“Lektury są OK” to tytuł innowacji metodycznej, którą realizowałam w roku szkolnym 2022/2023 z uczniami klasy 6a, 7a i 8c.
Innowacja ta wyrosła z potrzeby realizacji celów i zadań “Budzącej się szkoły”, której miano otrzymała nasza szkoła oraz twórczego charakteru mojej pracy. Ważnym aspektem stało się również wyposażenie uczniów w kompetencje przydatne na dzisiejszym rynku pracy oraz przygotowanie do egzaminu po szkole podstawowej.
Celem prowadzonej innowacji było rozwijanie kompetencji czytelniczych i literacko- kulturowych uczniów poprzez wykorzystanie metod oceniania kształtującego sprzyjającego uczeniu się i rutyn myślenia krytycznego; rozwijanie kreatywności uczniów; kształtowanie umiejętności redagowania notatek i selekcji informacji; przygotowanie do egzaminu; utrwalenie treści lektur; dbanie o estetykę.
Efektem prowadzonej innowacji stała się “lekturowa baza” w postaci zeszytu, w którym uczniowie zamieszczali najważniejsze informacje na temat omówionych lektur (informacje o autorze, rodzaju i gatunku literackim, opis elementów świata przedstawionego, bohaterów, problematyki, ważnych cytatów, motywów). Uczniowie powtórzyli treść lektur szkolnych, tworząc samodzielnie kreatywne notatki według ustalonych wcześniej kryteriów sukcesu. Pozwoliło to w przyjemny sposób przygotować się do egzaminu ósmoklasisty. Ewaluacja dotycząca stopnia przydatności i atrakcyjności prowadzonej innowacji utwierdziła mnie w przekonaniu, że uczniowie lubią pracować metodami aktywizującymi na lekcjach języka polskiego.
Poniżej krótka film podsumowujący nasze działania.
Marlena Korgul