego dnia pękała w szwach . Nad całością czuwała pani Elżbieta Dolatowska. Zapraszamy do galerii zdjęć.

AdminS
|

   

Święto Jabłka odbyło się 17 października 2014 r. W wydarzeniu udział wzięły wszystkie klasy naszej szkoły. Dzień rozpoczął się wręczaniem symbolu jabłuszka i piosenkami, które przygotowała p. Sylwia Gwizdała.  Na przerwach w bibliotece można było pomalować kolorowankę i przekazać jabłko z sentencją o książce i bibliotece. Wszystkie prace zostały wyeksponowane w bibliotece i na holu głównym, na parterze szkoły. Na zakończenie dnia każde dziecko otrzymało jabłuszko, które zostało zakupione z funduszy biblioteki oraz Rady Rodziców.    

Tekst: Elżbieta Dolatowska