AdminS

Życie jest sztuką, im więcej tchniesz w nie wyobraźni, tym lepszym okaże się dziełem. Uczniom z klasy IVa tej wyobraźni nie zabrakło i stworzyli rzeźby w warunkach domowych. Zapraszamy do obejrzenia filmu.

Pozdrawiamy

IV a z wychowawcą:)

AdminS

 

W drugiej edycji programu grantowego Lafarge Wspólnie Dla Regionu spośród 174 wniosków przyjęty został projekt Zespołu Szkół w Barcinie „Moje miasto, moja szkoła to mój drugi dom”. Celem projektu jest kształtowanie postaw ekologicznych wśród uczniów naszej szkoły poprzez segregację odpadów na terenie naszej placówki. Edukację przeprowadzą studenci Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. Pragniemy dzięki niej podnosić świadomość współodpowiedzialności za stan ekologiczny naszej okolicy. W ramach realizacji projektu przewidziane są zajęcia  dla uczniów kl. I-VIII dotyczące ochrony środowiska,  zakup materiałów do montażu koszów do segregacji odpadów. Będziemy je składać wspólnie z wolontariuszami z Lafarge i mieszkańcami Barcina. Ponadto sale lekcyjne w obu budynkach również zostaną wyposażone w kosze do segregacji śmieci.  Podczas różnorodnych zajęć nauczymy wykorzystywania materiałów wielokrotnego użytku w realizacji pomysłów plastyczno-technicznych. Podsumowaniem grantu będą dwa konkursy dla kl. I-III i IV-VIII „ Barcin moim miastem” – mające na celu zaprezentowanie postawą proekologiczną troski i szacunku do naszego miasta i okolicy.

Arleta Nowak

 

 

AdminS

“Zielony zakątek - inna przestrzeń do nauki oraz spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu” - tak brzmi tytuł projektu, który dziś znalazł się na liście programu grantowego Lafarge Wspólnie dla Regionu. Spośród 174 zgłoszeń wyłoniono 25 laureatów, a w tym wspaniałym gronie znaleźliśmy się również MY - Stowarzyszenie “Otwarte Umysły” przy Zespole Szkół w Barcinie. Nasza radość jest zatem ogromna. Celem projektu jest utworzenie strefy do zajęć przyrodniczych i opiekuńczo-wychowawczych na świeżym powietrzu przy ul. Artylerzystów 13. Przed głównym budynkiem szkoły stworzona zostanie z ławek i stołów drewnianych przestrzeń polowa, przykryta żaglem przeciwsłonecznym. Mała architektura składająca się z donic z kwiatami, warzywniaków oraz drzew i krzewów cieszyć będzie nasze oko, a pomoce dydaktyczne takie jak na przykład lornetki, mierniki, lupy do biodegradacji czy plansze magnetyczne uatrakcyjnią nasze zajęcia. A wszystko to razem umożliwi samodzielną obserwację zjawisk przyrodniczych. “Zielony zakątek” pozwoli na systematyczne prowadzenie lekcji praktycznych z zakresu przyrody ożywionej i nieożywionej poza murami sal lekcyjnych. Nauczyciele będą mogli tworzyć nowatorskie konspekty zajęć lekcyjnych wykorzystując nowoutworzoną infrastrukturę “Zielonego zakątka” i z uczniami realizować projekty, w tym międzynarodowych, pozwalających na łączenie wiedzy z praktyką. W końcu - nauka powinna być też przyjemnością i zabawą.

Ewelina Ziętek

 

AdminS

W minionym tygodniu trwaliśmy w oktawie  Swiąt Zmartwychwstania Pańskiego. Dziewczynki : Paula Nowak i Madzia Jędykiewicz, które mają nauczanie indywidualne z religii, otrzymały zadanie do  wykonania. Z pomocą swoich Rodziców  zaśpiewały piosenkę . Proszę obejrzeć filmiki, jak można cieszyć się z wieści o zmartwychwstaniu  Chrystusa.

 Urszula Osuch

AdminS

Uczniowie klas drugich podczas nauki zdalnej realizowali tematykę związaną z porządkami wiosennymi. Zadanie uczniów polegało na uporządkowaniu swojego biurka lub szuflady. Wszyscy ochoczo przystąpili do pracy, a z niepotrzebnych rzeczy, które nadawały się do wyrzucenia,  mieli stworzyć swoje własne dzieło.Zanim coś wyrzucicie, zastanówcie się. Śmieci mogą dostać drugie życie. I to w jakiej postaci? !Uczniowie wykazali się doskonałą organizacją pracy oraz ogromną kreatywnością. Zobaczcie, jakie wspaniałe dzieła powstały z ich rąk. Jesteśmy bardzo dumne z naszych młodych i oryginalnych konstruktorów!

Agnieszka Błażejewska, Agata Baczyńska, Olga Nowicka, Anita Rzepka

AdminS

Jakie znamy sposoby podróżowania po lądzie? Który z środków transportu lotniczego nie potrzebuje lotniska do lądowania? Kto opiekuje się podróżnymi w czasie lotu?

Na tak postawione pytania starali się odpowiedzieć uczniowie, nie tylko wykonując zadania z języka polskiego, przyrody, czy matematyki. Wykonali też świetne prace techniczne. Wśród nich były różnorodne pojazdy, którymi dzieci chciałyby już wkrótce odbywać dalekie i bliskie podróże. Trzymamy kciuki, żeby stało się to jak najszybciej.

Ela Rydlewska

AdminS

Czas pożegnać naszych kochanych trzecioklasistów, którzy w tej niecodziennej sytuacji kończą nasze liceum.

A jeszcze niedawno:

„ Nie wierzyłem

Stojąc nad brzegiem rzeki,

Która była szeroka i rwista,

że przejdę most,

spleciony z cienkiej, kruchej trzciny

Powiązanej łykiem,

Szedłem lekko jak motyl

I ciężko jak słoń,

Szedłem pewnie jak tancerz

I chwiejnie jak ślepiec.

Nie wierzyłem, że przejdę ten most.

I stoję już na drugim brzegu,

Nie wierzę, że przeszedłem”.(L. Staff „ Most”)

Tak. Szliście przez ten most w różnym tempie, na różne sposoby. Bywały chwile radosne, wiążące się z przyjemnymi zdarzeniami – satysfakcjonujące stopnie ze sprawdzianów, mile spędzony czas na osiemnastkach, ale także te smutne – szkolne niepowodzenia, czyli jedynka, kiedy liczyliście na lepszą ocenę, nieporozumienia na forum klasy. Ale to już było..

Dzisiaj żegnamy Was życzeniami płynącymi z głębi serca. Niech omijają Was smutki i zwątpienia, a towarzyszy radość, zrozumienie, przyjaźń i jakże potrzebna nadzieja. Trzymamy za Was kciuki na maturze i wierzymy, że poradzicie sobie bardzo dobrze. Bo jak nie Wy to kto?

ŻYCZYMY WSZELKIEJ POMYŚLNOŚCI W CAŁYM DOROSŁYM ŻYCIU.

AdminS

dkŚwiatowy Dzień Książki i Praw Autorskich to obchodzone w ponad 100 krajach święto autorów, ilustratorów, wydawców książek, Czytelników i czytelnictwa. Tego dnia organizowanych jest wiele spotkań z pisarzami oraz happeningów i imprez promujących czytelnictwo.

Tegoroczne święto – ze względu na panujące ograniczenia związane z ochroną przed zarażeniem wirusem SARS-Cov-2 – wygląda zdecydowanie inaczej. Brak konferencji, uroczystości i wszelkiego rodzaju działań, które wymagałyby osobistego pojawienia. Życie kulturalne, w tym też czytanie książek, przeniosło się w większości przypadków do świata wirtualnego. W tej sytuacji, gdy część z nas pozostaje w domach, a szkoły i biblioteki są zamknięte – jak pięknie napisano na stronie Edupolis – „moc książek powinna być wykorzystywana do walki z izolacją, wzmacniania więzi między ludźmi, poszerzania horyzontów, stymulowania naszych umysłów i kreatywności.”

Nie każdy posiada w domu wspaniałą biblioteczkę, dlatego postaramy się przygotować spis stron do darmowych bibliotek on-line, linków do filmików z czytającymi bajki autorami czy aktorami oraz licznych inicjatyw czytelniczych i sukcesywnie umieszczać je na stronie szkoły lub na naszym facebooku.

Pamiętajmy, że książki otwierają przed nami nowe światy, dzięki nim możemy otworzyć się na innych, ale też, dzięki wyobraźni, podróżować w nieznane.

Lista stron z e-bookami

Dla wszystkich istotna będzie zapewne strona https://wolnelektury.pl/ Jest to podstawowe źródło lektur szkolnych i klasyków literackich w postaci e-booków dla uczniów i nauczycieli.

Ciekawe, darmowe e-booki znaleźć można też na stronie https://www.legimi.pl/ebooki/darmowe/

Również darmowe e-booki znajdują się na http://www.chmuraczytania.pl/catalog.php Jak podają twórcy portalu „Chmura Czytania daje książki, które sami chcemy czytać. Książki autorów mówiących rzeczy ważne – warte poznania, przypomnienia, czy wręcz odkrycia na nowo przez współczesnych Czytelników.”

W tym artykule opisanych zostało 10 najciekawszych miejsc, w których można znaleźć wiele interesujących, darmowych e-booków https://swiatczytnikow.pl/skad-sciagnac-darmowe-e-booki-po-polsku-10-najciekawszych-miejsc/

Bajki czytane przez autorów dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=MkyeMUbvrFE – opowiadanie czytane przez Wojciecha Widłaka z tomu „Pan Kuleczka”.

https://www.youtube.com/watch?v=jYk85UbF8QQ&list=PL5nQz1b7q7iBFumeuQdhQDSTMQP0nH3O1 – bajki usypiajki (z tomu „Pan Kuleczka” czyta Marcin Odyniec).

https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg - kanał na youtube – Bajkowisko.pl to największa biblioteka słuchowisk dla dzieci. Najlepsi polscy lektorzy i znani artyści czytają ciekawe historie, wzbogacone o piękne ilustracje.

Ponadto na kanale youtube znaleźć można godzinne fragmenty jak i całe audiobooki znanych autorów.

Halina Pietrzak

AdminS

Klasa 1b zaprasza do obejrzenia galerii zdjęć "Plastusiowy pamiętnik"

AdminS

Dzień Ziemi lub inaczej  Światowy Dzień Ziemi to najważniejsze ze świąt ekologicznych. Zazwyczaj, kiedy Ziemia obchodzi swoje święto ludzie sadzą symboliczne drzewka i zbierają śmieci z zielonych terenów. W tym roku, z powodu koronawirusa, byliśmy zmuszenie zostać w domu. Jednak chcieliśmy pokazać, że mimo wszystko pamiętamy o naszej planecie. Uczniowie naszej szkoły wykonali prześliczne kartki z okazji Dnia Ziemi. To był piękny gest dla naszej planety.

Zachęcamy do celebrowania tego święta każdego roku, ale także każdego dnia. Kiedy już będziemy mogli wyjść z naszych domów postarajmy się docenić przyrodę, która nasz otacza. Wyjdźmy wtedy na spacer do parku, do lasu, na łąkę i poświęćmy ten czas na refleksję. Zastanówmy się jak ważna, piękna i fascynująca  jest przyroda. 

Dopóki, jednak pozostajemy w domach, zachęcamy do sadzenia kwiatów  w ogrodach i na balkonach, które nie tylko mają być ozdobą ogrodów i balkonów, ale mają ogromne znaczenie dla naszych zapylaczy, m.in. pszczół i trzmieli. Może to być, również okazja do spędzenia miło czasu z rodziną.

Kochani, myślę, że nasza planeta jest szczęśliwa, ponieważ dostała od Was mnóstwo pięknych kartek z życzeniami <3

Dziękujemy wszystkim uczniom i rodzicom, którzy włączyli się w akcję „Kartka urodzinowa na Dzień Ziemi”.

W imieniu Ziemi- DZIĘKUJEMY !!!

Dominika Wysocka

AdminS

                                                

Obowiązek zdalnej nauki przestawił edukację na nowe tory. Czas przymusowej izolacji to prawdziwe wyzwanie dla Nauczycieli, Rodziców i przede wszystkim Uczniów. Czy najmłodsi polubili zdalne nauczanie ? Tego do końca nie wiemy, ale wiemy, że dają z siebie bardzo dużo i z dnia na dzień stają się coraz bardziej kreatywni. Na zdjęciu Igor Nowak z kl. II a, skupiony, skoncentrowany, aby jak najlepiej wykonać zadane lekcje. Igor pracuje pod czujnym okiem swojej mamy oraz nauczyciela wspierającego i jednocześnie rewalidatora,  pani Jolanty Gołębiewskiej. Pani Jola codziennie łączy się z uczniem w aplikacji Teams, aby zachęcić, zmotywować, doradzić, naprowadzić, podpowiedzieć i zwyczajnie porozmawiać o tym, co się udało, a z czym były problemy. Igor z dnia na dzień wykazuje coraz większe zaangażowanie i zainteresowanie nauką na odległość. Pomimo ogromu pracy nauczanie zdalne daje nam wiele satysfakcji.

                                                                              Jolanta Gołębiewska

AdminS

Maj jest miesiącem szczególnym w historii Polski. Przed nami majowe dni świąteczne: Święto Pracy, Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za granicą, Święto Narodowe Trzeciego Maja, Dzień Zwycięstwa.

1 maja: Święto Pracy – Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy

Międzynarodowe Święto Pracy zostało ustanowione przez Drugą Międzynarodówkę w 1891 r. dla upamiętnienia wcześniejszego o pięć lat protestu robotników w Chicago, krwawo stłumionego przez policję. W II Rzeczpospolitej obchody 1 Maja, organizowane przez Polską Partię Socjalistyczną, stanowiły wyraz protestu przeciwko systemowi. Po wojnie zaś przeobraziły się w propagandowy rytuał, mający system legitymizować. W latach 80. nielegalne demonstracje pierwszomajowe organizowała w opozycji do oficjalnych obchodów podziemna Solidarność. Dziś 1 maja jest dniem ustawowo wolnym od pracy. W wielu miejscowościach odbywają się marsze i okolicznościowe uroczystości.

2 maja: Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, Dzień Polonii i Polaków za Granicą

Dzień Flagi obchodzimy na mocy nowelizacji ustawy o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej, uchwalonej przez Sejm 20 lutego 2004 r.

Polskie barwy narodowe wywodzą się z barw herbu Królestwa Polskiego i herbu Wielkiego Księstwa Litewskiego. Są odwzorowaniem barw chorągwi polskiej, czyli oficjalnego symbolu państwa od średniowiecza: białego orła na czerwonym tle. Warto wiedzieć, że kolor czerwony na naszej fladze to karmazyn (do 1927 r. cynober), a biały jest srebrnobiały – nie śnieżnobiały.

3 maja: Święto Narodowe Trzeciego Maja – rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja

Konstytucja 3 Maja była pierwszą pisaną konstytucją w Europie i drugą – po amerykańskiej – na świecie, regulującą organizację władz państwowych, prawa i obowiązki obywateli. Uchwalony 3 maja 1791 r. akt prawny powstał przy współpracy posłów Sejmu Wielkiego i wspierającego ich środowiska, zawierał wizję i program budowy nowoczesnego państwa i społeczeństwa. Konstytucja 3 maja m.in. zmieniła ustrój państwa na monarchię dziedziczną, ograniczała znacząco demokrację szlachecką, wprowadziła polityczne zrównanie mieszczan i szlachty oraz zapewniła chłopom ochronę państwa. Konstytucja znosiła też formalnie liberum veto.

8 maja: Dzień Zwycięstwa

Dzień Zwycięstwato święto, które obchodzimy w wielu europejskich krajach. Utworzone zostało na pamiątkę zakończenia II wojny światowej.

W PolsceDzień Zwycięstwaobchodzimy każdego roku 8 maja. Jest to święto państwowe, lecz nie dzień wolny od szkoły i pracy.

Ustanowione zostało - jak głosi ustawa - "w celu upamiętnienia zwycięstwa nad hitlerowskimi Niemcami". Ustawa znosi jednocześnie dekret z 8 maja 1945 roku

o ustanowieniu Narodowego Święta Zwycięstwa i Wolności na dzień 9 maja.

Jeżeli chcesz sprawdzić swoją wiedzę o Świętach Majowych – polecam quizy!

https://quizizz.com/admin/quiz/5730e419e6436fb4a3e733f1/symbole-narodowe-i-wita-majowe

https://samequizy.pl/jak-duzo-wiesz-o-swietach-majowych/

https://funtest.pl/test/majowe-swieta/

https://kurierlubelski.pl/quiz/pytanie/1,5172,dzien_flagi_rp_i_konstytucja_3_maja_jak_dobrze_znasz_te_swieta_quiz,n,q,t.html

Oprócz tego zapraszamy uczniów do wykonania kolażu lub plakatu na temat Świąt Majowych.

Szczegóły w librusie lub na Platformie Teams.

Prace zostaną zamieszczone w galerii na stronie szkoły i Facebooku.

                                                                                                                        Grażyna Sudoł

AdminS

Zabawa rozwija i uczy. Nie można pozbawić tej przyjemności nikogo, zwłaszcza dzieci z niepełnosprawnością. Zabawa pomaga dzieciom lepiej zrozumieć innych i otaczający świat. W taki sposób podopieczni z naszej placówki aktywnie spędzają czas w swoich domach.

Paulina Jasnowska, Justyna Świeboda

AdminS

Każda sytuacja motywuje nas do elastyczności w działaniu i tworzeniu zajęć.  Zmiany w sposobie pracy nie są dla nas trudne. Nadal pracuje nam się i współpracuje bardzo dobrze. Niektórzy uczniowie tęsknią też za szkołą, koleżankami i kolegami, nauczycielami. Zadania przesyłane zdalnie lub do domu nadal są realizowane.  Dziękuję uczniom za wytrwałość,  a rodzicom za wspieranie swoich dzieci w realizowaniu zadań .                                     

 Arleta Nowak

AdminS

Uczniowie i nauczyciele w tym trudnym czasie nie próżnują. Niedawno polonistka Iwona Szkopiak ucząca m. in. klasę VII a zaproponowała zadania doskonalące umiejętność przeprowadzania wywiadu. Uczeń Phillip Dajerling twórczo podszedł do realizacji tego zagadnienia. Przeprowadził samodzielnie fachowy wywiad ze swoim tatą Jackiem Dajerling. Phillip przygotował niezwykle ciekawe pytania i nagrał całą rozmowę. Pan Jacek przedstawia w niej swoją pasję. Co nią jest, dowiecie się, gdy wysłuchacie wywiadu. Zapraszamy! Gratulujemy talentu dziennikarskiego uczniowi klasy VII a! Zarówno Phillip jak i jego tata Jacek Dajerling wyrazili zgodę na publikację nagrania.