AdminS

 

matematykaLekcja matematyki, którą przeprowadził pan Leszek Owieśny przed szkołą, to był strzał w dziesiątkę. Uczniowie klasy 7d pracowali z układem współrzędnych wyrysowanym na chodniku. Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów lub odczytywanie współrzędnych już zaznaczonych punktów nie wymaga dużego zaangażowania, dlatego odbierane jest przez uczniów, jako nudne. Jednak, gdy uczniowie nie przećwiczą zaznaczania kilkunastu punktów lub odczytywania współrzędnych, to mylą później współrzędną X z Y. Dobrym sposobem na aktywizowanie uczniów jest gra dydaktyczna oraz przeprowadzenie sporej części lekcji na świeżym powietrzu i praca na bardzo dużym układzie współrzędnym, sprawiła, że uczniowie z radością wykonywali zadania.

Scenariusz nauczycieli matematyki: pani Donaty Przybylińskiej, pani Klaudii Jóźwiak, pani Grażyny Stypczyńskiej i pana Leszka Owieśnego oparty jest na metodzie gier dydaktycznych. Czynnikiem charakteryzującym tę metodę jest zabawa, która jest niezwykle przydatna w procesie uczenia, ponieważ ułatwia zdobywanie wiedzy i umiejętności. Każda gra jest prowadzona według ściśle określonych reguł postępowania prowadzących do konkurowania grających ze sobą. Przestrzeganie reguł gry uczy podstawowych zasad związanych ze sprawiedliwością i równością, przyczynia się do kształtowania ważnych postaw społecznych, a jednocześnie pozwala zapamiętać ważne kwestie matematyczne przydatne potem do dalszej pracy i na egzaminach zewnętrznych.

Podczas lekcji pana Leszka Owieśnego i uczniów klasy 7d wspierała pani Anna Głowicka - Koczorowska oraz matematycy z innych szkół, którzy też zapragnęli zmierzyć się z zagadkami.

Gratuluję matematykom pomysłu na lekcję, panu Leszkowi i uczniom klasy 7d aktywnej i radosnej pracy.

Marzena Wolska

AdminS

florysty

27 kwietnia w naszej świetlicy obchodziliśmy Dzień florysty. To dość niezwykłe święto, więc rozpoczęliśmy je burzą mózgów i krótką pogadanką nawiązującą do tematu spotkania. Uczniowie przyłączyli się także do stworzenia gazetki tematycznej. Następnie wszyscy usiedli w kręgu i podzielili się zebranymi informacjami. Z nich dowiedzieliśmy się, kim jest florysta i czym się zajmuje. Poznaliśmy także rodzaje i symbole kwiatów oraz w jaki sposób mogą być przystrajane. Dzięki jednej z barcińskich kwiaciarni dzieci w praktyce mogły zobaczyć jak wygląda praca florysty. Panie zaprezentowały, jakich dopełniaczy używa się do kompozycji kwiatowych. Wypełniacze urozmaicają wygląd wiązanki i nadają jej charakteru. Zaliczamy do nich np. gipsówkę oraz paproć. Dzieci miały także okazję sprawdzić swoją znajomość kwiatów. Dowiedziały się również, czym różnią się gerbery od słoneczników. Kolory kwiatów wyzwoliły w dzieciach pragnienie na słodycze, więc na koniec wszyscy zostali poczęstowani cukierkami.

Iwona Goździk

AdminS

książki

23 kwietnia obchodzony był Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. W tym roku przypadł on w sobotę w związku z tym w poniedziałek w świetlicy szkolnej zostały zorganizowane zajęcia tematyczne. Uczniowie tworzyli gazetkę. Samodzielnie wyszukiwały informacje i ciekawostki. Dowiedzieli się, z jakiego powodu obchodzimy ten dzień oraz gdzie narodziło się święto i jak jest świętowane. Podczas zajęć dzieci podawały swoje ulubione tytuły książek i bajek oraz dyskutowały na ich temat. Kolorowały kolorowanki tematyczne, z których stworzono wystawkę. Skoro dzień książki to nie mogło się odbyć bez niej a wiadomo najlepszym miejscem do obcowania z literaturą jest biblioteka. Panie z Biblioteki Miejskiej przygotowały zajęcia, podczas których dzieci dowiedziały się, czym są prawa autorskie, jak jest zbudowana książka oraz jakie są ich gatunki. Po powrocie na zakończenie tego święta wspólnie zaśpiewali radosną piosenkę nawiązującą do tematyki spotkania, której uczyły się kilka dni wcześniej. 

Ten dzień był świetną okazją do propagowania czytelnictwa wśród dzieci a zarazem zachęceniem ich do częstszego odwiedzania biblioteki szkolnej.

Iwona Goździk, Paulina Grzesik

AdminS

angielski

Prowadzące: pani Lucyna Taraska i pani Marzena Wolska zrealizowały lekcję w klasie, w której nie uczą. To trudne wyzwanie, ale udało się mu sprostać, dzięki dobrej współpracy z uczniami klasy III c i ich wychowawczynią.

Założeniem metodycznym lekcji było zaprezentowanie zastosowania  Cyklu Kolba, zgodnie, z którym proces uczenia się  dzieli się na cztery etapy: doświadczenie (osobiste przeżywanie), obserwację i refleksję (oglądanie, analizowanie), generalizację (nabywanie wiedzy teoretycznej, poznawanie procedur, tworzenie definicji) oraz zastosowanie,  praktyczne użycie (ćwiczenia, testowanie hipotez, wprowadzanie w życie pomysłów). Wszystkie etapy lekcji zostały wdrożone, a cele zrealizowane, mimo że przydałoby się więcej czasu .  Uczniowie byli aktywni i zaangażowani w proces uczenia się od samego początku, kiedy to prowadzące - w ramach aktywnego początku lekcji -zastosowały metodę pracy o nazwie „Bramkarz”. Żeby zrealizować zajęcia, nauczycielki musiały przypomnieć lub dostarczyć uczniom zasób słownictwa potrzebny do realizacji zadań. Trzecioklasiści sami określili cele lekcji na podstawie wylosowanych rekwizytów, np. ogórka, noża, paczki chipsów, gazowanego napoju, ilustracji informującej o pracy grupowej. Ważne jest, żeby mieć świadomość, dlaczego powinniśmy opanować pewne wiadomości i umiejętności. Ci uczniowie to wiedzieli.

Dziękujemy pani Emilii Pałeckiej i uczniom klasy III c za współpracę,   aktywność oraz za przyjemnie i efektywnie spędzony czas. 

Lucyna Taraska i Marzena Wolska 

AdminS

dzien sekretarki    dzien sekretarki

 

2 kwietnia obchodzony jest Dzień Sekretarki. To doskonała okazja, żeby uczcić Panie  pracujące w obu budynkach naszej szkoły. Uczniowie złożyli życzenia, wręczyli kwiaty i laurki Paniom Anecie i Edycie, które służą nam wszystkim pomocą każdego dnia. Obie panie były bardzo wzruszone.

Sekretarka to zawód , który w Polsce ciągle jest niedoceniany. Tymczasem praca sekretarki jest o wiele bardziej skomplikowana niż może się to wydawać. W dzisiejszych czasach wymaga posiadania wielu umiejętności. Sekretarka świadczy pracę przede wszystkim dla swojego przełożonego i to on wydaje jej polecenia. Jednocześnie musi być osobą bardzo samodzielną i dobrze zorganizowaną. Przez sekretariat przewija się wiele osób i trzeba umieć ze wszystkimi porozmawiać, odpowiednio przyjąć gości. Niemałych umiejętności wymaga także  odebranie kilkudziesięciu telefonów dziennie. Sekretarka każdego dnia zajmuje się także korespondencją, tworzy ważne pisma, które muszą spełniać wiele wymagań. W pracy sekretarki konieczna jest umiejętność obsługi komputera, faksu, skanera. Jest sprawą oczywistą, że dobra sekretarka to skarb dla każdego szefa.

Wszystkim paniom sekretarkom życzymy wielu sukcesów, satysfakcji z wykonywanej pracy  a przede wszystkim zdrowia.  

Iwona Goździk 

AdminS

kinkurs

W czwartek 21.04. w Bibliotece Miasta i Gminy Barcin odbył się gminny etap Międzygminnego Konkursu Krasomówczego "Demostenes”. Oczywiście, nie mogło zabraknąć przedstawicieli naszej szkoły. Uczniowie zaprezentowali teksty własne lub fragmenty prozy, a oceniało ich jury w składzie: p. Zofia Jesionowska, p. Grażyna Kozłowska i p. Teresa Wilk. Pod uwagę brane były zalety merytoryczne i kompozycja prezentacji, zrozumienie tekstu i jego interpretacja, kunszt oratorski, poprawna wymowa, pamięciowe opanowanie tekstu oraz  kontakt ze słuchaczem.

W kategorii I (klasy 1-3) pierwsze miejsce zajęła Maria Bilek (opiekunka: p. Monika Wardęcka), a trzecie przyznano Ricie Dróżdż (opiekunka: p. Renata Dziurzyńska).

W kategorii II (klasy 4-8) pierwsze miejsce  (ex aequo z Wojciechem Domagalskim z Mamlicza) zajęła Zofia Nowak   (opiekunki: p. Marzena Wolska, p. Hanna Grobelska), natomiast trzecie  Karolina Mazurek (opiekunka: p. Anna Parczewska). Wyróżnienie otrzymał Antoni Mika (opiekunka: p. Halina Kolińska).

 Wymienieni uczniowie będą reprezentowali naszą gminę na etapie finałowym. Zmierzą się z przedstawicielami innych gmin.

Wszystkim uczestnikom, laureatom i opiekunom gratulujemy! Życzymy dalszych sukcesów!

Zofia Nowak

AdminS

dzien ziemi

22 kwietnia to dzień, który powinien zmobilizować do refleksji każdego mieszkańca naszej planety. To święto naszego lądu - Ziemi. Każdego dnia korzystamy z jej zasobów. Mimo to wciąż przyczyniamy się do zanieczyszczeń i degradacji. To smutne... Czas to zmienić.

Z okazji Światowego Dnia Ziemi w świetlicy szkolnej przeprowadzono działania,   które miały na celu promowanie postaw ekologicznych oraz uświadomienie dzieciom, że Ziemia to nasz dom, a dbanie o nią jest naszym wspólnym obowiązkiem. W świetlicy została stworzona gazetka tematyczna. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się, między innymi, czym jest ekologia, jakie akcje proekologiczne są organizowane w związku z obchodami Dnia Ziemi. 

Zajęcia dały także okazję do przypomnienia, w jaki sposób segregujemy odpady oraz co możemy zrobić, by dbać o środowisko. Uczniowie także nadali przez szkolny radiowęzeł  audycję z informacjami na temat tego święta. Dzieci zaśpiewały piosenkę pt.,, SOS dla Ziemi" ,której wcześniej się nauczyły. 

Następnie wyszliśmy przed szkołę, gdzie zadaniem uczniów było narysowanie kredą kolorowej planety. To zadanie sprawiło uczniom dużo radości i zabawy.

,Świetliczaki'' miały także okazję zasadzić sadzonki kwiatów w przyszkolnym ogródku.

Podczas wykonywania zadań dzieci częstowały się owocami i warzywami, które są darami natury.

Pamiętajmy! Dbajmy o Ziemię nie tylko w dniu jej święta.

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z przebiegu zajęć.                          

I. Goździk

AdminS

biegun

Kolejna lekcja przyrody była korelacją fizyki i geografii, a przygotowały ją panie: Katarzyna Czyżewska i Jolanta Lubecka - Grobelna. Uczniowie klasy 8b byli bardzo aktywnymi uczestnikami lekcji, podczas której dominowała metoda IBSE. Uczniowie, pracując w zespołach nad własnymi doświadczeniami, samodzielnie znajdowali odpowiedzi na zadane pytania. Stawali się ekspertami od danego zagadnienia. 

Uczniowie otrzymywali od nauczycieli tylko wskazówki przed częścią praktyczną zajęć, a w jej trakcie prowadzący kierowali ich pracą poprzez zadawanie pytań pomocniczych. Podczas zajęć ósmoklasiści pracowali również z instrukcją, wykonywali doświadczenia zgodnie z poleceniem. Zdobyli i kształcili dzięki temu kolejne bardzo ważne umiejętności - czytanie ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności manualnych oraz bezpiecznej pracy w zespole.  

Dobrze było oglądać uczniów, którzy z zapałem wykonywali doświadczenia i nie bali się udzielać odpowiedzi na pytania, stawiać hipotez i ich udowadniać - brawo 8b. Cieszy też fakt, że panie Katarzyna Czyżewska i Jolanta Grobelna - Lubecka potrafią zainteresować uczniów naukami przyrodniczymi i wskazują, jak wiele łączy fizykę i geografię. Dziękuję za wkład włożony w napisanie scenariusza i przeprowadzenie tej interesującej lekcji. 

Marzena Wolska

AdminS

lekcja

Chemia i fizyka to nauki przyrodnicze, dzięki którym uczeń ma poznawać otaczający go świat i prawa nim rządzące. Najczęściej odbywa się to na drodze doświadczeń i eksperymentów, które służą wyjaśnieniu zachodzących w przyrodzie przemian. Ważne jest również wykorzystanie zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów, zarówno w warunkach szkolnych i pozaszkolnych. Cele kształcenia ujęte w podstawie programowej z chemii i fizyki są zbieżne i odnoszą się często do tych samych treści, umiejętności i postaw. 

Hasłem przewodnim tej lekcji była gęstość, a pytanie kluczowe zaintrygowało uczniów już od początku, bo brzmiało tak:, Dlaczego nie wolno gasić wodą  płonącego oleju? Po tych zajęciach wszyscy już znają odpowiedź i będą umieli zachować się w trudnej sytuacji, która przecież może zdarzyć każdemu.

Podczas lekcji doskonalono wiele kompetencji kluczowych:  matematyczne, w tym dokonywanie pomiarów, wykonywanie obliczeń, zamiana jednostek, myślenie logiczne i krytyczne, w zakresie rozumienia i przetwarzania informacji,  w tym skuteczne komunikowanie się: uczniowie analizowali, wnioskowali, argumentowali, tworzyli informacje, w zakresie uczenia się ( w tym organizacja procesu, uczenie się od innych, dzielenie się wiedzą, ocena swoich mocnych i słabych stron),cyfrowe, w tym wykorzystanie aplikacji i czytników zainstalowanych na smartfonach do rozwiązywania zadań, a także kompetencje społeczne i osobiste takie jak współpraca w grupie, motywacja, odpowiedzialność, dbanie o bezpieczeństwo własne i innych oraz kreatywność.

Tę pełną doświadczeń i eksperymentów lekcję poprowadziły w klasie 7 b panie: Iwona Zbieranek i Jolanta Lubecka – Grobelna, które współpracowały z nauczycielem wspierającym kształcenie – panią Anną Głowicką – Koczorowską. 

Dziękuję Prowadzącym za to, że przenoszą tak trudne przedmioty, jakimi są chemia i fizyka do codziennego życia, a uczniom klasy 7b za zaangażowanie i dociekliwość podczas wykonywania zadań. 

Marzena Wolska

AdminS

Zagadkowo

Podczas lekcji na temat: Zagadkowa Wielkanoc  umiejętności cyfrowe ćwiczyła grupa uczniów z klasy 3b pod czujnym okiem pani Elżbiety Żak i nauczyciela wspierającego kształcenie - pani Anny Noszkowicz.  Prowadząca, postawiła uczestnikom zajęć ambitny cel do zrealizowania -  stworzenie interaktywnej kreacji w aplikacji Genially.  Nauczycielka domyślała się, że jej uczniowie sobie poradzą, ale na wszelki wypadek zastosowała metodę Rybiego szkieletu, aby wszyscy na pewno wiedzieli, co mają robić. W pustych okienkach szkieletu przyczepiła zwroty, odzwierciedlające najtrafniejsze propozycje dzieci np. utworzyć puzzle, utworzyć kod QR, utworzyć zadanie w Wordwall, umieścić interaktywne elementy w tworzonym Genially. W ten sposób pani Elżbieta Żak, wykorzystując wiedzę i umiejętności uczniów, wskazała kierunek pracy.  

Jak to zazwyczaj bywa podczas lekcji nauczyciele kształcą również inne kompetencje:) Dzieci znalazły porozkładane w sali pisanki. Każdy uczeń wybrał jedną, a żeby nie było tak łatwo, w jajku była ukryta zagadka matematyczna, której rozwiązanie stanowiło ilość ćwiczeń ruchowych do wykonania. Uczniowie świetnie się przy tym bawili i przy okazji poćwiczyli i przypomnieli sobie matematykę.  

Podczas tworzenia prezentacji uczniowie wykorzystali: generator puzzli, Wordwolla, generator kodów QR. Trzeba przyznać, że niektórzy dorośli mieliby problem z wykonaniem tych zadań, dlatego wielka brawa dla uczniów z 3b.  

Pani Elżbiecie gratuluję biegłości w przemieszczaniu się w cyfrowym świecie i wspaniałego pomysłu na lekcję. I jeszcze ta przepiękna scenografia, dzięki której obserwujący poczuli świąteczny klimat:)

 Marzena Wolska

AdminS

matematyka

Istotnym elementem w nauczaniu geometrii jest rozwijanie wyobraźni ucznia. Na początku dzieci widzą bryłę i kojarzą ją z przedmiotami z otoczenia. Następnie dostrzegają ich własności, aż w końcu zauważają relacje między tymi własnościami. W tym celu należy stwarzać dzieciom jak najwięcej okazji do budowania, manipulowania, samodzielnego odkrywania własności, wyciągania wniosków z obserwacji. Realizując materiał nauczania,  można przeprowadzić wiele interesujących lekcji, które przyczynią się do doskonalenia wyobraźni przestrzennej uczniów.  

I tak się zadziało podczas tych zajęć - uczniowie, dzięki wykorzystaniu urozmaiconych pomocy dydaktycznych - w większości zakupionych w ramach projektu - realizowali cele lekcji, ćwicząc pamięć przestrzenną i wyobraźnię. 

Tę niesamowitą lekcję matematyki poprowadziła pani Klaudia Jóźwiak w klasie 4 d. Podczas zajęć współpracowała z nią pani Paulina Jasnowska, która jest nauczycielem wspierającym kształcenie w tej klasie oraz pani Donata Przybylińska, jako ekspert podczas realizacji jednego zadania.

Obie Panie zadbały o sprzyjającą pracy atmosferę na lekcji, a korelacja matematyki z ekologią pozwoliła na swobodne rozmowy na temat ochrony środowiska. Uczniowie byli podzieleni na cztery grupy. Pierwsza grupa zajmowała się budową ostrosłupów, druga - graniastosłupów, trzecia wykonała bryły obrotowe, a czwarta prostopadłościany i sześciany. Bryły wykonali własnoręcznie, wykorzystując do tego surowce wtórne: stare czasopisma, papierowe słomki do napojów, torby do prezentów. To był niesamowity widok:) 

Gratuluję Pani Klaudii i matematykom pomysłu na lekcję, a uczniom 4d olbrzymiej wyobraźni i wysokich kompetencji przyrodniczo - matematycznych:) 

 

Marzena Wolska

AdminS

tusz

Nasza Szkoła bierze udział w kampanii edukacyjno – charytatywnej, której celem jest edukacja ekologiczna dzieci, a dzięki nim również dorosłych, w zakresie segregacji tuszów do drukarek – tzw. kartridży. W naszej placówce zostaną umieszczone pojemniki na zużyte tusze do drukarek komputerowych do których dzieci mogą wrzucać puste tusze zużyte w domu lub pracy rodziców.

Do tej kampanii włączyło się już wiele szkół z całej Polski i wciąż dołączają kolejne.

Zachęcamy uczniów do przyniesienia z domu zużytych tuszów z drukarek atramentowych i wrzucenia ich do przygotowanych kartonów. Zebrane w ten sposób odpady przekażemy do recyklingu, a z pozyskanych dzięki temu środków zostanie zakupiona karma dla zwierząt ze schronisk.

Ważna informacja, zbieramy tusze atramentowe a nie przemysłowe tonery.

Nad całą akcją czuwa Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami w Polsce.

Link do filmu

https://www.youtube.com/watch?v=rFEFT4c6kMk&feature=share&fbclid=IwAR2OOGqs3BhGizTnIz8tzP2Amdi3YNDHt4H_2FaYyGDmWqtJ_4TMd04KIJo

Wszelkie dodatkowe informacje są dostępne na stronie: https://tuszdopaki.pl/

 Facebook: https://www.facebook.com/biurotuszdopaki

Iwona Goździk

AdminS

śniadanie

Po raz pierwszy w świetlicy szkolnej przygotowaliśmy śniadanie wielkanocne. Pani Iwonka wysunęła propozycję i posypała się lawina chętnych i pomysłów. Jeszcze tylko akceptacja rodziców i wszystko było załatwione. Uzgodniliśmy wspólnie podział zadań i udało się.  Były jaja, baba wielkanocna, biała kiełbasa, wędlina, chleb, bigos, żurek...Laura  wpadła nawet  na pomysł, by samodzielnie zrobić baranka z masła z formy.  Od rana wszyscy dostarczali produkty i zaczęliśmy przygotowania. Koś mieszał żur, który się podgrzewał, gotowano jaja. Kilkoro uczniów zabrało się za krojenie ogórków, pomidorów  - wszystko to odbywało się od bacznym okiem Pani Iwonki i Paulinki. Pozostali zadbali o świąteczne przygotowanie stołów wraz z dekoracją. Następnie wszyscy zasiedliśmy do  śniadania, podczas którego zostały przybliżone obrzędy i tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Uczniowie poznali także symbolikę pokarmów oraz swobodnie dzielili się wiedzą o tym, jak w ich rodzinnych domach przebiega ten szczególny czas Wielkanocy.

Przez dwa minione lata w związku z pandemią, czas Wielkanocy spędzaliśmy w domach na nauczaniu zdalnym. Tym bardziej teraz potrafiliśmy docenić możliwość bycia razem w tym szczególnym świątecznym czasie. Śniadanie przygotowane własnoręcznie oraz spożywane w towarzystwie rówieśników smakowało wszystkim wyśmienicie. Sądzimy, że tak rozpoczęliśmy świetlicową tradycję i z radością będziemy ją kontynuować w następnych latach.

Iwona Goździk

AdminS

listy

Nasza świetlica wzięła udział w ogólnopolskiej wymianie życzeń i kartek pomiędzy świetlicami szkolnymi z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych. Uczniowie podczas zajęć w świetlicy wykonali okolicznościowe kartki, wypisali życzenia, które następnie podpisali. Zaadresowane kartki zostały wysłane do wybranych szkół. Do naszej świetlicy, w ramach wymiany , również przyszły kartki z życzeniami świątecznymi. Kiedy już wszystkie dotarły, postanowiliśmy je wspólnie otworzyć i przeczytać życzenia. Dodatkową atrakcją była praca z mapą. Uczniowie wyszukiwali na mapie miejscowości, z których przyszły karki świąteczne. Dzieci z dużym zaangażowaniem podjęły się tego wyzwania i świetnie sobie z nim poradziły. Wymiana pocztówkowa to nie tylko wspaniała zabawa, ale i wspaniały sposób na zainteresowanie dzieci geografią. Do świetlicy dotarły kartki , m. in. z Gdyni, Nowego Sącza, Warszawy i wielu innych miejscowości w Polsce.

Głównym celem przedsięwzięcia było kultywowanie wysyłania kartek w formie tradycyjnej oraz współpraca ze świetlicami z innych części naszego kraju.

Iwona Goździk