W czerwcu 2014 roku panie Renata Szaforz – nauczyciel historii i Iwona Szkopiak – nauczyciel języka polskiego opracowały projekt, który został zaakceptowany do realizacji w ramach grantu oświatowego. Zajęcia w ramach tego przedsięwzięcia będą realizowane od września do grudnia 2014 roku.
Projekt zakłada przede wszystkim działalność manualną uczniów. Nowatorstwo i niecodzienność przedsięwzięcia polegają na realizowaniu zajęć, które nie są bezpośrednio związane z tradycyjną lekcją historii czy języka polskiego, a jednak szczegółowo przybliżają uczniom treści, które omawiane są podczas realizacji zagadnień programowych. Innowacyjnością i atrakcyjnością projektu jest prowadzenie z dziećmi zajęć, podczas których poznają wytwory kultury regionalnej wykonując je własnoręcznie. Projekt zakłada zaangażowanie uczestników w praktyczne działania, a więc rozwija działalność pozaszkolną. Zajęcia prowadzone będą metodami aktywizującymi ucznia, pobudzającymi go do twórczego działania. W ramach przedsięwzięcia uczniowie w sposób praktyczny zetkną się z folklorem pałuckim, który w bardzo ogólny sposób prezentowany jest na historii i języku polskim podczas przeprowadzania lekcji z zakresu „Małej Ojczyzny”. Dzieci będą miały okazję zapoznać się z rzeźbą, malarstwem, kowalstwem, garncarstwem, plecionkarstwem, zdobnictwem wnętrz, strojami pałuckimi, hafciarstwem, budownictwem Pałuk i gwarą pałucką. Część dziedzictwa i kultury pałuckiej zostanie zaprezentowana uczniom podczas lekcji muzealnej w Żninie i wizyt w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Barcin. Na zajęciach w szkole uczeń rozwinie swoje zdolności manualne, wykona konkretne wytwory plastyczne inspirowane folklorem pałuckim.
Cele ogólne, które nauczycielki zamierzają zrealizować w ramach przedsięwzięcia to:
· >stymulowanie aktywności twórczej dzieci poprzez poszerzanie zainteresowań folklorem pałuckim,>
· >poznanie przez dziecko najbliższego środowiska oraz specyfiki regionu, w którym mieszka,>
· >uwrażliwienie na piękno folkloru pałuckiego,>
· >wyrabianie umiejętności obserwacji środowiska i samodzielnego wnioskowania,>
· >propagowanie wartości patriotycznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszanowanie „Małej Ojczyzny”,>
· >kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie,>
· >przełamywanie nieśmiałości poprzez uczestnictwo w zajęciach i prezentowanie własnych dokonań,>
· >wdrażanie dzieci do działalności pozaszkolnej w regionie,>
· >wzbogacenie pozalekcyjnej oferty zajęć dla uczniów, której celem jest wykonanie prac plastycznych inspirowanych folklorem pałuckim.>
Projekt skierowany jest do uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Brzechwy w Barcinie. Zawiera przewidywane osiągnięcia ucznia.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
· >zachowuje się kulturalnie w miejscach publicznych,>
· >zna regulamin bezpiecznego zachowania się podczas wyjść i wyjazdów,>
· >dokonuje obserwacji wskazanych elementów folkloru pałuckiego,>
· >tworzy obrazki, których inspiracją są oglądane miejsca,>
· >wie, jak nazywa się region, w którym przebywa i wskazuje go na mapie,>
· >zna nazwę miejscowości, którą zwiedza,>
· >zwraca uwagę na charakterystyczne cechy architektury regionu,>
· >zna cechy sztuki ludowej Pałuk,>
· >projektuje serwetki uwzględniając cechy haftu pałuckiego,>
· >próbuje wyszywać serwetki haftem pałuckim,>
· >podziwia pamiątki i zabytki związane z przeszłością regionu,>
· >projektuje i modeluje w plastelinie,>
· >gromadzi wiadomości na określony temat,>
· >dzieli się spostrzeżeniami na temat konkretnych wytworów folkloru pałuckiego,>
· >zna zasady prawidłowego poruszania się po drogach,>
· >rozumie utwory napisane w gwarze pałuckiej,>
· >tworzy budowle z masy solnej,>
· >zna ciekawe miejsca i zabytki regionu,>
· >ogląda z zaciekawieniem eksponaty muzealne,>
· >opowiada swoje wrażenia,>
· >dokonuje samooceny zdobytych wiadomości (krótka ankieta),>
· >zna utwory muzyki regionalnej.>
Zadaniem przedsięwzięcia jest uświadomienie uczniom przynależności regionalnej i kulturowej. Projekt daje im możliwość porównania własnego regionu z innymi, kształtuje postawy patriotyczne poprzez budzenie szacunku do dziedzictwa kulturowego „Małej Ojczyzny”, w której wzrasta. Pozwala również uczniom wykorzystać nabytą wiedzę i wyćwiczone umiejętności do wykonania konkretnych praktycznych zadań.