AdminS

 

W poniedziałek 25 marca 2024r. klasy Ia i Ic udały się na wycieczkę do Balczewa. Pierwszym celem wycieczki było zwiedzenie firmy Plast – Mar, która zajmuje się recyklingiem. Po dotarciu na miejsce odbyły się zajęcia w Centrum Edukacji Ekologicznej, które łączyły teorię z praktyką. Najpierw dzieci dowiedziały się co to są odpady, następnie poznały zasady ich segregacji. Na konkretnych przykładach pokazano uczniom, które przedmioty można poddać recyklingowi. Następnie na hali produkcyjnej uczniowie zobaczyli poszczególne etapy przetwarzania odpadów z tworzyw sztucznych, do momentu powstania granulatu, który można wykorzystać ponownie do produkcji. Na zakończenie zwiedzania, każdy uczeń dostał w prezencie kolorową doniczkę wyprodukowaną właśnie w tej firmie. Drugim celem wycieczki były warsztaty chemiczne w Zespole Szkół Chemiczno - Elektronicznych im. Jana Pawła II w Inowrocławiu. Na samym początku zostaliśmy zaproszeni do biblioteki szkolnej, gdzie pięknie została przedstawiona przez uczniów i panią bibliotekarkę, historia miasta Inowrocław. Następnie zostaliśmy zaprowadzeni do szkolnych laboratoriów, gdzie uczniowie w profesjonalnych ubraniach, mieli okazję odkryć fascynujący świat chemii, wykonując różnego rodzaju doświadczenia m.in.: “Tęcza na talerzu”, “Wulkan i lawa”, “Skaczące kropelki”, “Pompujący się balonik”, najwięcej radości przyniosła dzieciom unosząca się “para” (były to różne doświadczenia z ciekłym azotem). Wszystko to odbyło się pod okiem wykwalifikowanej obsługi oraz uczniów tejże szkoły, każde doświadczenia były przede wszystkim bezpieczne dla dzieci. Udział w tych warsztatach dostarczył wiele nowych informacji, a samodzielnie wykonane doświadczenia były i nauką, i dobrą zabawą. Pełni wrażeń po fascynujących zajęciach i z nowym doświadczeniem, zmęczeni ale i zadowoleni wróciliśmy do domu. Zapraszamy do obejrzenia filmiku z naszej wyprawy :)

Monika Wardęcka

Kinga Mastalerska - Paczkowska

AdminS

apteczka

 

 

 

 

 

Dzisiaj uczniowie klasy 4b podczas zajęć z Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej przygotowali krótkie scenki inspirowane bajką "Trzy sita" M. Piquemala. Wiedzą już, że powinni być odpowiedzialni za to, co mówią i, że zanim coś powiedzą, należy "przesiać" swoje słowa przez 3 sita- prawdy, dobra i pożyteczności.

 

Dzisiaj uczniowie klasy 4b podczas zajęć z Apteczki Pierwszej Pomocy Emocjonalnej przygotowali krótkie scenki inspirowane bajką "Trzy sita" M. Piquemala. Wiedzą już, że powinni być odpowiedzialni za to, co mówią i, że zanim coś powiedzą, należy

" przesiać" swoje słowa przez 3 sita- prawdy, dobra i pożyteczności.

AdminS

olimpiada

 

21.03.24 r. witaliśmy wiosnę w odrobinę inny niż dotychczas sposób. Postanowiliśmy zorganizować IGRZYSKA OLIMPIJSKIE. Wzorem dla nas były pierwsze olimpiady organizowane przez Greków, dlatego też nasze konkurencje oraz stroje do nich nawiązywały. Przygotowania zaczęliśmy już kilka dni wcześniej, gdyż każda klasa miała za zadanie wykonać plakat o jednym polskim olimpijczyku. Wyszukiwaliśmy i gromadziliśmy informacje, a na koniec wykonaliśmy w grupach plakaty, które w dzień olimpiady można było podziwiać na hali. Czwartkową zabawę rozpoczęliśmy już od wczesnych godzin porannych, o 9:00 nastąpił uroczysty przemarsz zawodników dookoła hali. Następnie pani wicedyrektor Renata Dziurzyńska powitała wszystkich zgromadzonych oraz oficjalnie otworzyła naszą olimpiadę. Nastąpiło przekazanie ognia olimpijskiego oraz złożenie przez zawodników obietnicy o uczciwym pokonywaniu przygotowanych konkurencji oraz o wyrozumiałości dla innych. Wszyscy mieliśmy do pokonania sześć stacji zadaniowych, był: bieg, rzut do celu, skok w dal, skok przez płotki, rzut oszczepem oraz wyścigi rydwanów – za rydwan posłużyły nam koce. Niesamowita atmosfera panowała zarówno na boisku, jak i na trybunach. W tym dniu panowała wielka radość. Wszyscy zawodnicy uhonorowani zostali pięknymi medalami, a na koniec zatańczyliśmy wspólny taniec.
Już nie możemy doczekać się kolejnej tego typu imprezy! Mamy nadzieję, że powtórzymy ją za rok!

Pozdrawiamy serdecznie

uczniowie klas 1-3 wraz z wychowawcami

AdminS

 konlurs

To już po raz V spotkaliśmy się w murach Zespołu Szkół w Barcinie, aby wspierać i kibicować Młodym Artystom, którzy prezentowali swoje umiejętności językowe oraz wokalne z powiatu żnińskiego. W tym roku szkolnym ponownie jak w latach ubiegłych V Przegląd Piosenki Angielskiej 2024 dla klas 1-3 szkoły podstawowej został objęty Honorowym Patronatem Kuratora Oświaty w Bydgoszczy oraz Starosty Żnińskiego.

Mieliśmy przyjemność gościć uczniów z 5 szkół podstawowych z powiatu żnińskiego: Szkołę Podstawową nr 1 im. dr Stanisława Krzysia z Barcina, Szkołę Podstawową im M. Skłodowskiej-Curie z Szczepanowa, Szkołę Podstawową z Mamlicza, Szkołę Podstawową z Lubostronia oraz Szkołę Podstawową im Janusza Korczaka z Piechcina. Łącznie wzięło udział 22 uczestników. Nauczyciele, którzy przygotowali uczestników do przeglądu to: Joanna Trzcińska, Ewa Zajączkowska, Agnieszka Pogiel- Kantorska, Weronika Trawińska, Marcin Niesyn, Alicja Huszcza i Elżbieta Kwiatkowska.

Konkurs był oceniany pod względem:

  1. muzycznym:
  • interpretacja tekstu(ekspresja muzyczna- dynamika wykonania, modulacja głosu, głośność oraz walory sceniczno-aktorskie- ruch, taniec, gestykulacja, sposób wykonania),
  • czystość dźwięku i muzykalność uczestnika,
  1. 2.estetyki wykonania:
  • sposób wykonania,
  • ruch sceniczny, gestykulacja, taniec.
  1. 3.Językowym:
  • poprawność językowa,
  • wymowa, dykcja,
  • pamięciowe opanowanie tekstu,
  • dostosowanie utworu do wieku uczestnika oraz trudność piosenki.

Jury miało nie lada problem, aby ocenić Małych Artystów. Za estetykę wykonania odpowiedzialna była pani mgr inż. Edyta Szóstak-Ławińska- radna
w Radzie Powiatu Żnińskiego oraz nauczycielka biologii i przedmiotów zawodowych.
Pod względem wokalnym oceniała w tym roku pani Oliwia Szczepaniak studentka I roku Wydziału Edukacji Muzycznej o kierunku Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuki Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego jak również laureatka wielu konkursów wokalnych na scenie krajowej.

Pod względem językowym oceniała pani mgr Katarzyna Wachowska nauczyciel języka angielskiego z wieloletnim stażem oraz doświadczeniem zawodowym w nauczaniu języka angielskiego i rosyjskiego. Egzaminator egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu maturalnego w Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. W Jury zasiedli także native speaker i jego żona - George i Katarzyna Elliot, którzy oceniali uczestników pod względem językowym.

Uczestnicy przeglądu byli oceniani w trzech kategoriach wiekowych: klasy I,II
i III.

LAUREACI V POWIATOWEGO PRZEGLĄDU PIOSENKI ANGIELSKIEJ 2024 DLA KLAS 1-3 SZKOŁY PODSTAWOWEJ:

KATEGORIA KLAS I:

1 miejsce: Helena Najkowska z ZS w Barcinie

2 miejsce: Lena Anna Bielacka z SP w Lubostroniu

3 miejsce: Kornelai Jarolewska i Zuzanna Romel z SP w Lubostroniu

KATEGORIA KLAS II:

1 miejsce: Zuzanna Kociemska z ZS w Barcinie

2 miejsce: Kaja Zajączkowska z ZS w Barcinie

3 miejsce: Anna Chlebowska z SP w Piechcinie

KATEGORIA KLAS III:

1 miejsce: Alicja Zwolińska z ZS w Barcinie

2 miejsce: Emilia Wilczewska z SP w Piechcinie

3 miejsce: Pola Światowy z ZS w Barcinie

Grand Prix: Helena Najkowska z ZS w Barcinie

Patronatami medialnymi byli: FotoVideo Jan Przybylski, firma Mapei, Wydawnictwo OXFORD UNIVERSITY PRESS, Żądza Czynów Bartosz Woźniak, Starostwo Powiatowe w Żninie, Gmina Barcin, BOSiR oraz Fundacja SODA. Serdecznie dziękujemy za wsparcie i pomoc w organizacje tego przedsięwziecia.

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesow na scenie artystycznej i językowej.

Organizatorzy konkursu: Renata Dziurzyńska, Iwona Goździk, Jolanta Gołębiewska, Monika Wardęcka, Emila Pałecka, Anita Rzepka, Olga Nowicka, Sylwia Gwizdała, Milena Czechowska-Klucz.

Koordynatorem i pomysłodawcą przeglądu jest Elżbieta Kwiatkowska

AdminS

igrzyska

Jeszcze przed feriami uczniowie z klasy 7B wykonali plakaty dotyczące polskich olimpijczyków. Uczniowie musieli wyszukiwać ciekawostki o ulubionych sportowcach i ich wynikach, a następnie dokonać porównania do otaczającej nas rzeczywistości. Było przy tym sporo zaskoczeń, bo czy mrugnięcie okiem może mieć znaczenie? Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.

Edyta Śliwicka

AdminS

mózg

Dziś w budynku przy ul. Polnej reprezentanci 9 klas wzięli udział w zabawie z okazji Tygodnia Mózgu przygotowanej przez szkolny PaTPORT. Do rozwiązania były zadania umieszczone w 7 punktach na terenie szkoły. Uczestnicy wyjaśniali znaczenie idiomów pochodzących z języka polskiego, wykonywali zagadki logiczne, rozwiązywali krzyżówki i ćwiczyli spostrzegawczość. A to wszystko w duchu wesołej rywalizacji. Mamy nadzieje, że zabawa Wam się podobała - mózg przecież lubi ruch i wyzwania!

AdminS

apteczka

W kolejnej części programu Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej chętni uczniowie z klasy II b uczęszczający na zajęcia apteczki zajęli się tematem zdrowia. Zwrócili szczególną uwagę na prawidłowe odżywianie, a więc włączanie do codziennego jadłospisu owoców i warzyw. Wykonali w grupach plakaty dotyczące powyższego tematuoraz przygotowali zdrowe, piękne i kolorowe sałatki owocowo-warzywne. Pamiętali również o estetycznym podaniu posiłków. Mieli na uwadze, że rozmowa przy stole może być świetną okazją do budowania więzi i lepszego poznania się dzieci. Dbajmy o zdrowy styl życia, bo wpływa on znacznie na nasze dobre samopoczucie!

Anita Rzepka

AdminS

#Balladyna

#innowacj #LekturysąOK#Balladyna

Podczas wczorajszej lekcji języka polskiego uczniowie klasy 7a ćwiczyli umiejętność formułowania argumentów, funkcjonalnego wykorzystania tekstu lektury, wystąpienia publicznego i autoprezentacji. Mogli wcielić się w role, a nawet wejść w buty bohatera.

Na klasowej wokandzie znalazła się bohaterka tragedii Juliusza Słowackiego- Balladyna.

Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie pracowali w grupach - planowali swoje wypowiedzi, ustalali linię obrony i oskarżenia oraz gromadzili dowody rzeczowe (cytaty z lektury). Duga lekcja otworzyła nasz przewód sądowy.

Siódmoklasiści w sposób merytoryczny wygłosili akt oskarżenia, ale znaleźli też okoliczności łagodzące wyrok. Sędzia prowadzący rozprawę dopuścił do głosu również przedstawicieli ludu, więc każdy uczeń mógł zająć stanowisko w sprawie. Werdykt oczywiście nie mógł być inny- winna, ponieważ jak stwierdzili siódmoklasiści, żadnej zbrodni nie da się usprawiedliwić.

Na uwagę zasługuje fakt, że uczniowie sami zadbali o rekwizyty i odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni klasowej, która uwolniła ogromne pokłady talentu aktorskiego.

Dobrze, że na sali była ochrona. Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z zajęć.

Marlena Korgul

AdminS

nocka

Z dumą możemy stwierdzić, że był to naprawdę bardzo udany, mile spędzony wspólny czas. W piątek (8 marca) uczniowie klasy 1c spotkali się po to, aby spędzić wieczór i noc w szkole. Były tańce, zabawy sportowe, rozgrywki w karty, planszówki i oczywiście nocne podchody, a na sam koniec... nocne kino. Nie tylko nauka jest naszym celem! Bardzo ważną kwestią i celem była integracja klasy.  Jest to doskonała okazja, żeby lepiej się poznać, przełamać różnorodne bariery, zbudować dobre relacje i zaufanie. Atmosfera zabawy, akceptacji, życzliwości, która towarzyszyła temu spotkaniu na pewno pozwoliła spojrzeć na szkołę inaczej i odnaleźć w niej swoje miejsce. Dziękujemy Rodzicom za zaufanie i zaangażowanie.

AdminS

konkurs

Ogromne gratulacje dla naszych licealistów-Błażej, Oliwia, Ania-macie na swoim koncie niezwykle cenne doświadczenie. Włożyliście sporo wysiłku, żeby podjąć to dzisiejsze wyzwanie. B R A W O.

Cieszymy się niezmiernie - Ania Ratajczak będzie za tydzień reprezentować Liceum Ogólnokształcące w Barcinie, na ogólnopolskim finale Konkursu Krasomówczego w Gdańsku. Jedyna w tym męskim gronie finalistów (3 licealistów z VI LO w Bydgoszczy, 1 z VII LO w Bydgoszczy oraz 1 z LO w Nakle) otrzymała dziś werdyktem Jury szansę, by swoją wypowiedź o intrygującym tytule 'It Fell, Let It Lie', zaprezentować ponownie, ale przed zdecydowanie szerszym gremium. W finale w Gdańsku, oprócz 6 wspomnianych reprezentantów naszego rejonu, o wyjazd na finał międzynarodowy w Londynie powalczy jeszcze 18 innych uczestników konkursu z całego kraju. Keeping our fingers crossed. Opiekunem merytorycznym Ani jest p Lucyna Taraska.

AdminS

smartfon

15 marca uczniowie klas VII SP i klas I – III LO mieli możliwość uczestniczyć w formie online w II Ogólnopolskim Sympozjum Naukowo – Edukacyjnym pod nazwą „Smartfon – wyzwanie naszych czasów”, które odbywało się w murach Akademii Kujawsko - Pomorskiej w Bydgoszczy.  W czasie spotkania uczniowie wysłuchali trzech wykładów: „TIK TOK – realnie o działaniu chińskiej platformy społecznościowej” – Jerzy Surma (profesor w Instytucie Informatyki i Gospodarki Cyfrowej SGH); „W poszukiwaniu utraconego sensu – jak zadbać o swoje zdrowie psychiczne” – Roman Solecki (doktor nauk społecznych, pedagog, profilaktyk, psychoterapeuta uzależnień, logo terapeuta i mediator) oraz „Czy jesteś sterowany? Odkryj swoja wolność w świecie gier” – Bogna Białecka (psycholog, prezes Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii). Mamy nadzieje, że z tej cennej wiedzy każdy wybrał coś dla siebie.

AdminS

#LekturysąOK

Jakże ogromne było moje zdziwienie, gdy na propozycję przesunięcia terminu zapowiedzianej lektury, usłyszałam głośne "nieeeee!!!".

"Proszę pani, a możemy jeszcze przez 49 lekcji ją omawiać?"- skomentował jeden z uczniów, gdy nasze zajęcia dobiegały końca. Pewnie zastanawiacie się, co to za książka wywarła tak ogromne wrażenie i kim są ci zachwyceni lekturą czytelnicy?

Nie może być inaczej! Czwartoklasiści, którzy polecają "Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa".

Podczas cyklu zajęć poświęconych lekturze pracowaliśmy w grupach metodą kolorowych kapeluszy de Bono, tworzyliśmy plan wydarzeń na sznurku, charakteryzowaliśmy bohaterów, wyszukiwaliśmy odpowiednie fragmenty (praca z lekturą) i graliśmy w "Ja mam, kto ma". Wykorzystaliśmy również TIK do pracy z kodami QR, a także rozwiązywaliśmy wirtualne zagadki lekturowe zawarte w cyfrowym "Escape roomie". Wszystkie aktywności pozwoliły na kształcenie wielu ważnych umiejętności kluczowych.

Zafascynowana zaangażowaniem moich uczniów postanowiłam przeprowadzić mały eksperyment. Wcielając się w rolę Białej Czarownicy, sprawdziłam, jaki jest stosunek uczniów do zadań domowych... i wiecie co?

Pokuszeni ptasim mleczkiem z ogromną rozkoszą częstowali się także zadaniem do wykonania w domu, ale więcej takich pokus nie będę stosować.

Z informacji zwrotnych od uczniów dowiedziałam się, że lektura bardzo im się podobała i polecają każdemu niezależnie od wieku.

Liczę, że narobiłam im sporo apetytu na kolejną książkę, bo przecież #LekturysąOK !

Polecam i ja-  "Opowieści z Narnii"- cykl siedmiu powieści fantasy napisanych przez C.S. Lewisa.

Polonistka- Marlena Korgul

AdminS

6a

Tradycje wielkanocne są nam dobrze znane i powtarzane co roku, ale jak się okazuje ciągle poznajemy nowe fakty dotyczące tych świąt. Uczniowie klasy 6a odbyli klasową wycieczkę do Zagrody Pałuckiej, gdzie mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę na temat obrzędów i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkiej Nocy. Gospodyni obiektu prezentując niezbędne rekwizyty, w barwny sposób opowiadała uczniom o staropolskiej tradycji wielkanocnej, począwszy od wiosennych porządków, które mocno zakorzeniły się w naszej tradycji i kulturze, poprzez opowieść o Niedzieli Palmowej, Triduum Paschalnym, świątecznym śniadaniu, aż do wyczekiwanego przez dzieci i nie tylko wielkanocnego zajączka. Po części wstępnej uczniowie przystąpili do działania praktycznego: upiekli mazurki, które sami zaprojektowali i ozdobili, wykonali pisanki i stroiki, udało się nawet zrobić baranka z masła. Na zakończenie pojawił się zając, który obdarował wszystkich słodkim upominkiem i podziękował uczniom za aktywną pracę.

AdminS

religia

Dzisiaj uczniowie klasy 5 c podczas lekcji religii rozmawiali na temat Zmartwychwstałego Jezusa Chrystusa, który jest naszym światłem.

Ksiądz Jakub Siutkowski bardzo obrazowo, stosując różne techniki i formy pracy, pogłębił wiedzę uczniów na temat znaczenia przedmiotów i tradycji związanych ze świętami Wielkiej Nocy.

Uczniowie sprawdzili swoją wiedzę, wykorzystując narzędzia cyfrowe - interaktywne puzzle kahoot. Dzięki temu bez problemów odpowiedzieli na pytanie kluczowe: Dlaczego symbolem Zmartwychstałego Pana Jezusa jest światło.

Lekcję otwartą obserwowała i cennych wskazówek udzielała pani metodyk z Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Sylwia Gwizdała.