AdminS

Podczas dzisiejszych zajęć języka polskiego klasa 5a udała się do Miejskiego Domu Kultury w Barcinie, by zgłębić tajniki sztuki teatralnej. Lekcję rozpoczęliśmy od myślenia krytycznego rutyną MOST. Okazało się, że niektórzy piątoklasiści nie byli jeszcze w teatrze na spektaklu i kojarzą go zaledwie z aktorami, sceną lub kostiumami. W tajniki prawdziwego teatru wprowadziła nas Wiktoria Karbowiak- pracowniczka MDK-u, absolwenta Zespołu Szkół w Barcinie, aktorka Akademii Teatru Młodego Aktora. Wyjaśniła wszystkim, co to jest foyer, dykcja i inspicjent oraz pokazała elementy scenografii, która zdobiła scenę podczas sobotniej premiery spektaklu "W małym dworku". Uczniowie mieli okazję zwiedzić garderoby aktorów, a nawet odegrać krótkie scenki rodzajowe i poćwiczyć dykcję. Okazało się, że nie chcieli wracać do szkoły i na zakończenie sami przygotowali krótką formę sceniczną, za którą otrzymali gromkie brawa. Na końcu posypały się salwy pytań o to, czy w najbliższym czasie możemy wrócić na scenę teatru MDK i kiedy pojedziemy na prawdziwy spektakl. Cieszy mnie wniosek piątoklasistów, że teatr jest nudny dla osób, które nigdy w nim nie były lub go nie rozumieją. Dla nich okazał się fantastycznym przeżyciem.

Marlena Korgul

AdminS

Jak często dzieci chodzą do teatru? Czy w ogóle ma on dla nich jakieś znaczenie? Te i wiele innych pytań towarzyszyło mi podczas przygotowań do lekcji na temat teatru w klasie 4a. Postanowiłam dowiedzieć się tego wykorzystując jedną z rutyn myślenia krytycznego- MOST I. Zajęcia na temat teatru rozpoczęliśmy, więc od zapisania 3 słów, 2 pytań i 1 porównania do hasła TEATR. Chętni uczniowie podzielili się swoimi przemyśleniami, które zebrałam i zapisałam na tablicy. Moje najgorsze myśli zostały zwerbalizowane... Okazało się, że dla większości czwartaków teatr to nuda... Następnie dzieci obejrzały krótki film na temat ewolucji teatru. Mogły dzięki temu uzyskać odpowiedzi na niektóre pytania, np. o pochodzenie teatru, a także dowiedzieć się wielu ciekawostek. 

Na drugiej lekcji postanowiłam przejść od teorii do praktyki i doświadczenia. Wybraliśmy się, więc do Miejskiego Domu Kultury, aby poznać kulisy prawdziwego teatru. Już we foyer przywitał na dyrektor MDK pan Artur Jakubowski oraz pracowniczka MDK-u, absolwenta Zespołu Szkół w Barcinie, a przede wszystkim aktorka Akademii Teatru Młodego Aktora- Wiktoria Karbowiak. Pan dyrektor opowiedział krótko o strukturze domu kultury oraz zajęciach, jakie oferuje MDK, a Wiktoria wprowadziła nas w magiczny świat teatru, którego zwiedzanie rozpoczęliśmy od kulis. Czwartoklasiści zadawali wiele pytań naszej ekspertce. Mogli wejść na scenę i obejrzeć rekwizyty, które pozostały po sobotniej premierze spektaklu "W małym dworku". Uczniowie zajrzeli także do garderoby i dowiedzieli się, kim jest inspicjent. Wiktoria przygotowała również kilka zadań teatralnych, które uczniowie jakże ochoczo prezentowali na scenie. Mogli potrenować również swoją dykcję, wykonując ćwiczenia artykulacyjne. Nasze zajęcia podsumowaliśmy stosując ponownie rutynę MOST II. Ku mojej ogromnej radości okazało się, że uczniowie zmienili nieco swoje myślenie na temat teatru. Po naszych zajęciach pojawiły się takie określenia jak magia, fantazja, ładny zapach, ciekawy, przyjemność, lepsza wersja kina.:) Miód na moje serce! Już snuję plany na kolejny rok szkolny o wyjeździe do Teatru Polskiego w Bydgoszczy. We wrześniu natomiast musimy koniecznie skorzystać z oferty, jaką zapowiedział już pan dyrektor Artur Jakubowski. Będą to spektakle grane w ramach programu Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Już nie możemy się doczekać. 

Marlena Korgul

AdminS

 

<p

W marcu mieliśmy przyjemność "odsłonić" muzyczną pasję Jakuba Chwały z kl. 6c, a dzisiaj za kurtyną stoi uczennica i uczeń również z klasy 6c:  Gabriela Kaniuka i Nazar Manzhula.

A zatem KURTYNA W GÓRĘ!

Gabrysia Kaniuka- już nie raz mogliśmy podziwiać jej śpiew w szkole, w MDK Barcin i na deskach innych scen. Tak pisze o sobie:

 "Mam wrażenie, że śpiewam od zawsze. Moja mama żartobliwie mówi, że współczuje naszym sąsiadom 

Swoje pierwsze kroki stawiałam w przedszkolu, pod czujnym okiem cioci Agnieszki Z.  W klasach I-III  trafiłam na zajęcia do pani Agnieszki B. W klasie IV zaczęłam uczęszczać na zajęcia wokalne…..również do Pani Agnieszki – tym razem Agnieszki K.  

Lubię różne gatunki muzyczne i lubię śpiewać różne piosenki, jednak ostatnio zaczęłam próbować swoich sił w piosenkach sprzed lat…Obecnie szlifuję utwór „Czas nas uczy pogody” z repertuaru Grażyny Łobaszewskiej.  

Od III klasy szkoły podstawowej zaczęłam uczęszczać na zajęcia wokalne do Domu Kultury i do chwili obecnej jestem związana z Laboratorium Piosenki pod czujnym okiem P. Kasi Tomala. 

W tym okresie udało mi się wziąć udział w kilkunastu konkurach – z różnym skutkiem. Mogę jednak się pochwalić I miejscem w Powiatowych Eliminacjach AWANS, nagrodą główną w wojewódzkim konkursie AWANS,  kilkoma miejscami na podium w konkursach szkolnych czy międzyszkolnych, w tym konkursie piosenki angielskiej czy przeglądzie kolęd i pastorałek. Uważam jednak, że każdy udział  
w konkursie – z większym czy mniejszym sukcesem - jest nowym doświadczeniem oraz dobra zabawą. Uczy nas pokory i systematyczności oraz daje wiele satysfakcji. 

Poza muzyką lubię wszelkiego rodzaju zajęcia manualne. Bardzo lubię podróże – te małe i te duże oraz koty.  Lubię również gotować i piec.  W czasie,  gdy nie było pandemii uczęszczałam na zajęcia teatralne do Domu Kultury a od września chcę spróbować swoich sił w Młodzieżowej Orkiestrze Dętej. 

 Moim marzeniem jest spróbować swoich sił w programie Voice Kids lub MasterChef Junior"

Nazar Manzhula - niewiele mówi o sobie, ale to ambitny chłopiec:) „zakręcony" na punkcie perkusji. Uczy się grać na niej od 2019 roku, pod okiem p. Sławka Wróblewskiego w Miejskim domu Kultury w Barcinie. Ulubionym perkusistą Nazara jest Ringo Star, a ulubiony utwór to "Heathens". Oprócz gry na perkusji pasją Nazara jest sklejanie papierowych modeli.

Zapraszamy do galerii filmików naszych "muzycznie zakręconych" 

Agnieszka Korzempa

 

AdminS

Nasze reporterskie oko wychwyciło, jak uczniowie klasy Ic świetnie się bawili podczas lekcji matematyki. Biegali i mierzyli wskazane w karcie pracy przedmioty, śmiejąc się przy tym i rozmawiając. Wiedzieli, do czego jest potrzebne mierzenie i że po skrócie cm nie pisze się kropki:) Bystrzaki: -) Niektórzy układali puzzle, co też wymaga matematycznego myślenia i kojarzenia kształtów! Ta lekcja wyjątkowo się nam podobała:)

AdminS

Miniony piątek upłynął nam bardzo aktywnie i radośnie. Wspólnie z naszą wychowawczynią i dwójką rodziców udaliśmy się na teren Stanicy Żeglarskiej w Barcinie, gdzie urządziliśmy sobie piknik. Po pieszym dotarciu na miejsce, zwiedzeniu terenu i omówieniu zasad rozpoczęliśmy zabawę. Jeździliśmy gokartami, rikszą, bawiliśmy się na placu zabaw, graliśmy w gumę, piłkę i badmintona. Nasze biesiadowanie zakończyliśmy pysznym poczęstunkiem w postaci pizzy, który zasponsorowali nasi rodzice. Dziękujemy rodzicom i opiekunom za zorganizowanie tak wspaniałego dnia! Już nie możemy doczekać się kolejnego wyjścia.

Uczniowie klasy II c wraz z wychowawczynią

AdminS

           

W maju uczniowie klas I-III wzięli udział w Szkolnym Konkursie Plastycznym „KORONA I SUKIENKA DLA MATKI BOŻEJ I JEJ SYNA”. Wśród uczestników zostały wybrane trzy najładniejsze prace w każdej kategorii wiekowej. Wszystkim dziękujemy za udział i gratulujemy pięknych prac.

klasy I

Mikołaj Wieczorek-Wrzesiński Ic

Maja Mróz Ia

Weronika Olszewska Ib

klasy II:

Maja Janus IIc

Julia Fletka IIc

Eliza Słodkowska Iic

klasy III

Kinga Smyk IIId

Oliwia Wrońska IIIb

Antoni Marenda IIIb

AdminS

"Korzystanie z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym obsługa nowoczesnych narzędzi TIK (tablica interaktywna, drukarka 3D, smartfon, tablet, chmury komputerowe)”.

 

Szkolenie o takiej tematyce prowadził dla nas w ramach Szkoły Ćwiczeń Dyrektor a zarazem trener KPCEN w Bydgoszczy, Pan Robert Preus. Słuchając takiego znawcy tematu, poczuliśmy się onieśmieleni terminami: termoplasty, filamenty, technologie przyrostowe czy ekustrudery. Pomyśleliśmy, że przecież mamy drukarkę 3D i widzieliśmy, jak pracuje, ale czy zdołamy to zrozumieć? Okazało się, że znamy program TINECARD i już, co nieco potrafimy zaprojektować, a za pomocą programu Ultimaker Cura powstaje gotowy projekt, który wystarczy przesłać do drukarki. Teraz czeka nas praca z drukarką, a to jest ogromny prestiż dla szkoły, że posiada i używa z uczniami drukarek 3D. Okazało się, że w naszej szkole nauczyciele i uczniowie używają na zajęciach smartfonów do zakodowania i odczytywania informacji zawartych w kodach QR. Bardzo ciekawym pomysłem okazała się rzeczywistość wirtualna VR. Wystarczy smartfon i okulary 3D VR. Jeśli mamy film z YouTube w wersji VR, to wkładając smartfona do okularów, jesteśmy świadkami płynącego wodospadu lub erupcji wulkanu. Smartfon poprzez swoje aplikacje może urozmaicić nam zajęcia, dla najmłodszych może to być Qiver, który przekształca rysunki w obraz 3D, a dla starszych mogą to być czujniki, które zainstalujesz w smartfonie. Dzięki tym czujnikom zmierzysz np. poziom hałasu, ale będą też przydatne na fizyce, geografii czy biologii. Zweryfikowaliśmy swoją wiedzę na temat tablic interaktywnych i pracy w chmurze.

Ważna wskazówka dla wszystkich nauczycieli korzystających z tablic interaktywnych to: zainstalowanie jednakowego oprogramowanie na wszystkich tablicach: open sankore, bo nieważne, z jakiej tablicy korzystasz masz wszędzie ten sam program.

                                                                     Małgorzata Wiland

AdminS

9 czerwca 2021 nauczyciele z Zespołu Szkół w Barcinie (a dokładniej członkowie zespołu humanistycznego) mieli okazję uczestniczyć w szkoleniu na temat myślenia krytycznego. Prowadziła je pani  Katarzyna Zajączkowska  - certyfikowany trener myślenia krytycznego, współpracujący z TOC dla Edukacji. 

Podczas spotkania nasi pedagodzy poznali kilka nowych metod pracy wykorzystywanych do pobudzania w uczniach myślenia krytycznego. Oczywiście, co widać na załączonym filmiku, niektórzy z nas od razu wprowadzają poznane sposoby pracy w życie:)

Pamiętajmy - nie ma złych rozwiązań, ważna jest współpraca, komunikacja, empatia, a czasem nawet podważanie oczywistości. 

Halina Kolińska

AdminS

Klasy pierwsze zakończyły właśnie przygodę naukową, dzięki udziałowi w ogólnopolskim programie edukacyjnym Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Wszyscy uczniowie z klasy 1a, 1b, 1 c zrealizowali zadania z projektu pod nazwą: Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka. Odkrywałyśmy z uczniami praktyczne zastosowanie matematyki! Podczas zajęć pierwszoklasiści ćwiczyli odczytywanie godzin, poznawali jednostki miar i wag oraz uczyli się prowadzić obliczenia pieniężne. Uczestnicząc w projekcie, dzieci rozwinęły również umiejętność samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia. Projekt pozwolił wesprzeć uczniów w rozwoju bardzo istotnych kompetencji, jak: kreatywność, otwartość, myślenie krytyczne i analityczne, innowacyjność, empatia oraz umiejętność pracy projektowej i współpracy. Nauka przez doświadczenie i samodzielność w zdobywaniu wiedzy dostarczyła również sporej porcji dobrej zabawy!

Mali studenci otrzymali na początku indeksy, które teraz razem z dyplomami stanowią potwierdzenie udziału i zakończenia projektu. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

Gratulujemy Wam pierwszoklasiści!

Wychowawczynie klas I

AdminS

5.06.2021 roku w Sępólnie Krajeńskim odbyły się Międzywojewódzkie Mistrzostwa Młodzików i Młodziczek w Tenisie Stołowym. ULKS / BOSIR Barcin reprezentowała Zuzanna Kwaśniewska. Barcinianka jest jeszcze Żaczka, więc walczyła w starszej grupie wiekowej. W imprezie brało udział 12 najlepszych zawodników i zawodniczek z listy z województwa pomorskiego i z województwa kujawsko - pomorskiego. Zuzia jest teraz w okresie roztrenowania i wynik nie był aż tak ważny.

Podopieczna Wojciecha Kowala miała okazję zagrać z jedynką turnieju oraz z kilkoma innym bardziej doświadczonymi zawodniczkami. Ostatecznie została sklasyfikowana na miejscu dziewiątym.

W deblu grała z koleżanką z Sępólna Krajeńskiego. Tutaj poszło dziewczynom lepiej. Pewnie weszły do ósemki turnieju. Niestety Marta Knapik, z którą Zuzia grała gry deblowe doznała kontuzji kostki i nie mogła w stu procentach pokazać swoich umiejętności przy stole. Ostatecznie dziewczyny zajęły piąte miejsce! Brawo!

Trener zadowolony. Rodzice również.

AdminS

Od dnia 8.06.2021 r. do 18.06.2021 r.

zbierane są pieniądze za obiady

na miesiąc czerwiec

Cena jednego obiadu wynosi 3  zł.

Odpłatność za miesiąc: 

- dla ucznia 48 zł

- obiady bezglutenow- 88 zł  

24.00 zł.

AdminS

Cykl zajęć z języka polskiego dotyczący legend polskich postanowiliśmy podsumować lekcją w terenie, która odbyła się 13 maja. Była ona dość nietypowa, ponieważ uczniowie klasy IVa mogli nie tylko spotkać się ze sobą po długim okresie nauki zdalnej, ale także zadbać o środowisko. Wyposażeni w rękawice i worki przeczesywaliśmy gęstwiny krotoszyńskiego lasu, by wyeliminować jak największą ilość odpadów i wywiązać się jednocześnie z wyzwania, rzuconego przez klasę piątą. Najważniejszym punktem spotkania było jednak zapoznanie się z treścią legendy pałuckiej o zatopionym Żninie według Feliksa Malinowskiego. Była ona kluczowa przy zabawie terenowej, która nosi nazwę geocaching. Polegała na poszukiwaniu skarbów (skrytek, keszów) za pomocą odbiornika GPS. Zabawę w odkrywców przygotowała dla nas grupa Barcin Team działająca przy Zespole Szkół w Barcinie, którą reprezentuje pani Halina Pietrzak (toshin) i pan Jacek Grobelniak (grojak). Nie lada wyzwaniem było ustalenie współrzędnych i odszukanie skrytek, które często znajdowały się w starych pniach, spróchniałych korzeniach drzew, a nawet w przydrożnym głazie. Klasa IVa jednak poradziła sobie świetnie i odszukała 12 ukrytych wcześniej przez panią Halinkę skrytek. Tego dnia udało nam się połączyć aktywność fizyczną z ekologią i geografię z językiem polskim. Legenda głosi, że takie rzeczy możliwe są tylko trzynastego;).

M. Korgul

AdminS

Dzień Dziecka klasy ósme naszej szkoły postanowiły spędzić na pikniku w pobliskich Wolicach. Dystans w obie strony pokonaliśmy piechotą. Czas upłynął nam na rozmowach, zajadaniu przekąsek, grach, piłce, pieczeniu kiełbasek w ognisku, a nawet łowieniu ryb, które oczywiście wpuszczaliśmy z powrotem do wody. Dziękujemy panu Andrzejowi Szczepańskiemu, który udostępnił nam teren rekreacyjny Ogródków Działkowych Magnolia. Było super!

AdminS

                              

Uczestniczyłam w bardzo ciekawej lekcji chemii przeprowadzonej przez Panią Iwonę Zbieranek na temat: Sól niejedno ma imię - odkrywamy różne zastosowanie soli. Zadaniem młodzieży było odnalezienie zakodowanych zadań i udzielenie na nie odpowiedzi. Niby proste, ale kody QR były ukryte między półkami w: Aptece "Lawenda", Delikatesach Centrum oraz Rossmannie (dziękuję Pracownikom sklepu za możliwość rozłożenia kartek z ćwiczeniami).

Uczniowie I LO odnaleźli wszystkie zagadki, potrafili wymienić sole spotkane w sklepach oraz ustalili ich wzory, nazwę i rodzaj.

Zdobyli przy tym dobre oceny:) 

Jedna z uczennic znała nawet odpowiedź na trudne pytanie kluczowe dotyczące płynu Lugola:)

Czego chcieć więcej od takiej lekcji chemii?

Marzena Wolska

AdminS

                             

Budząca Się Szkoła inspiruje do zmian, dodaje odwagi oraz wspiera w rozwój. Każda ze szkół działających w inicjatywie wprowadza indywidualne innowacje, ma własny kierunek rozwoju i jest wyjątkowa.

W dniach 25,27 maja nauczyciele wraz z dyrekcją Zespołu Szkół w Barcinie spotkali się w celu określenia misji i wyznaczenia celów placówki w ramach Budzącej Się Szkoły. Ponadto stworzyli podręczną bibliografię oraz wymienili się spostrzeżeniami związanymi z tematem spotkania.

Anna Głowicka-Koczorowska