AdminS

Zachęcamy do czytania czasopisma edukacyjnego "UczMy" wydawanego, co dwa miesiące przez Kujawsko - Pomorskie Centra Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy Toruniu I Włocławku.

Majowo-czerwcowe wydanie polecamy szczególnie, ponieważ są w nich aż dwa artykuły nauczycieli z Zespołu Szkół w Barcinie, Eweliny Ziętek pt. "Wizualizowanie uaktywnia" oraz Marzeny Wolskiej i Izabelli Forgiel pt. „Aktywny nauczyciel aktywnego ucznia - czyli kreatywność w klasie z celowym wykorzystaniem TIK"

AdminS

Dzień Matki

W Polsce  Dzień Matki obchodzony jest jutro - 26 maja. To wspaniałe święto, które jest wyrazem szacunku dla wszystkich mam.

W innych krajach często jest świętem ruchomym, a związane z nim tradycje nawiązują do religii.

Jak świętują mamy w innych krajach?

DZIEŃ MATKI WE WŁOSZECH

W drugą niedzielę maja świętują Włosi, naród silnie kojarzony

z rodziną i tradycją. W kulturze Półwyspu Apenińskiego matka jest bardzo ważną postacią. Tego dnia wszystkie dzieci spotykają się, by złożyć życzenia na Dzień Mamy i podziękować najważniejszej osobie w życiu. W tym dniu dzieci nie pozwalają swoim mamom na prace domowe. Właśnie dlatego świąteczny obiad najczęściej zjada się w restauracji. Tradycyjny jest też deser kawa i włoski sernik w kształcie serca.

DZIEŃ MATKI W USA

Druga niedziela maja to także święto matek mieszkających w USA. Amerykanie tego dnia wydają bardzo duże kwoty dla ukochanych mam. Najczęstszymi podarunkami są : biżuteria, zaproszenie do restauracji, lub kawiarni, elektronika ( tablety i smartfony) oraz kwiaty.

DZIEŃ MATKI w krajach arabskich

Innego dnia obchodzą to święto mieszkanki Egiptu i Jordanii. W tych krajach dzieci wręczają swoim mamom upominki już 21 marca! Bezwzględni muzułmanie nie obchodzą jednak tego święta. Dlaczego? Nie akceptują oni wpływów kultury zachodu. Są także zdania, że uznanie

i szacunek należą się mamom zawsze a nie tylko od święta. 

 

MAŁY KONCERT ŻYCZEŃ DLA MAM

W Polsce tego dnia mamy są obdarowywane laurkami, kwiatami,prezentami oraz różnego rodzaju niespodziankami wykonanymi własnoręcznie przez dzieci.

Zachęcam Was do wykonania takich upominków, gdyż są one szczególnym dowodem miłości i pamięci.

Poniżej   propozycje  jak wykonać upominek:

szablon wykonania pudełka  https://liblink.pl/zo19Aho16h

Magiczne lusterko                 https://liblink.pl/8QgUeEp8YJ

lampion ze słoika                  https://liblink.pl/c4z5bZCNJz

Laurka                                  https://liblink.pl/RNjuO2lJ49

                                             https://youtu.be/PhvGtDdByVo

Czy macie już pomysł, jak będziecie świętować Dzień Mamy? Jeśli nie, możecie skorzystać z poniższych propozycji:

- Obejrzyjcie razem ciekawy film.

- Wyjdźcie razem na spacer.

- Odnajdźcie stare zdjęcia i zorganizujcie wspólne wspominanie.

- Przygotujcie dla Mamy coś pysznego. 

- Zorganizujcie domowe SPA.

- Postawcie na aktywny wypoczynek.

Pamiętajcie, żeby się dobrze przygotować do obchodów tego Święta i starannie wszystko zaplanować :)

WSZYSTKIM MAMOM Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA

ŻYCZYMY SPEŁNIENIA MARZEŃ

CHWIL WYTCHNIENIA

SŁONECZNYCH UŚMIECHÓW

RADOŚCI Z ŻYCIA.

Iwona Goździk

AdminS

Muzea były zamknięte ale nasz kontakt ze sztuką trwał! Uczniowie naszej szkoły w ramach lekcji artystycznych odtworzyli obrazy przy użyciu materiałów, które mieli w domach. Mamy zatem swoje muzeum! Czynne 24 godziny na dobę ; ) W swoich zbiorach posiadamy m.in.: Monę Listę, Damę z gronostajem ( nie jedną!) Leonarda da Vinci, " Gwieździstą noc" Van Gogha, dzieła takich mistrzów jak Vermeer, Michał Anioł, Paul Cezanne, Józef Chełmoński, Stanisław Wyspiański a nawet Beksiński. Zapraszamy do zwiedzania i zapoznania się z naszą interpretacją dzieł sztuki.


Agnieszka Korzempa

AdminS

                          

Trwa miesiąc maj. W tym czasie w sposób szczególny modlimy się do Matki Bożej . Dziewczynki, Madzia Jędykiewicz i Paula Nowak otrzymały specjalne zadanie z religii. Polegało ono na narysowaniu, skserowaniu lub wycięciu przydrożnej kapliczki i ozdobieniu jej kwiatami. Uczennice wykonały polecenie w 200%.To przeszło moje najśmielsze oczekiwania. Paula wraz ze swoimi Rodzicami i siostrą wybrała się na wycieczkę po naszej okolicy szukając kapliczek i  figurek Madonny. Na załączonej fotografii widzimy zdjęcia z Zalesia Barcińskiego, Dziarnowa, Janikowa, Ludziska, Kruszy Duchownej , Markowic, Mielna i Kniei. Tam cała rodzina pomodliła się i ruszyła w dalszą drogę. Madzia z kolei z pomocą Rodziców poprawiała po śladzie  figurkę Maryi oraz kapliczkę i całość pomalowała farbami. Można obejrzeć jej poczynania krok po kroku. Dziewczynkom wyszły super cudeńka, a wszystko to na chwałę Bożą. Kochani Rodzice bardzo Wam dziękuję za pomysłowość, zaangażowanie i wszelką pomoc .

Urszula Osuch

AdminS

W ostatnim tygodniu podążaliśmy tropem Lampo, bohatera lektury Romana Pisarskiego, pt. „ O psie, który jeździł koleją”. Poznaliśmy przygody bohaterskiego pieska, który miał niecodzienne zamiłowanie do podróżowania pociągiem. Lampo zdobył ogromną sympatię trzecioklasistów i dlatego na pożegnanie z lekturą, każdy wg własnej wyobraźni i pomysłu wykonał figurkę psa. Po raz kolejny moi uczniowie wykazali się kreatywnością. Dominowały postacie z plasteliny, ale był również Lampo uszyty z gałganków, zrobiony z pudełek, rolki papierowej i patyczków higienicznych a nawet „rajstopowy Lampo”. Zapraszam do obejrzenia galerii prac uczniów klasy 3 a.

wychowawczyni Elżbieta Wojtkowiak

AdminS

 

   

Mimo pandemii zajęcia dodatkowe trwają- Microsof Teams pozwala również na zajęcia dodatkowe, ja dzisiaj piszę o tych z historii. Zajęcia odbywają się o godzinie 12 w poniedziałek i środę, skierowane są do uczniów, którzy lubią i interesują się historią. Póki co odbyło się już kilka spotkań. Pierwsze było o Stanisławie Auguście Poniatowskim i czasach stanisławowskich. Zainspirowani obiadami czwartkowymi króla Stanisława, postanowiliśmy zwołać nasze spotkania. I tak zaczęliśmy obiady poniedziałkowe i środowe. Dyskutowaliśmy już o rewolucji francuskiej, zimnej wojnie, o Stefanie Batorym, o wyprawie kijowskiej, ocenialiśmy panowanie Zygmunta III Wazy, najbliższe będzie o Władysławie IV Wazie i o Janie Kazimierzu Wazie. Rozmawiamy, wymieniamy się argumentami, ciekawostkami, próbujemy oceniać panowanie wybranego władcy pod czujnym okiem p. Grażyny Sudoł. Chcesz dołączyć? Zapraszamy!

Olek Polak kl.V

AdminS

Szanowni Państwo, poniżej znajduje się Procedura bezpieczeństwa dotycząca zapobiegania przeciwdziałania COVID-19 NA TERENIE ZESPOŁU SZKÓŁ W BARCINIE

Uczniowie, którzy przyjdą do szkoły, muszą mieć przy sobie podpisany załącznik nr 2 (str.11 Procedury).

Prosimy wszystkich o wnikliwe zapoznanie się z procedurą. Dokument znajdue siię także w Librusie, w zakładce PLIKI SZKOŁY!

 

AdminS

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć naszych kochanych uczennic. Tworzą barwne i piękne prace plastyczne ze swoimi rodzicami oraz pomagają przy wykonywaniu smacznych i zdrowych posiłków, a także sadzą fasolę. Widać, że zawitała już u nich wiosna. Wasz uśmiech to nasza wielka radość. Pozdrawiamy i bardzo za Wami tęsknimy.

Paulina Jasnowska, Justyna Świeboda

AdminS

Uczniowie klas VIIb i VIIc podczas zdalnego nauczania na lekcji języka polskiego mieli okazję poznać historię i zasady tworzenia komiksu. Uczniowie korzystali z platformy gov.pl - https://epodreczniki.pl/a/czym-jest-komiks-cz-i/DVcsFQpxZ

Dowiedzieli się między innymi, że "komiks, tak jak i inne dziedziny sztuki, jest przede wszystkim rodzajem opowieści. Twórcy komiksów opowiadają historie za pomocą obrazów. Mają one szczególny charakter. Są to obrazy sekwencyjne, tzn. takie, które dopiero celowo zestawione obok siebie tworzą narrację i pozwalają zrozumieć odbiorcy jej sens. Zanim pod koniec wieku XIX opublikowano pierwsze komiksy, istniała już długa tradycja opowiadania obrazem sekwencyjnym, do której komiks nawiązywał. Pierwsze obrazy sekwencyjne powstawały w starożytności. Rodzajem opowieści obrazkowej wykonanej w postaci reliefubyła ustawiona w 113 r. na Forum Trajana w Rzymie kolumna Trajana. W 155 scenach dokumentowała zwycięską kampanię wojenną cesarza."

Do zadań uczniów należało też wykonać krótki komiks na dowolny temat. Można było inspirować się omawianą niedawno na lekcjach "Świtezianką" lub tematami bieżącymi, takimi jak pandemia koronawirusa. Zapraszamy do lektury komiksów stworzonych przez naszych uczniów. Miłej zabawy!

Halina Kolińska

AdminS

 

Z okazji 100 rocznicy urodzin Jana Pawła II uczennica klasy 8 a - Jagoda Paszkiet, zaprojektowała stronę w aplikacji Sway. Zrobiła to w ekspresowym tempie i wyszło jej wspaniale. Zachęcamy Was z Jagodą do tworzenia własnych stron J Może stron Waszych klas, blogów, albumów ze zdjęciami? Zajrzyjcie do Swaya i zobaczcie ile daje możliwości! Każdy z Was ma dostęp do tej aplikacji na portalu Office, z którego korzystacie wszyscy podczas lekcji online.

Niedługo pochwalimy się kolejnymi stronami stworzonymi prze Waszych kolegów z klas 8. W kolejce czeka już strona o Saksofonie. Kto zgadnie kto jest jej autorem?

                                                                                                                            Sylwia Gwizdała

AdminS

Z okazji 100 rocznicy urodzin Jana Pawła II Zuchy z Gromady „Szare Wilczki” chętnie włączyły się w działania mające na celu upamiętnienie i przybliżenie postaci „Wielkiego Człowieka” jakim był Karol Wojtyła.  Phm. M. Mielcarek udostępniła nam piękną prezentację przybliżającą najważniejsze wydarzenia z jego życia, dzięki czemu zdobyliśmy wiele ciekawych informacji. Ponadto mogliśmy sprawdzić zdobytą wiedzę wypełniając krótki test weryfikujący zapamiętane treści, ale na tym nie koniec! Oprócz tego śpiewaliśmy ulubioną pieśń Jana Pawła II  „Barka” oraz wykonaliśmy przepiękne papieskie tulipany. Jestem dumna z działań podejmowanych przez  Zuchy i Zuchenki z gromady „Szare Wilczki”!

Z harcerskim pozdrowieniami

drużynowa Emilia Pałecka

AdminS

18 maja wspominaliśmy 100 rocznicę urodzin Karola Wojtyły, późniejszego papieża Jana Pawła II. Na lekcjach religii młodzież klas VII i VIII a otrzymała  zadanie, które polegało na zapoznaniu się z historią  życia naszego Rodaka. Poprosiłam, aby napisali krótką biografię.  Praca uczniów była wykonana prawie w 100%. Wywiązali się z niej bardzo dobrze. Kontynuując wspomnienie 100 Urodzin, na następnej katechezie poprosiłam o wyszukanie fotografii przedstawiających naszego Świętego. Znalazły się też osoby , które wykonały również rysunki. Podałam młodzieży  modlitwę, której nauczył małego jedenastoletniego Karolka jego tato. Papież wspominał, że modlił  się codziennie przez całe życie. Zachęcam do odmawiania jej, gdyż prosimy w niej o potrzebne dary Ducha Świętego: o  mądrość, rozum, radę, umiejętność, męstwo, pobożność i bojaźń Bożą. 

Oto treść modlitwy:

Duchu Święty, proszę Cię
o dar mądrości do lepszego poznawania Ciebie
i Twoich doskonałości Bożych,
o dar rozumu do lepszego zrozumienia
ducha tajemnic wiary świętej,
o dar umiejętności,
abym w życiu kierował się zasadami tejże wiary,
o dar rady, abym we wszystkim u Ciebie szukał rady
i u Ciebie ją zawsze znajdował,
o dar męstwa, aby żadna bojaźń ani względy ziemskie
nie mogły mnie od Ciebie oderwać,
o dar pobożności, abym zawsze służył
Twojemu Majestatowi z synowską miłością,
o dar bojaźni Bożej, abym lękał się grzechu,
który Ciebie, o Boże, obraża.

                                                 Urszula Osuch