W czerwcu 2014 roku panie Renata Szaforz – nauczyciel historii i Iwona Szkopiak – nauczyciel języka polskiego opracowały projekt, który został zaakceptowany do realizacji w ramach grantu oświatowego. Zajęcia w ramach tego przedsięwzięcia będą realizowane od września do grudnia 2014 roku.
Projekt zakłada przede wszystkim działalność manualną uczniów. Nowatorstwo i niecodzienność przedsięwzięcia polegają na realizowaniu zajęć, które nie są bezpośrednio związane z tradycyjną lekcją historii czy języka polskiego, a jednak szczegółowo przybliżają uczniom treści, które omawiane są podczas realizacji zagadnień programowych. Innowacyjnością i atrakcyjnością projektu jest prowadzenie z dziećmi zajęć, podczas których poznają wytwory kultury regionalnej wykonując je własnoręcznie. Projekt zakłada zaangażowanie uczestników w praktyczne działania, a więc rozwija działalność pozaszkolną. Zajęcia prowadzone będą metodami aktywizującymi ucznia, pobudzającymi go do twórczego działania. W ramach przedsięwzięcia uczniowie w sposób praktyczny zetkną się z folklorem pałuckim, który w bardzo ogólny sposób prezentowany jest na historii i języku polskim podczas przeprowadzania lekcji z zakresu „Małej Ojczyzny”. Dzieci będą miały okazję zapoznać się z rzeźbą, malarstwem, kowalstwem, garncarstwem, plecionkarstwem, zdobnictwem wnętrz, strojami pałuckimi, hafciarstwem, budownictwem Pałuk i gwarą pałucką. Część dziedzictwa i kultury pałuckiej zostanie zaprezentowana uczniom podczas lekcji muzealnej w Żninie i wizyt w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Barcin. Na zajęciach w szkole uczeń rozwinie swoje zdolności manualne, wykona konkretne wytwory plastyczne inspirowane folklorem pałuckim.
Cele ogólne, które nauczycielki zamierzają zrealizować w ramach przedsięwzięcia to:
· stymulowanie aktywności twórczej dzieci poprzez poszerzanie zainteresowań folklorem pałuckim,
· poznanie przez dziecko najbliższego środowiska oraz specyfiki regionu, w którym mieszka,
· uwrażliwienie na piękno folkloru pałuckiego,
· wyrabianie umiejętności obserwacji środowiska i samodzielnego wnioskowania,
· propagowanie wartości patriotycznych ze szczególnym zwróceniem uwagi na poszanowanie „Małej Ojczyzny”,
· kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie,
· przełamywanie nieśmiałości poprzez uczestnictwo w zajęciach i prezentowanie własnych dokonań,
· wdrażanie dzieci do działalności pozaszkolnej w regionie,
· wzbogacenie pozalekcyjnej oferty zajęć dla uczniów, której celem jest wykonanie prac plastycznych inspirowanych folklorem pałuckim.
Projekt skierowany jest do uczniów klas IV – VI Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Brzechwy w Barcinie. Zawiera przewidywane osiągnięcia ucznia.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Uczeń:
· zachowuje się kulturalnie w miejscach publicznych,
· zna regulamin bezpiecznego zachowania się podczas wyjść i wyjazdów,
· dokonuje obserwacji wskazanych elementów folkloru pałuckiego,
· tworzy obrazki, których inspiracją są oglądane miejsca,
· wie, jak nazywa się region, w którym przebywa i wskazuje go na mapie,
· zna nazwę miejscowości, którą zwiedza,
· zwraca uwagę na charakterystyczne cechy architektury regionu,
· zna cechy sztuki ludowej Pałuk,
· projektuje serwetki uwzględniając cechy haftu pałuckiego,
· próbuje wyszywać serwetki haftem pałuckim,
· podziwia pamiątki i zabytki związane z przeszłością regionu,
· projektuje i modeluje w plastelinie,
· gromadzi wiadomości na określony temat,
· dzieli się spostrzeżeniami na temat konkretnych wytworów folkloru pałuckiego,
· zna zasady prawidłowego poruszania się po drogach,
· rozumie utwory napisane w gwarze pałuckiej,
· tworzy budowle z masy solnej,
· zna ciekawe miejsca i zabytki regionu,
· ogląda z zaciekawieniem eksponaty muzealne,
· opowiada swoje wrażenia,
· dokonuje samooceny zdobytych wiadomości (krótka ankieta),
· zna utwory muzyki regionalnej.
Zadaniem przedsięwzięcia jest uświadomienie uczniom przynależności regionalnej i kulturowej. Projekt daje im możliwość porównania własnego regionu z innymi, kształtuje postawy patriotyczne poprzez budzenie szacunku do dziedzictwa kulturowego „Małej Ojczyzny”, w której wzrasta. Pozwala również uczniom wykorzystać nabytą wiedzę i wyćwiczone umiejętności do wykonania konkretnych praktycznych zadań.