|

Czas spotkania projektowego upłynął bardzo szybko i pracowicie. Nasi uczniowie i nauczyciele wzięli udział w kilkudziesięciu godzinach zajęć formalnych i trudnych do zaliczenia spotkań nieformalnych, które odbywały się w ramach gościny zagranicznych uczniów i nauczycieli.

Pierwsze słowo, które ciśnie się na usta, to duma. Byliśmy dumni znaszych uczniów liceum: Bartosza Halika, Julii Mielcarek, Wiktorii Kozieł, Julii Bronk, Patrycji Łysy, Nicole Sopolińskiej, Olgi Wypijewskiej, Martyny Wypijewskiej, Marii Wolskiej, uczniów klas VII: Wiktorii Bujewskiej, Nadii Czerwińskiej, Maksymiliana Gaczkowskiego, Jagody Paszkiet, Wiktorii Ratajczak, Oliwii Taraski, Nikoli Więch, Jana Wolskiego, Zuzanny Zakopiec, Jakuba Balcera i Kingi Nowickiej, ucznia klasy VIII - Konrada Łukomskiego, ucznia klasy III gimnazjum -Karola Forgiel oraz absolwentki Małgorzaty Forgiel, nie tylko dlatego, że wykazali się dużym zaangażowaniem w wykonywaniu zadań, nie tylko dlatego, że jakość ich pracy była wysoka, ale głównie dlatego, że mieliśmy ogromną przyjemność obserwować, jak wiele granic czy też ograniczeń było pokonywanych. Cudowne jest bowiem przełamanie nieśmiałości w kontaktach z innymi - niekoniecznie z innych krajów- do publicznych wystąpień, komunikacji w języku obcym i ojczystym - bo o czym tu rozmawiać w tak zróżnicowanej grupie, wychodzenie poza strefę własnego komfortu, by zapewnić komfort osobie goszczonej, przebywające w odmiennej dla siebie kulturze, z dala od rodziny.

Czytaj więcej: Erasmus + "Kreatywność w klasie" - czas na...
|

          

W piątek 24 maja 2019 roku uczniowie naszej szkoły mieli możliwość udziału w prezentacji wielu ciekawych informacji na temat Bułgarii, Francji i Turcji. Oprócz zabytków i interesujących miejsc uczestnicy projektu Erasmus+ zapoznali nas z elementami kultury swoich krajów, tradycjami, czy innymi ciekawostkami. Nie zabrakło również tańca, do którego zaprosili nas uczniowie z Bułgarii. Młodzież naszej szkoły mogła nie tylko posłuchać prezentacji w języku angielskim, ale również zadać pytania gościom. Kolejną szansą do rozmowy z uczestnikami programu Erasmus+ były wspólne lekcje. Goście z Francji, Bułgarii i Turcji dzielili się wrażeniami z pobytu w Polsce, opowiadali o swoich krajach i walorach programu. W przełamaniu barier  pomogły gry i zabawy językowe. Każdy, kto chciał doskonalić swoje umiejętności językowe miał doskonałą okazję do tego w międzynarodowym gronie. Ostatnim punktem programu była niespodzianka przygotowana dla naszych gości. Wszyscy zebrali się po raz ostatni w budynku przy ulicy Polnej by wspólnie obejrzeć się prezentację zdjęć zrobionych podczas wszystkich dni spotkania w Barcinie. Wszyscy przeżyliśmy jeszcze raz chwile przygotowań do przedstawienia, momenty zabawne i te wymagające znacznego skupienia i zaangażowania. Podsumowaniem spotkania było wręczenie certyfikatów udziału w mobilności naszym zagranicznym gościom. Otrzymali oni również drobne podarunki: coś dla ducha - przygotowane przez Urząd Miasta w Barcinie książki prezentujące nasze miasto i region oraz coś dla ciała: słodki poczęstunek przygotowany przez ZS Szkół w Barcinie. Świadomość, że nasze spotkanie dobiegło końca wywołało wielkie wzruszenie u wszystkich uczestników. Nie zabrakło również łez. Na szczęście przed nami jeszcze działania projektowe w Hiszpanii, Francji i Turcji, będzie więc okazja by ponownie się spotkać.

 

Katarzyna Wachowska i Izabella Forgiel

|

W czwartek o godz. 8.30 dorośli uczestnicy projektu spotkali się w Urzędzie Miejskim w Barcinie z przedstawicielami władz. Gości przywitał Zastępca Burmistrza Barcina – pan Hubert Łukomski. Nauczyciele z Francji, Bułgarii, Hiszpanii i Turcji podzielili się wrażeniami z pobytu w Barcinie i refleksjami związanymi z projektem „Kreatywność w klasie”. Nie szczędzili pochwał, więc serca organizatorów działań w Polsce się radowały. Potem nauczyciele wraz ze swoimi podopiecznymi wzięli udział w pięciu warsztatach - po kolei przemieszczali się, aby poznać tajniki geocachingu, robotyki, programowania na drukarce 3D, gry strategicznej w języku angielskim oraz potrenować swój występ na scenie. Wszystko przebiegło sprawnie, bo grupom towarzyszyli polscy opiekunowie, którzy ściśle przestrzegali czwartkowego harmonogramu. O 14.30. rozpoczęła się próba generalna do przedstawienia „I dużo ludzi w każdym wagonie”, do którego scenariusz napisali uczniowie naszego liceum pracujący pod czujnym okiem swojej polonistki. Wtedy jeszcze nie wszyscy wiedzieli, gdzie jest ich miejsce na scenie, wszak była to pierwsza próba przeprowadzona w całości i z rekwizytami Na szczęście o 15.30 aktorzy poczuli już, że przedstawienie czas zacząć i…… wiedzieli, co mają mówić, jak stać, jak się poruszać, jak szumieć, jak się przechylać, jak się wyginać, jak śpiewać, jak tańczyć, jak robić „szu-szu-szu”…. Jednym słowem uczestnicy zrealizowali cele projektowe: mówili po angielsku i okazali się niezwykle kreatywni. Goście byli zachwyceni, a Wy, czytelnicy naszej strony, też możecie być, bowiem przedstawienie zostało nagrane i wyświetli je nasza telewizja. Na końcu Erasmusowa Armiawyruszyła do Stanicy, gdzie Rada Rodziców i panie z kuchni przygotowały przepyszne grillowane potrawy, a nauczyciele smaczne ciasta. Pod okiem pana Krzysztofa i pani Justyny uczniowie mogli też popływać żaglówką. Specjalnie dla nas wyszło słońce, którego promyki towarzyszyły nam podczas zabawy i rozmów. Młodzież niechętnie się rozstawała, szczególnie, że tego wieczoru żegnaliśmy się z grupą hiszpańską, która w piątek musiała opuścić Polskę. Każdy uczestnik projektu otrzymał od nas certyfikat i książkę promującą Powiat Żniński. Dorośli zostali obdarowani dodatkowo pamiątkowym zdjęciem w pięknej ramce, którego fundatorem był Urząd Miejski w Barcinie. Wszystkie czwartkowe działania przebiegły bez zakłóceń, bo nad ich przebiegiem czuwała zorganizowana grupa ludzi, która dzięki współpracy osiągnęła wspaniały rezultat – młodzież dobrze czuła się w swoim towarzystwie, śpiewali, tańczyli, rozmawiali i śmiali się tak głośno, że nawet wiatr i deszcz postanowili, że nie będą im przeszkadzać w zabawie :-)

Marzena Wolska

|

                        

Koper, pietruszka, ziele angielskie, papryka słodka, majeranek, czosnek… 22 maja 2019 roku w ramach projektu Erasmus+ odbyły się aromatyczne warsztaty  kulinarne. W przyjemnym wnętrzu Szkoły Podstawowej nr 2 spotkaliśmy się przy wspólnym stole. Zaproszeni goście z Turcji, Hiszpanii, Bułgarii i Francji wraz z uczniami i nauczycielami z Polski postanowili pokazać swoje umiejętności kulinarne. Pod kierunkiem pana Krzysztofa Leśniewskiego- kucharza pasjonata, miłośnika wszystkiego co pałuckie- aktywnie uczestniczyliśmy w zajęciach skrupulatnie wykonując przydzielone zadania. Pan Krzysztof doradzał, pokazywał i chętnie dzielił się swoją wiedzą i doświadczeniem. Najpierw wspólnie poznawaliśmy tajniki przygotowania szarych klusek na pyrach, które następnie miały być podane w trzech wersjach: z marchwią na gęsto, twarogiem lub boczkiem. Równocześnie gotował się też kompot z rabarbaru i powstawała sałatka z nowalijek. Te smakołyki przygotowywaliśmy w Kolorowym Zakątku.  Po godzinie zaproszeni goście udali się do stołówki szkolnej aby tam ugotować, upiec, usmażyć swoje narodowe potrawy. Co przyrządzano?

Uczniowie z Francji postanowili przybliżyć nam smak potrawy o nazwie QUICH (KISZ) w dwóch wersjach:

QUICHE LORRAINE – to rodzaj wypieku w formie placka składającego się ze słonego ciasta kruchego z mięsnym nadzieniem, zalanego jajeczno- śmietanową masą,

QUICHE AUX LÉGUMES- z farszem warzywnym.

Goście z Hiszpanii przygotowali TORTILLA DE PATATA czyli swój niezwykle popularny omlet przygotowywany z jajek, ziemniaków i cebuli podawany zarówno na ciepło jak i na zimno.

CALABAZA TOSTADA PUMPKIN- potrawę z dyni, a także COCA DE VERDURAS – czyli ciasto z warzywami.

Przy stole bułgarskim powstawały BANITSA czyli wypiek powstały z ubitych jaj i kawałków sera umieszczonego pomiędzy warstwami cienkiego ciasta filo i zapieczonego w piecu. Tego dnia było upalnie więc zbawienną na tę aurę była kolejna potrawa naszych gości czyli TARATOR- to rodzaj zupy, chłodnika.

Uczniowie z Turcji wykazali się niezwykłą zręcznością i cierpliwością przy przygotowaniu specjału o nazwie STUFFED VINE LEAF. Potrawa kształtem przypominała nasze tradycyjne gołąbki. Nadzienie powstało z ryżu i orzeszków piniowych. Farsz zawijany był jednak nie w kapustę, a w liście winogron. Równocześnie powstawała TARHANA SOUP- rodzaj zupy jogurtowo- mlecznej.

Po skończonej pracy przyszedł czas na degustację. Delektowano się wspólnie przygotowanymi potrawami. Wszystkiego należało spróbować. Od stołów wstaliśmy najedzeni, pełni energii i dobrego humoru. Uczestnicy warsztatów otrzymali certyfikaty z tytułem COUNTRY FOOD MASTER. Wspólne zajęcia kulinarne jeszcze bardziej nas zintegrowały i dały możliwość poznania wielu smaków jakże nowych i obcych nam na co dzień.

Małgorzata Kwapisz-Brokos

|

                   

"DRAMA TECHNIQUES IN LANGUAGE TEACHING" - na takie warsztaty zaprosiłyśmy dziś nauczycieli z grupy naszych Gości, by przedstawić i przećwiczyć wybrane techniki dramy wykorzystywane w nauczaniu języków obcych. Dzięki pomocy p. A. Kończal udało się zaprezentować konkretne przykłady również z lekcji języka niemieckiego, a nasi słuchacze chętnie wcielili się w role uczniów (ciekawe jaka to technika?) i testowali swoje pomysły. Chętnie obejrzeliśmy również załączniki do prezentacji w formie zdjęć i filmów z przykładami wykorzystania wybranych technik na zajęciach w Miejskim Domu Kultury, gdzie pod czujnym okiem p. Artura Jakubowskiego, p. Marty Wilk-Wierzbińskiej i p. Agnieszki Safijan, 50 osobowa obsada przygotowuje czwartkowy spektakl. Efektem dzisiejszych warsztatów będzie wydany po zakończeniu projektu e-book, z którego będą mogli korzystać nauczyciele wszystkich partnerskich szkół.

 

Izabella Forgiel, Lucyna Taraska

|

Czas szybko płynie i za nami już kolejny dzień wspólnych przeżyć. Mieliśmy okazję zwiedzać Toruń dzieląc się z naszymi gośćmi tym co polskie – w tym przypadku, pierniczkami, które bardzo wszystkim smakowały. Pani przewodnik opowiedziała nam mnóstwo ciekawych historii związanych z miastem. Jedną z nich była opowieść o osiołku toruńskim, który służył do wymierzania kary żołnierzom, którzy popełnili poważne wykroczenia. Nasi Hiszpańscy partnerzy zdecydowali się sprawdzić, czy to mogło działać – potwierdzili.

Kolejnym punktem wycieczki było zwiedzanie Młynów Wiedzy. Wielu z nas znalazło tam coś dla siebie – jedni poznawali ciekawostki fizyczne, inni medyczne, a jeszcze inni sprawdzali swoje umiejętności w wielu dziedzinach czerpiąc z tego niekłamaną radość.

Na koniec już pełni wrażeń, choć nieco zmęczeni udaliśmy się na pokaz do planetarium. Kiedy zgasły wszystkie światła przenieśliśmy się w inny wymiar i niemalże odbyliśmy spacer w przestworzach. Z tamtej perspektywy, wiele trudności może wydać się bardzo małych, bo czymże są do potęgi wszechświata. Wygodne fotele i nastrojowa muzyka sprawiły, że niektórzy pogrążyli się w pewnego rodzaju zadumie, ale to już zupełnie inna historia.

Izabella Forgiel