AdminS

Wykorzystaliśmy czas bez zajęć dydaktycznych w szkole (podczas trwania matur) i poprosiliśmy dr. Krzysztofa Wawrzyniaka z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, aby pomógł nam znaleźć alternatywne strategie i metody pracy w szkole. Opowiedział nam o wykorzystaniu gier kooperacyjnych i pokazał konkretny przykład szkoły pracującej "inaczej". Jest to Szkoła "Polaris" - "Gdzie Nauka Nie Ma Granic". Będziemy omawiać wrażenia podczas kolejnego spotkania (w trakcie trwania egzaminów ósmoklasisty) i ustalać, co ewentualnie możemy wdrożyć do pracy naszej szkoły.

Marzena Wolska

AdminS
 
 

Nasza szkoła bierze udział w akcji ekologicznej „Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”, która dotyczy zbiórki elektrośmieci. 

Zachęcamy do włączenia się w to przedsięwzięcie. Można bezpłatnie przekazać niepotrzebne sprzęty poprzez dostarczenie ich do Zespołu Szkół w Barcinie  (przy ul. Polnej towary wielkogabarytowe – telewizor, zamrażarka, lodówka, komputer itp., a przy ul. Artylerzystów towary małogabarytowe – żelazko, lokówka, telefon, suszarka, baterie itp. ).

Akcja rozpocznie się 10 maja i potrwa do 26 maja. Elektrośmieci będzie można przekazywać od poniedziałku do piątku w godz. 800 – 1600. Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu ustalenia szczegółów pod numerami telefonów: 52 383 25 86, 52 383 23 92.

AdminS

Tym razem pani Marta Wilk - Wierzbińska oraz jej wychowankowie mieli przyjemność poznać ,,polskiego Paganiniego"- Mariusz Patyra Official , który w 2001 roku jako pierwszy Polak zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Nicolae Paganiniego w Genui. Rozmawiano nie tylko o muzyce, ale również o życiu. Muzyk udzielił wielu cennych wskazówek, m.in. to, że należy wierzyć w siebie i realizować swoje marzenia , ale żeby to wszystko osiągnąć, trzeba ciężko pracować, a w każdy sukces wpisane są również porażki. Wspaniały dialog między współczesnym wirtuozem a młodzieżą. Spotkanie online, ale dało wszystkim wielu pozytywnych emocji.

AdminS

Zachęcamy do czytania czasopisma edukacyjnego "UczMy" wydawanego, co dwa miesiące przez Kujawsko - Pomorskie Centra Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku.

Marcowo-kwietniowe wydanie, Nr 2(39), polecamy szczególnie, ponieważ jest w nim scenariusz lekcji przygotowany przez nauczycielkę z Zespołu Szkół w Barcinie, Dominikę Wysocką-Biedę, pt. "Dlaczego krew jest darem życia?". Scenariusz zawiera m.in. elementy lekcji odwróconej, wykorzystanie wielu narzędzi TIK oraz ciekawe metody aktywizujące.

AdminS

 

                                       

Aby doposażyć dziewięć pracowni szkolnych, należy przygotować i przeprowadzić przetarg na poszczególne przedmioty wskazane w projekcie. Są to m.in. sprzęt multimedialny, meble, pomoce dydaktyczne. 

To bardzo trudne zadanie, bo jak tu w zamówieniu ująć, co byśmy tak naprawdę chcieli bez wskazania konkretnej firmy? Na szczęście, Nauczycielom pomaga specjalista ds. zamówień publicznych - pan Szymon Kozłowski. 

Jesteśmy już bliscy ogłoszenia przetargu, czekamy tylko na "ostateczne przyjęcie" opisów przez pana Szymona Kozłowskiego:)

Marzena Wolska

AdminS

Gdy tylko nastał czas na odbycie praktyk to od razu pomyślałam o Zespole Szkół w Barcinie. Na temat tej szkoły słyszałam wiele pozytywnych opinii. Szkoła angażuję się w wiele akcji profilaktycznych, a nawet je organizuje, co bardzo przykuło moją uwagę, jako mgr. Zdrowia Publicznego. Podczas praktyk bardzo dużo się nauczyłam, miałam możliwości obserwacji różnych lekcji. Byłam bardzo pozytywnie zaskoczona, że zawsze uczniowie mieli jasno przedstawiony temat, cel lekcji, informację, na co zwrócić uwagę. Miałam przyjemność uczestniczyć w lekcji otwartej, co było dla mnie bardzo wartościowym doświadczeniem. Nauczyciele mają ogromną wiedzę na temat nauczania on-line, znają mnóstwo technik i metod powadzenia lekcji w ten sposób. Zajęcia są ciekawe i różnorodne, prezentacje, praca w pokojach, escape – room, praca w chmurze, krótkie filmy edukacyjne. Poza programem nauczyciele znajdują czas na organizację dla uczniów licznych konkursów. Bardzo podobał mi się konkurs z okazji dnia języka ojczystego oraz lekcje związane z dniem mózgu. Praktyki w tej szkole były dla mnie przyjemnością i zdecydowanie będę tęsknić za tym czasem.

Składam serdeczne podziękowania Pani Marlenie Korgul, która była opiekunem moich praktyk, przekazała mi ogrom wiedzy i wskazówek, z których na pewno będę korzystać. Pani Marlena jest wspaniałym nauczycielem. Cierpliwa, kreatywna, pasjonatka z ogromnym zaangażowaniem i motywacją do pracy. Potrafi pokazać uczniom, że są ważni, zna swoich uczniów, bo potrafi ich słuchać i wszelkimi metodami motywuję do nauki. Pani Marleno, dziękuję za każdą naszą rozmowę i poświęcony czas. Moja i tak ogromna miłość do języka polskiego wzrosła jeszcze bardziej. Dziękuję Pani pedagog oraz pani psycholog, które poświeciły mi bardzo wiele czasu na rozmowę i dzięki temu mogłam zrozumieć, jak bardzo ważne i potrzebne wsparcie dostają uczniowie.

Dziękuję Pani Dyrektor za umożliwienie mi odbycia praktyk studenckich. Dzięki nim nabrałam doświadczenia, które z pewnością wykorzystam w przyszłości. Czuję ogromną satysfakcję po odbyciu praktyki studenckiej w tej szkole, bardzo dobra organizacja i możliwości pogłębienia wiedzy sprawiły, że te trzy miesiące minęły bardzo szybko, aż szkoda, że to już koniec… Gdybym mogła cofnąć się w czasie, to pewnie uczyłabym się w Liceum w Barcinie.

Bardzo dziękuję:)

Mirela Roda

AdminS

W piątek, 30 kwietnia 2021 roku, odbyło się uroczyste pożegnanie klasy III liceum. Tegoroczne spotkanie pod hasłem "Czas nie będzie na nas czekał..." przygotowali uczniowie klasy I i II naszego liceum. W wydaniu specjalnym wiadomości szkolnych "School Expressu" pani dyrektor Marzena Wolska wraz z wychowawcą klasy III panią Iwoną Zbieranek wręczyły uczniom nagrody i świadectwa z wyróżnieniem. Wśród nagrodzonych znalazły się Marta Burnos, która otrzymała nagrodę z rąk Zastępcy Burmistrza p. Huberta Łukomskiego oraz Wiktoria Karbowiak, za wyjątkowo aktywne, wieloletnie zaangażowanie w sekcji wolontariatu. Uczniowie klasy III podziękowali dyrekcji i swojej wychowawczyni, a także nauczycielom i pracownikom obsługi za trud włożony w nauczanie oraz pomoc w codziennych sprawach. Wyjątkowy charakter uroczystości podkreśliły utwory w wykonaniu Zuzanny Zelek (altówka), Oliwii Taraski (śpiew) oraz Aleksandry Zelek (saksofon). Spotkanie poprowadzili uczniowie klasy II LO - Weronika Flig oraz Marceli Błażejewski. Niestety ze względu na pandemię i ograniczenia z nią związane liczba osób uczestniczących w zakończeniu roku szkolnego klasy III LO była ograniczona. Maturzystom życzymy powodzenia na maturze i przysłowiowego "połamania piór". Egzamin rozpoczyna się już jutro częścią pisemną z języka polskiego.

AdminS

Maj jest miesiącem szczególnym w historii Polski. Przed nami majowe dni świąteczne: Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za granicą, Święto Narodowe Trzeciego Maja, Dzień Zwycięstwa.

1 maja: Święto Pracy – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy

Międzynarodowe Święto Pracy zostało ustanowione przez Drugą Międzynarodówkę w 1891 r. dla upamiętnienia wcześniejszego o pięć lat protestu robotników w Chicago, krwawo stłumionego przez policję. W II Rzeczpospolitej obchody 1 Maja, organizowane przez Polską Partię Socjalistyczną, stanowiły wyraz protestu przeciwko systemowi. Po wojnie zaś przeobraziły się w propagandowy rytuał, mający system legitymizować. W latach 80. nielegalne demonstracje pierwszomajowe organizowała w opozycji do oficjalnych obchodów podziemna Solidarność. Dziś 1 maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy. W wielu miejscowościach odbywają się marsze i okolicznościowe uroczystości.

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą

Dzień Flagi obchodzimy na mocy nowelizacji ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalonej przez Sejm 20 lutego 2004 r.

Polskie barwy narodowe wywodzą się z barw herbu Królestwa Polskiego i herbu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Są odwzorowaniem barw chorągwi polskiej, czyli oficjalnego symbolu państwa od średniowiecza: białego orła na czerwonym tle. Warto wiedzieć, że kolor czerwony na naszej fladze to karmazyn (do 1927 r. cynober), a biały jest srebrnobiały – nie śnieżnobiały.

3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja

Konstytucja 3 Maja była pierwszą pisaną konstytucją w Europie i drugą – po amerykańskiej – na świecie, regulującą organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli. Uchwalony 3 maja 1791 r. akt prawny powstał przy współpracy posłów Sejmu Wielkiego i wspierającego ich środowiska, zawierał wizję i program budowy nowoczesnego państwa i społeczeństwa. Konstytucja 3 maja m.in. zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczała znacząco demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz zapewniła chłopom ochronę państwa. Konstytucja znosiła też formalnie liberum veto.

8 maja: Dzień Zwycięstwa

Dzień Zwycięstwato święto, które obchodzimy w wielu europejskich krajach. Utworzone zostało na pamiątkę zakończenia II wojny światowej.

W PolsceDzień Zwycięstwa obchodzimy każdego roku 8 maja. Jest to święto państwowe, lecz nie dzień wolny od szkoły i pracy.

Ustanowione zostało - jak głosi ustawa - "w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami". Ustawa znosi jednocześnie dekret z 8 maja 1945 roku o ustanowieniu Narodowego Święta Zwycięstwa i Wolności na dzień 9 maja.

Jeżeli chcesz sprawdzić swoją wiedzę o Świętach Majowych – polecamy quizy!

https://quizizz.com/admin/quiz/5730e419e6436fb4a3e733f1/symbole-narodowe-i-wita-majowe

https://samequizy.pl/jak-duzo-wiesz-o-swietach-majowych/

https://funtest.pl/test/majowe-swieta/

https://kurierlubelski.pl/quiz/pytanie/1,5172,dzien_flagi_rp_i_konstytucja_3_maja_jak_dobrze_znasz_te_swieta_quiz,n,q,t.html

                                                                                                                        

AdminS

Uczniowie przypominają, że tzw. długi weekend majowy to nie tylko dni wolne od pracy i nauki, ale przede wszystkim narodowe święta, dzięki którym jest okazja zastanowić się nad tym, z czego możemy być dumni będąc Polakami!

AdminS

Współpraca ze studentami to jedno z założeń Szkoły Ćwiczeń. Warto poczytać, co na ten temat pisze przedstawicielka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu - Lilianna Kłos.

 Marzena Wolska

Barcin- to, czego tak długo szukałam....

Jak wszyscy wiemy i na co dzień doświadczamy- czas pandemii przemienił wiele zwykłych czynności w prawdzie wyzwania. Mnie, jako studentce 3 roku lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, również przyszło się zmierzyć z wyzwaniem, które w pewnym momencie wydało mi się wprost niemożliwe do zrealizowania. A mianowicie, znalezienie szkoły, w której mogłabym odbyć obowiązkowe do zaliczenia moich studiów praktyki. Przez wrzesień i październik bezskutecznie starałam się o przyjęcie do jednej ze szkół w Gnieźnie lub Poznaniu, jednak właśnie z racji aktualnej sytuacji, było to znacznie utrudnione. W końcu, na początku listopada, kiedy nadzieja na powodzenie już nawet nie tyle wyzwania, co misji, zaczęła powoli gasnąć, odnalazłam to, czego tak długo szukałam. Zespół Szkół w Barcinie. Z perspektywy czasu muszę przyznać, że mimo wszystko warto było tak długo czekać, bo chyba lepiej trafić nie mogłam. Naprawdę wiele się tutaj nauczyłam, najpierw poprzez obserwacje lekcji języka niemieckiego oraz angielskiego, a później przez ich samodzielne prowadzenie. Bardzo podobało mi się indywidualne podejście do uczniów, które mogłam zaobserwować, to że nauczyciel często poświęcał swój czas na to, żeby wcześniej połączyć się z uczniami i po prostu porozmawiać, zapytać co u nich słychać- jednym słowem zapewnić choć namiastkę normalności. Kolejną rzeczą, z którą ja osobiście nie spotkałam się wcześniej w trakcie mojej szkolnej edukacji, a którą uważam za bardzo potrzebną, jest wyraźne pokazanie celów i wniosków lekcji. Z tego co zauważyłam, w Barcinie przykłada się bardzo dużą wagę do tego, żeby uczniowie widzieli sens oraz celowość danych zajęć, żeby nie była to tzw. 'sztuka dla sztuki', a wyraźnie podkreślone umiejętności, które każdy uczeń może wynieść po danej lekcji. Cieszę się, że miałam okazję poznać szkołę w Barcinie i dlatego chciałabym podziękować Pani Dyrektor za możliwość odbycia praktyk, moim opiekunom praktyk- pani Annie Kończal oraz pani Lucynie Tarasce, paniom pedagog oraz psycholog i wszystkim uczniom, z którymi miałam okazję pracować. 

Lilianna Kłos

AdminS

Klasa VII b wraz z panią Martą Wilk - Wierzbińską uczestniczyła w spotkaniu w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Inowrocławiu. Ich rozmówcą był dyrektor Józef Henke. Uczniowie dowiedzieli się, w jaki sposób można rozwijać swoje pasje w inowrocławskiej szkole, ale prócz tego byli świadkami przygotowania się uczennicy do konkursu gry na fortepianie. Obejrzeli również znajdującą się w korytarzach placówki bogatą kolekcję dzieł sztuki.

AdminS

22 kwietnia obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi. Z tej okazji uczniowie klasy 4a, 4b i 4c na lekcji przyrody mieli zadanie wykonać model wzniesienia lub doliny rzecznej. Kryteria pracy były dwa – trzeba było być kreatywnym oraz praca miała być wykonana z materiałów możliwych do późniejszego wykorzystania. Nawet z czasie pandemii musimy pamiętać o tym jak ważne jest dbanie o naszą planetę – Ziemię. Zapraszam do obejrzenia galerii z wykonanymi pracami.

Jolanta Lubecka - Grobelna

AdminS

Ziemia, nasza planeta życzyłaby sobie z pewnością, aby Dzień Ziemi był świętem obchodzonym nie tylko raz w roku. Każdego dnia możemy czynić dla niej dobro i to na różne sposoby.

Tuż przed 22 kwietnia w klasach 6 podczas lekcji geografii zapoznawaliśmy się z różnymi źródłami energii elektrycznej. Szczególną uwagę zwróciliśmy na źródła odnawialne, które są bardziej przyjazne dla przyrody.

Natomiast podczas zajęć z biologii pojawił się temat dotyczący ochrony płazów. To również bardzo ważne zagadnienie. Tym bardziej, że obecnie największym zagrożeniem jest dla nich człowiek i jego działalność.

Poniżej można zobaczyć, co przygotowali zainspirowani lekcjami uczniowie z klas 6. Uczennice z 7b dorzuciły swoją cegiełkę sprzątając najbliższą okolicę, a jak widać było, co robić.

 

Ewa Wolska

AdminS

Uczniowie klas siódmych na lekcjach plastyki poznali sztukę współczesną. Wykorzystując internet, komputer, aplikacje, stworzyli własne interpretacje dzieł sztuki, a z przedmiotów użytkowych wykonali oryginalne asamblaże.

AdminS

                                   

Tak się składa, że Madzia i Natalka świetnie pracują, jak mają do wykonania zadania, które wymagają produktów żywnościowych:) Dziewczynki przyklejały kolorowe chrupki do talerzyka, najpierw jednak trochę trafiło do buzi. Wybaczyłyśmy, bo.... nam też smakowały:)

Madzia i Natalka - jak zwykle - poradziły sobie świetnie, a efekt ich pracy widać na zdjęciach.

Paulina Jasnowska i Marzena Wolska