AdminS

#LekturysąOK

Jakże ogromne było moje zdziwienie, gdy na propozycję przesunięcia terminu zapowiedzianej lektury, usłyszałam głośne "nieeeee!!!".

"Proszę pani, a możemy jeszcze przez 49 lekcji ją omawiać?"- skomentował jeden z uczniów, gdy nasze zajęcia dobiegały końca. Pewnie zastanawiacie się, co to za książka wywarła tak ogromne wrażenie i kim są ci zachwyceni lekturą czytelnicy?

Nie może być inaczej! Czwartoklasiści, którzy polecają "Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa".

Podczas cyklu zajęć poświęconych lekturze pracowaliśmy w grupach metodą kolorowych kapeluszy de Bono, tworzyliśmy plan wydarzeń na sznurku, charakteryzowaliśmy bohaterów, wyszukiwaliśmy odpowiednie fragmenty (praca z lekturą) i graliśmy w "Ja mam, kto ma". Wykorzystaliśmy również TIK do pracy z kodami QR, a także rozwiązywaliśmy wirtualne zagadki lekturowe zawarte w cyfrowym "Escape roomie". Wszystkie aktywności pozwoliły na kształcenie wielu ważnych umiejętności kluczowych.

Zafascynowana zaangażowaniem moich uczniów postanowiłam przeprowadzić mały eksperyment. Wcielając się w rolę Białej Czarownicy, sprawdziłam, jaki jest stosunek uczniów do zadań domowych... i wiecie co?

Pokuszeni ptasim mleczkiem z ogromną rozkoszą częstowali się także zadaniem do wykonania w domu, ale więcej takich pokus nie będę stosować.

Z informacji zwrotnych od uczniów dowiedziałam się, że lektura bardzo im się podobała i polecają każdemu niezależnie od wieku.

Liczę, że narobiłam im sporo apetytu na kolejną książkę, bo przecież #LekturysąOK !

Polecam i ja-  "Opowieści z Narnii"- cykl siedmiu powieści fantasy napisanych przez C.S. Lewisa.

Polonistka- Marlena Korgul

AdminS

6a

Tradycje wielkanocne są nam dobrze znane i powtarzane co roku, ale jak się okazuje ciągle poznajemy nowe fakty dotyczące tych świąt. Uczniowie klasy 6a odbyli klasową wycieczkę do Zagrody Pałuckiej, gdzie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat obrzędów i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkiej Nocy. Gospodyni obiektu prezentując niezbędne rekwizyty, w barwny sposób opowiadała uczniom o staropolskiej tradycji wielkanocnej, począwszy od wiosennych porządków, które mocno zakorzeniły się w naszej tradycji i kulturze, poprzez opowieść o Niedzieli Palmowej, Triduum Paschalnym, świątecznym śniadaniu, aż do wyczekiwanego przez dzieci i nie tylko wielkanocnego zajączka. Po części wstępnej uczniowie przystąpili do działania praktycznego: upiekli mazurki, które sami zaprojektowali i ozdobili, wykonali pisanki i stroiki, udało się nawet zrobić baranka z masła. Na zakończenie pojawił się zając, który obdarował wszystkich słodkim upominkiem i podziękował uczniom za aktywną pracę.

AdminS

religia

Dzisiaj uczniowie klasy 5 c podczas lekcji religii rozmawiali na temat Zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa, który jest naszym światłem.

Ksiądz Jakub Siutkowski bardzo obrazowo, stosując różne techniki i formy pracy, pogłębił wiedzę uczniów na temat znaczenia przedmiotów i tradycji związanych ze świętami Wielkiej Nocy.

Uczniowie sprawdzili swoją wiedzę, wykorzystując narzędzia cyfrowe - interaktywne puzzle kahoot. Dzięki temu bez problemów odpowiedzieli na pytanie kluczowe: Dlaczego symbolem Zmartwychstałego Pana Jezusa jest światło.

Lekcję otwartą obserwowała i cennych wskazówek udzielała pani metodyk z Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Sylwia Gwizdała.

AdminS

informatyka

Podczas tej lekcji drugoklasiści kształcili wiele kompetencji i zrealizowali kilka celów. Łączyli treści i umiejętności z kilku przedmiotów- informatyki, języka polskiego, plastyki. Efektami tych niesamowitych zajęć są kolorowe zaproszenia, napisane zgodnie z kryteriami i pięknie zastawione stoły. Uczniowie 2b i 2 c znają zasady savoir-vivru, bez problemu wykorzystują technologię informacyjną, potrafią współpracować i cieszyć się z tego, co robią. Dziękujemy Pani Emilii Pałeckiej i Elżbiecie Żak za przeprowadzenie tej korelującej kilka przedmiotów lekcji, a pani metodyk, Sylwii Gwizdale z Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy za pomoc i obecność. Poniżej efekty pracy uczniów umieszczone w padlecie.

 

#SzkołaĆwiczeń

Utworzony za pomocą aplikacji Padlet
AdminS

 

festiwal

Korzystając z zaproszenia zaprzyjaźnionego ZPO w Kościelcu 14.03.2024 siedem uczennic naszej szkoły bawiło się i uczyło podczas II Festiwalu Nauki. Odwiedzając Festiwalowe stoiska można było zobaczyć łuk elektryczny (ciekawscy chcieli sprawdzać, jak to jest, gdy porazi nas prąd), wytężyć głowę rozwiązując łamigłówki matematyczne, pobawić się złudzeniami optycznymi,  pokonwersować w języku obcym, samodzielnie wykonać slime i gniotka czy podjąć próbę wyszydełkowania ozdoby świątecznej. Zabawa była przednia. Bardzo dziękujemy za zaproszenie.  Może zobaczymy się znów za rok?

AdminS

hubert

Każdy dzień jest podróżą przez historię

                                         Jim Morrison

Hubert , uczeń 3 klasy Liceum Ogólnokształcącego w Barcinie, pasjonat historii, wie o tym doskonale. Jego zainteresowania nauką przedmiotu, wyszukiwanie informacji, badanie przyczyn i skutków, opis wydarzeń oraz poznawanie postaci jest ogromne. Jak kropla drąży skałę, tak Hubert poznaje zawiłe procesy historyczne i ich znaczenie.

Miło mi poinformować, że uczeń naszego liceum zakwalifikował się do III etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Historycznej.

26 marca 2024r. w Golubiu - Dobrzyniu będzie walczył o tytuł laureata tegoż konkursu. W olimpiadzie będzie brało udział 46 szkół średnich z terenu całej Polski. W szranki stanie aż 81 uczniów.

Hubercie, powodzenia, cała społeczność szkolna Ci kibicuje

Jak powiedział Cyceron: Jeśli się nie zna historii, pozostaje się zawsze dzieckiem

Cóż, Ty znasz historię coraz lepiej...

Opiekunem merytoryczny - Ewa Gościńska

AdminS

 uczenie  uczenie

Jak to jest, że kelner, podchodząc do stolika, zbiera od wszystkich zamówienia, bardzo często wcale nic nie notując? Jakimś magicznym sposobem utrwala sobie całe menu w głowie i dostarcza przepięknie pachnące zamówienie tuż pod Twój nos bez pomyłki?  Albo wyobraź sobie sytuację, w której przedstawiasz się grupie nowych osób, które

w odpowiedzi zasypują Cię swoimi imionami. Równie dobrze mogłyby mówić w nieznanym języku, bo i tak już nic nie pamiętasz, prawda? My mamy tak dość często!

Skoro jesteś uczniem naszej szkoły, zastanawiasz się pewnie jak to zrobić, żeby nie marnować więcej czasu na patrzenie się w kartki książek czy ekrany komputerów bez efektów i w końcu zrobić to raz, a dobrze i w szybkim tempie zapamiętać wszystkie informacje. W skrócie: zacząć uczyć się efektywnie!

Do Twojej dyspozycji na holach szkoły pojawiło się 45 sposobów na to jak się uczyć, aby się nauczyć. Zapraszamy do zapoznania się z nimi i wybrania najdogodniejszych dla siebie. Zachęcamy też nauczycieli, aby podczas lekcji znaleźli czas i podeszli z uczniami do tych nietypowych gazetek. Zapewniamy, że warto.

 

Zespół psychologów i pedagogów

AdminS

terapia   barcin

Po raz kolejny projekt terapii kuchennej jako zadanie publiczne "Palce lizać - gotujemy zdrowo, łatwo i smacznie" realizowane przez Stowarzyszenie "Otwarte Umysły " otrzymał dofinansowanie z Budżetu Gminy Barcin na rok 2024 w kwocie 2900zł. Nadal więc w poniedziałki zakasamy rękawy, przywdziejemy fartuchy i wprawiamy w ruch wszystkie akcesoria kuchenne w Kolorowym Zakątku . A drużynę mamy znakomitą! Postaramy się nasze stoły zapełniać zdrowymi przysmakami pomagając sobie wzajemnie w tym kulinarnym wyzwaniu na rok 2024.

AdminS

ciasto

Bardzo dziękujemy Wszystkim osobom, które w dniach 6 i 7 marca wsparły naszą zbiórkę. Ze sprzedaży słodkości oraz wpłat od sponsorów indywidualnych zebraliśmy 2730 zł. Pieniądze przekażemy rodzicom uczennicy naszej szkoły, żeby ułatwić im zakup leku dla dziecka. Zachęcamy do udziału w akcjach organizowanych w naszej szkole. Wiemy, że można na Was liczyć. Pozdrawiają serdecznie klasy drugie z wychowawczyniami.

AdminS

skarpetki

"Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek..." autorstwa Justyny Bednarek to wesoła i pouczająca lektura. Na jej podstawie prowadziliśmy wiele ciekawych rozmów. Uczniowie uczyli się dostrzegać motto w każdej z przygód. Poznali też znaczenie słowa emblemat, układali plan wydarzeń oraz rozwiązywali zadania matematyczne związane z przygodami skarpetek. Nasze spotkanie z tą lekturą zakończyliśmy twórczo. Każdy wykonał swoją własną niezwykłą skarpetkę. 

AdminS

gwara

W czwartek 7 marca 2024r. w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Barcin odbyła się XV edycja Powiatowego Konkursu Gwary Płuckiej pod nazwą "Ocalić od zapomnienia - gwara pałucka". W konkursie wzięło udział 49 uczestników z powiatu żnińskiego. W tym 19 z klas I-III i 30 z klas IV-VIII. Naszą szkołę reprezentowało 8 uczniów. Miło mi poinformować, że uczniowie naszej szkoły odnieśli wielkie sukcesy i stanęli na podium.
W kategorii klas I-III: II miejsce zdobyła uczennica Zuzanna Karbowiak z kl. III b (opiekun : p. Anita Rzepka),
III miejsce zdobyła uczennica Zofia Lewicka z kl. II a (opiekun : p. Olga Nowicka).
W kategorii klas IV-VIII:
III miejsce zdobyła uczennica Katarzyna Klóskowska z kl. V a (opiekun : p. Iwona Szkopiak), a wyróżnienia w/w kategorii zdobyli: uczeń Juliusz Woźniak z kl. V a (opiekun : p. Iwona Szkopiak) i Lena Nawrocka uczennica kl.VI c (opiekun : p. Halina Kolińska).
Wszystkim uczniom oraz ich opiekunom gratulujemy! Już teraz zastanawiamy się jaki repertuar przygotujemy w następnym roku szkolnym.

Anita Rzepka

AdminS

                    projekt    projekt

Dzięki działaniom Stowarzyszenia „Otwarte Umysły”, działającego przy naszej szkole, 18 uczniów Zespołu Szkół w Barcinie już w marcu wyruszy tropem kultury naszego regionu. Uczestnicy projektu „Na tropie kultury” odkryją piękno kultury Pałuckiej i dzieł narodowych, sprawdzą celność swojego oka i ręki, zostaną wtajemniczeni w historię pradawną naszych okolic. O naszych przygodach i poszukiwaniach usłyszycie już wkrótce!

Zadanie publiczne pod nazwą “Na tropie kultury” realizowane przez Stowarzyszenie Otwarte Umysły, współfinansowane jest w wysokości 3014,00 zł z Budżetu Gminy Barcin na 2024 rok.

Pomysłodawczyniami i koordynatorkami projektu są Magdalena Forgiel, Marlena Korgul i Agnieszka Korzempa.

AdminS

projekt

5 marca w budynku przy ulicy Polnej gościliśmy panią Agnieszkę Podembską, która, jak na pasjonatkę tematu przystało, niezwykle ciekawie i obrazowo  opowiedziała o życiu, kulturze oraz wierzeniach dawnych Słowian. Po przerwie  przeprowadziła jeszcze warsztat, podczas którego uczestnicy wykonali niezwykłe  pisanki. Dawniej Słowianki przygotowywały je z okazji Jarych Godów.  

Na wydmuszkach, używając  gorącego wosku, przedstawiciele wszystkich klas  najpierw rysowali wzorki, a następnie zanurzali je w różnokolorowych barwnikach, by po usunięciu wosku otrzymać nietuzinkowe mini dzieła. 

Było ciekawie, klimatycznie i nawet nie wiadomo kiedy minął czas. Obecni na spotkaniu uświadomili  sobie, że uczą się o kulturze i wierzeniach starożytnych Greków czy Rzymian, a tak mało wiedzą o własnych przodkach, choć ich zwyczaje są tak bardzo obecne w codziennym życiu.  

Spotkanie z panią Agnieszką było ważnym etapem realizacji projektu: „Miss Muz 2024.  Z Apollem i jego Muzami na Jarych Godach”. Jak co roku,  21 marca będziemy świętować w naszej szkole Międzynarodowy Dzień Poezji i tym razem ze starożytnymi gośćmi przeniesiemy się do świata dawnych Słowian, a boginie wybiorą spośród Słowianek tę najpiękniejszą, najlepiej prezentującą poezję, tę, która przy wsparciu klasy przygotuje najciekawszą marzannę i kołacz.

Korony dla Miss Muz, Vice Miss Muz oraz Miss Publiczności już czekają!

Koordynatorki projektu

Hanna Robaczewska

Agnieszka Korzempa

AdminS

Erasmus

Dobry przykład dodaje odwagi, umacnia na drodze do rozwoju. Podczas spotkania informacyjno - organizacyjnego związanego z dalszymi mobilnościami Edukacji Szkolnej w ramach akredytacji Erasmus plus, panie Ewelina Ziętek, Ewa Wolska, Julia Wròbel i Edyta Śliwicka podzieliły się swoim doświadczeniem udziału w kursie językowym na Malcie i w Irlandii. Przekazały wiele cennych uwag, rad i spostrzeżeń, które z pewnością będą drogowskazami dla kolejnych uczestników. Już w lipcu kolejni nauczyciele podejmą się tego wyzwania jakim jest rozwijanie znajomości języka angielskiego, by dostarczyć uczniom Zespołu Szkół w Barcinie jeszcze więcej okazji do praktycznego wykorzystania tego języka. Gościem spotkania była pani Joanna Bejma, której serdecznie dziękujemy za obecność.

Szkolenie nauczycieli zostało sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

AdminS

 lekcja matematyki

Przed feriami uczniowie klasy 6b i 6d wykonali plakaty przedstawiające zbiór pojęć matematycznych po łacinie. Efekty ich pracy zostały zaprezentowane w budynku przy ulicy Polnej na gazetce przy sali 34. Działanie to było realizowane w ramach jednego z priorytetów zawartych w dokumencie "Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej", który zakłada wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego. 

Zaangażowanie uczniów w wykonanie tego zadania wymagało wyszukania i przetłumaczenia za pomocą translatora słów, pojęć matematycznych związanych z arytmetyką oraz geometrią.  W prezentacji nie zabrakło również sentencji matematycznych w języku łacińskim wraz z polskim tłumaczeniem.

Klaudia Jóźwiak

AdminS

tosty

#DzieńTosta #PaTport

Mmmmm.. zapachniało! Czyżby wiosna? Nie! To zapach tosta.

Szkolny PaTport świętuje dziś Międzynarodowy Dzień Tosta, który obchodzony jest 29 lutego.

Na holu szkoły pachnie chrupiącym pieczywem. Zapraszamy do naszego stoiska.

Dochód ze sprzedaży będzie przeznaczony na działalność grypy PaTport .

Plan na dzisiaj prosty! Przyjdź i zakup tosty!