|

Logopeda szkolny:

mgr Anna Parczewska

 

sala nr 19

 

 

Dzieci wstępujące do szkoły wykazują i zawsze będą wykazywały pewną rozpiętość w zakresie dojrzałości mowy, analogicznie jak w zakresie rozwoju zębowego, kostnego czy motorycznego. Wiek kalendarzowy nie jest tu w pełni miarodajny. Okres rozwoju mowy może się więc przeciągnąć u niektórych dzieci, u tych zwłaszcza, które w ogóle rozwijają się wolniej niż inne. Jeśli dziecko zaczęło mówić dopiero w 2-3 roku życia, to nie możemy oczekiwać, aby w 6-7 roku rozwój mowy mógł być w pełni zakończony. Będzie on opóźniony w stosunku do standardów, choć zgodny z indywidualnym tempem rozwoju. Dziecko takie musi więcej czasu i wysiłku poświęcić nauce szkolnej i domowej, nadrabiać zaległości w tych wszystkich czynnościach, które warunkują i kształtują rozwój mowy. 

Logopeda pomaga dzieciom utrwalić głoski, z którymi jest problem. 

Logopeda pracuje nad rozwojem, doskonaleniem i korygowaniem mowy dzieci. 

ROLA RODZICÓW: 

Równie ważną rzeczą leżącą w kwestii rodziców, jest współpraca z nauczycielem i logopedą. Nawet kilkuminutowe, codzienne ćwiczenia rodziców z dzieckiem, będą wielką pomocą, przyśpieszą i utrwalą uzyskiwane efekty. Powinni mieć świadomość tego jak rozwija się mowa ich dzieci i jak mogą im pomóc więc muszą zaufać nauczycielce i wspólnie z nią współpracować. Rodzice nie powinni szydzić z wady dziecka, wyśmiewać się z niego, nie kazać dziecku powtarzać w nieskończoność wyrazów, które stwarzają dziecku problemy. 

JAK POMÓC DZIECKU: 

Po każdych zajęciach logopedycznych, rodzic powinien sprawdzić zeszyt , w którym znajdują się wskazówki i materiały do utrwalania w domu. Gabinet jest zawsze otwarty dla rodziców, którzy chcą uczestniczyć zajęciach aby zdobyć dodatkowe wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. 

Opracowanie: Maria Sternicka