AdminS
|

Pierwszy był łatwy, drugi okazał się trudniejszy, ale uczniowie nie poddawali się. Pierwsze zadanie, które otrzymali, polegało na ułożeniu kolorowych, wymieszanych na polu słomek w kwadracie 3X3, przesuwając słomki w prawo lub w lewo, góra-dół, tylko o jedno pole( nie można po skosie) tak, aby dojść do układu pokazanego na wzorze. Wszyscy wykonali to zadanie prawidłowo. Kwadrat 4x4 początkowo przeraził dzieci, ale po kilku minutach okazało się, że droga do rozwiązania tego układu była łatwa. Brawo dzieciaki! 

Tekst i zdjęcia: dumna ze swoich uczniów Olga Nowicka

AdminS
|

We wtorek 22 lutego po raz kolejny gościliśmy na zajęciach Koła Komputerowego panią Stanisławę Ciesielską i pana Macieja Gawrońskiego z Biblioteki Publicznej w Barcinie. Pan Maciej przeprowadził zajęcia, na których odkrył przed nami kolejne tajniki Scratcha. Tworzyliśmy grę, w której kotek lub inna wprowadzona postać musiała unikać zderzenia z piorunem. Wszyscy świetnie sobie poradzili i pod koniec spotkania nasze gry gotowe były do zabawy.

Podczas spotkania uczniowie mieli okazję pochwalić się swoimi umiejętnościami kodowania w programie  Scratch. Już od początku roku nasza szkoła uczestniczy w programie Mistrzowie Kodowania. Na każdych zajęciach na kółku odkrywamy tajniki Scracha. Uczniowie z tygodnia na tydzień pokonują kolejne trudności i tworzą mini aplikacje i ciekawe projekty, którymi sukcesywnie chwalimy się na stronie internetowej szkoły w zakładce Mistrzowie Kodowania.

Scratch to program, który pozwala dziecku w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne, historyjki i inne programy. Jego zaletą jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc swój program i go uruchamiając. Zachęcamy tych, którzy chcieli by do nas dołączyć w środy na 7 godzinie lekcyjnej do sali 50.

A  po lekcjach możecie skorzystać także z oferty Biblioteki Publicznej, która zaczyna nową edycję spotkań Lokalnego Klubu Kodowania.  Zajęcia w książnicy prowadzi informatyk Maciej Gawroński wspomagany przez bibliotekarki Stanisławę Ciesielską i Justynę Pałka.  Najbliższe spotkanie odbędzie się 7 marca o godz.. 15.30. Ja też tam będę J

Sylwia Gwizdała

AdminS
|

9 grudnia miało w naszej szkole miejsce niecodzienne wydarzenie. Wszyscy uczniowie klas 1-3 zebrali się na Hali Widowiskowo-Sportowej i zatańczyli razem Taniec Robota. Wszyscy uczestnicy wykonywali ruchy według specjalnego kodu. W prawidłowym odczytaniu kodu i wykonaniu tańca pomagały nam panie Olga Nowicka, Małgorzata Wiland i Ela Rydlewska. Wydarzenie to było symbolicznym podsumowanie Godziny Kodowania w której udział wzięli wszyscy uczniowie na lekcjach zajęć komputerowych. Wszyscy zaglądający na profil fb naszej szkoły mogli zobaczyć transmisję na żywo z tego wydarzenia.

Obejrzyjcie zdjęcia oraz  filmik z wydarzenia. 

AdminS
|

W mikołajkowe święto 6.12.2016 r. uczniowie klasy 4c pod opieka pana Michała Szaforza i pani Sylwii Gwizdała  wzięli udział w zajęciach w Bibliotece Publicznej z wykorzystaniem tabletów. Spotkanie zorganizowano w ramach Godziny Kodowania. Zajęcia prowadzili pani Stanisława Ciesielska i pan Maciej Gawroński. Uczniowie miel za zadanie stworzyć na tabletach w programie scratch junior aplikację labirynt. Wszyscy świetnie poradzili sobie z zadaniem i duszek każdej z drużyn bezpiecznie dotarł do celu. Gdy już zadanie zostało wykonane  pojawił się Święty Mikołaj z koszem słodyczy i prezentami. Porozmawiał z dziećmi i zrobił sobie z nami pamiątkowe zdjęcie oraz rozdał słodycze i podkładki pod myszkę do komputera.

Wszyscy uczniowie otrzymali dyplomy za udział w przygodzie z programowaniem i zadowoleni z mile spędzonego czasu wrócili do szkoły. Filmiki z tego wydarzenai możecie obejrzeć na profilu fb naszej szkoły.

Zdjęcia: Sylwia Gwizdała oraz Biblioteka Publiczna w Barcinie

AdminS
|

Nasza szkoła została zakwalifikowana do IV edycji programu Mistrzowie Kodowania. Jest to projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie nauki programowania  w polskich szkołach. Obejmuje on uczniów szkół podstawowych z całej Polski. Projekt realizowany jest przez Samsung Electronics Polska we współpracy z Partnerami: Centrum Cyfrowym  Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją CoderDojo, Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Stowarzyszeniem „Rodzice w Edukacji” przy wsparciu grupy SuperBelfrzy RP.

  • Lekcja kodowania w każdej klasie IV-VI uczniowie  programują w Scratchu
  • Kółko komputerowe dla klas III-VI- uczniowie podczas zajęć programują w Scrachu oraz w innych programach dostępnych online.
  • Kodowanie z Biblioteką Publiczną w Barcinie- szkoła nawiązała współpracę z placówką,   polegającą na organizowaniu zajęć otwartych, które przeprowadza informatyk z barcińskiej biblioteki. W grudniu odbyło się też mikołajkowe spotkanie w bibliotece. Udział w nim wzięli uczniowie klasy 4 c, którzy zapoznali się z programem Scratch jr.
  • Zabawa z Czarodziejem – lekcje programowania dla uczniów klas I-III. Podczas zajęć uczniowie korzystają z programu Baltie
  • Konkurs Internetowy „Bóbr”  chętni uczniowie klas II-VI będą mogli zmierzyć się z zadaniami pobudzającymi logiczne myślenie.
  • Programowanie bez komputera – uczniowie klas młodszych podczas lekcji  uczestniczą w zajęciach, które pozwalają na ćwiczenie prostych, jednoznacznych instrukcji i ich precyzyjnego wykonywania.
  • Warsztaty dla nauczycieli – nauczyciele od września 2016 r. biorą udział w organizowanych przez projekt Mistrzowie Kodowania webinarach czyli warsztatach online oraz w szeregu szkoleń stacjonarnych

AdminS
|

Języki programistyczne nie są już domeną informatyków, a narzędziem, które pozwala uczniom rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne, nadążać za postępem techniki i z owoców tego postępu świadomie korzystać. Programowanie stało się – obok języka ojczystego i jednego języka obcego – trzecim językiem, który każdy człowiek powinien znać choć na podstawowym poziomie, by rozumieć otaczający go świat i zachodzące w nim zmiany.

 

Lista korzyści, jakie daje nauka programowania jest długa. Pozwala to lepiej zrozumieć i wykorzystać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprawia przez to, że uczeń nie jest biernym odbiorcą szeroko rozumianej technologii informacyjno-komunikacyjnej, ale potrafi ze zrozumieniem realizować z jej użyciem własne projekty i wykorzystywać dla własnych potrzeb. W nowoczesnym społeczeństwie brak podstawowego zrozumienia zasad działania komputerów jest odpowiednikiem analfabetyzmu i utrudnia odnalezienie się w dzisiejszych realiach. Programowanie sprzyja rozwojowi intelektualnemu i kreatywności dzieci, a także w dalszej perspektywie może ułatwić im znalezienie dobrej pracy, w różnych, niekoniecznie związanych z informatyką dziedzinach. Należy też dodać, że tworzenie oprogramowania jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki, przez co niesie korzyści nie tylko dla jednostek, ale całego społeczeństwa.

AdminS
|

W marcu uczniowie z klasy II a realizowali projekt edukacyjny pt. ,,Sport to zdrowie".

Oto efekty ich pracy:

Witek opowiedział o swojej pasji, którą jest żeglarstwo. Pokazał jak wykonać różne rodzaje węzłów. Fabian wykonał album o Robercie Lewandowskim. Zuzia przybliżyła nam postać Justyny Kowalczyk. Karolinka pokazała , gdzie w Gminie Barcin znajdują się obiekty sportowe. Kuba przedstawił  swoich ulubionych piłkarzy: Roberta Lewandowskiego i Michała Pazdana, a Bartek: Wojciecha Szczęsnego i Łukasza Fabiańskiego.

Czytaj więcej: W marcu uczniowie z klasy II a realizowali...
AdminS
|

W ubiegłym tygodniu uczniowie klasy II b przedstawiali efekty swojej pracy dotyczące realizacji projektu edukacyjnego „Sport to zdrowie!”. W ramach projektu dzieci miały do wyboru jedno z trzech zagadnień do przygotowania i zaprezentowania w klasie. W zależności od własnej decyzji mogły np. zilustrować, sfotografować  lub opisać miejsca w Barcinie,  gdzie można uprawiać sport. Ponadto chętni uczniowie mogli przygotować konkurencje sportowe, które następnie przeprowadzili w formie zawodów sportowych dla uczniów  ze swojej klasy na zajęciach z wychowania fizycznego. Wyżej wymienione obszary aktywności cieszyły się dużą popularnością. Najmniejszą popularnością cieszył się wywiad z osobą uprawiającą sport. Podczas prezentacji uczniowie przedstawiali: albumy, zdjęcia, plakaty, prace plastyczne, widokówki, dyplomy i medale. Widać było, że uczniowie włożyli wiele wysiłku i wykazali się ogromnym zaangażowaniem w przygotowanie wytworów swojej pracy. Bardzo dziękuję wszystkim uczniom  za tak ciekawe i piękne prezentacje! 

                                                   Tekst i zdjęcia: Anita Rzepka

AdminS
|

W tym tygodniu w klasie IId realizowaliśmy projekt edukacyjny „Sport to zdrowie”. W ramach tego projektu każde dziecko mogło wybrać własny obszar aktywności. Jedni zdecydowali się zilustrować lub sfotografować i opisać miejsca w Barcinie, gdzie można uprawiać sport. Inni zaplanowali tor przeszkód, zasady fair play oraz korzyści z uprawiania sportu. Jeszcze inni przeprowadzili wywiad z osobą uprawiającą sport np. bieganie. Powstały: albumy, zdjęcia, rysunki, plakaty, wywiady. Wszyscy się napracowali i bardzo chętnie pokazywali i omawiali swoje prace.

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć.

Wychowawca: Małgorzata Wiland

AdminS
|

Trochę zaangażowania, skwapliwego wypełniania wniosku,  nakręcony z udziałem uczniów filmik i mamy to !!!

Nasza szkoła została zakwalifikowana do udziału w programie Fundacji Orange  #Superkoderzy.   A nie było wcale tak łatwo - o każde z miejsc ubiegały się blisko 3 szkoły! 

 

Szkoła otrzymała dotację w wysokości 3000 zł, którą w całości przeznaczy na zakup  zestawów LOFI ROBOT

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9–12 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, techniki, historii, języka polskiego czy muzyki. 

Szkoły uczestniczące w #SuperKoderach mają do wyboru jedną z pięciu ścieżek tematycznych, z których każda zawiera materiały dydaktyczne na dwanaście lekcji przygotowanych zgodnie z podstawą programową. Podczas spotkań przyszli #SuperKoderzy uczą się programowania w praktyce i pogłębiają wiedzę z danego przedmiotu. Rozwijają też kreatywność, umiejętność logicznego myślenia i pracy w zespole. Być może w młodych programistach rozbudzą się przyszłe zainteresowania zawodowe. Programista to przecież zawód przyszłości!  

Nasza szkoła wybrała ścieżkę edukacyjną Majsterkowicze 2.0.  Program będzie realizowany w połączeniu  zajęć technicznych i informatycznych. 

Pomysłodawcą udziału w programie oraz koordynatorem projektu jest nauczycielka informatyki pani Sylwia Gwizdała. W projekcie udział weźmie także nauczyciel techniki i informatyki pan Michał Szaforz.  Nauczyciele wezmą udział w specjalnych szkoleniach organizowanych przez Fundację Orange a od września rozpoczynamy przygodę z superkoderami!!!

Oto film, który przekonał Fundację Orange, że marzymy o zostaniu superkoderami J

 

Dziękujemy za pomocw realizacji filmu Jędrzejowi Gwizdale i za udział w filmie Jakubowi Balcerowi, Martynie Chróśniak, Oliwii Harmider i Aleksandrze Kwaśnik.

AdminS
|

W piątek 17 listopada tego roku odbył się II Przystanek Profilaktyczny w Szkole Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Dałkowskiego w Strzelnie. Pod opieką p. Magdaleny Forgiel z naszej szkoły udało się tam sześciu uczniów. Miła atmosfera towarzyszyła nam już w czasie zbiórki. Droga została pokonana bezpiecznie i przyjemnie. Gdy dotarliśmy na miejsce powitały nas panie organizatorki oraz Patowicze ze Strzelna. Po przedstawieniu się grup (a spotkały się w Strzelnie reprezentacje młodzieży z Włocławka, Inowrocławia, Strzelna i Barcina) rozpoczęły się warsztaty. Uczestnicy II PP mogli skorzystać z warsztatów: podstawy samoobrony, pierwsza pomoc przedmedyczna, warsztatów kreatywnych oraz poznać podstawy debaty oksfordzkiej w szkole.

Zajęcia prowadzone były w przyjemny sposób. Po zakończeniu warsztatów udaliśmy się na kolację, zostaliśmy poczęstowani bułkami i herbatą. Następnie wysłuchaliśmy wykładu na temat: Kształtowanie osobowości - wpływ używek na działanie mózgu człowieka. Na koniec  zaplanowana była gra terenowa prowadzona przez Klub Młodego Podróżnika ze Strzelna. Mimo zimna panującego na dworze bawiliśmy się świetnie. Niestety nie mogliśmy  zostać na noc. Z imprezy wróciliśmy około dwudziestej trzeciej. Na długo zapamiętam cudowny klimat Przystanku Profilaktycznego.

Hania Pawlesa kl. VII b 

AdminS
|

Zespól projektowy zebrał się by opracować materiały do przedstawienia Radzie Pedagogicznej, podzielić się zdobytymi wiadomościami. Przygotowanie prezentacji było okazją do miłych wspomnień. Uporządkowałyśmy zgromadzone materiały, wyselekcjonowałyśmy najbardziej przydatne do podzielenia się naszym doświadczeniem. Efekty dzisiejszej pracy szerszemu gronu zaprezentujemy już niebawem.

AdminS
|

Szkolenie w Oxfordzie wzbogaciło nas ogromnie. Piąty dzień szkolenia oznacza dla nas czas podsumowań, ewaluacji i egzaminu praktycznego z metodyki - przeprowadzenia lekcji angielskiego na forum międzynarodowym, w klasie składającej się z nauczycieli. Wszystkie podołałyśmy temu wyzwaniu i uzyskując wysokie noty od wykładowcy oraz pochwały koleżanek z Włoch i Tajwanu, możemy z dumą powiedzieć "We did it". Coś co budziło w nas onieśmielenie stało się faktem - ukończyłyśmy z sukcesem nasze pierwsze szkolenie w Oksfordzie. Teraz czas na zebranie myśli i przygotowanie do dzielenia się zdobytymi doświadczeniami i wiedzą.

AdminS
|

powerI czwarty dzień zajęć w ramach projektu: "A teacher with passion- an inspiration for the student" za nami. Rankiem z wielką ciekawością przekroczyłyśmy drzwi George Morris Room, zastanawiając się, co będzie dzisiaj myślą przewodnią rozważań w języku angielskim. Długo nie trzeba było czekać. Po wysłuchaniu piosenki "An Englishman in New York", w wykonaniu Stinga, sprawa stała się jasna- dyskutujemy o emigracji. Dyskusja nad treścią utworu oraz wyjaśnianie znaczenia użytych przenośni i symboli przebiegała w skupieniu. Następnie rozpoczęliśmy omawianie i szczegółową analizę tekstu: "Tales from Ellis Island", popartego fotografiami z końca XIX i początku XX wieku. Problem emigracji w celu np. pracy, czy lepszego życia, był, jest i zawsze będzie trudny. W jego cieniu kryje się najczęściej ludzkie nieszczęście, cierpienie i samotność. Po przerwie kontynuowaliśmy temat i przeprowadziliśmy Case Studies- Studium przypadku. Otrzymaliśmy do przeczytania (oczywiście w języku angielskim) artykuły: "Russian Girl", " German Boy" i " Polish Baby". Były to trzy wstrząsające historie, ukazujące tragizm ludzi emigrujących do Ameryki Północnej na początku XX wieku. Nie ma nauki języka bez....? Słowotwórstwa. I tu wykonywaliśmy ćwiczenia, wykorzystując wcześniejsze teksty. W dalszej pracy nad słowami wysłuchaliśmy rozmowy z aktorem Hugh Laurie, dotyczącej powstawania slangu. Dowiedzieliśmy się, ze na przykład w slangu amerykańskim "badonkadonk" oznacza "woman's bottom", a w brytyjskim "chat" to "chinwag". Niezwykle interesujące zajęcia z Georgem zakończyliśmy anagramem:MADONNA LOUISE CICONNE= ONE COOL DANCE MUSICIAN. Następnie udałyśmy się w dwóch grupach na zajęcia z metodyki języka angielskiego, jedna grupa do Yvie, a druga do Margerity. Na tym zakończyłyśmy kolejny pracowity dzień. Język angielski staje się dla każdej z nas coraz łatwiej używanym narzędziem.

Wrażenia na gorąco: „I tyle nowych kontaktów! Zdecydowanie nie zaniedbamy naszych nowych znajomości- Tajwan, Włochy, Hiszpania, oczywiście Anglia- we'll keep in touch.”

AdminS
|

Po wytrwałej nauce czasowników frazowych, dyskusjach nad tekstami w języku angielskim oraz aktywną pracą podczas zajęć metodycznych, podczas których musiałyśmy odkryć nasze talenty aktorskie, nie ustawałyśmy w zgłębianiu dorobku kultury brytyjskiej. Pani Alicja w ramach zajęć metodycznych czerpała wiedzę i pomysły do wykorzystania w pracy z klasą dwujęzyczną, a bezpośrednio po nich miałyśmy przyjemność wspólnie odwiedzić Muzeum Historii Nauki prezentujące pomoce naukowe, którymi posługiwali się naukowcy od XVI wieku po czasy współczesne. Jeszcze bardziej cieszymy się teraz z wyposażenia jakim dysponuje nasza szkoła.
Zwiedziłyśmy również wystawę Jane Austen, niesamowitej autorki książek takich jak między innymi:" Emma", "Duma i uprzedzenie" czy "Rozważna i romantyczna".

Wrażenia na gorąco: „System edukacji wszędzie ten sam!

Minął kolejny dzień w Oxfordzie, zajęcia z Georgem niezwykle inspirujące. zrozumiałam co miał na myśli David Herbert Lawrance w wierszu "Last Lesson of the Afternoon". Bycie nauczycielem w dzisiejszych czasach to trudna sprawa i wielkie wyzwanie. Nigdy nie wolno przestać się uczyć, a to możemy robić wszędzie - nawet jedząc obiad. Nie należy się też poddawać, nawet jeśli praca daje nam w kość. Ken Robinson podczas konferencji (z wypiekami na twarzy i w skupieniu słuchaliśmy, żeby zrozumieć) mówił, że my - nauczyciele - zabijamy w uczniach kreatywność, a przecież ona jest równie ważna jak czytanie i pisanie Ma trochę racji, ale czy w szkołach możemy pozwolić sobie na to, żeby pozostawić uczniom tak dużo swobody? Czy mogą sobie wybierać tematy lekcji? Co z egzaminem gimnazjalnym? Odpowiedzi na te pytania nadal szukamy i wkrótce wrócimy do tematu.