Minęły prawie dwa miesiące nauki zdalnej. W tym czasie uczniowie klasy 6c nauczyli się wielu rzeczy. Pracowali różnymi metodami z wykorzystaniem TIK i potrafią obsługiwać rozmaite aplikacje. Równie chętnie wykonywali zadania, wymagające innowacyjnego podejścia i kreatywności. Zapraszamy do obejrzenia filmiku prezentującego niektóre zagadnienia, realizowane na lekcjach języka polskiego.

Klasa IV b 09.12.2020 r. poznawała bliżej bohaterów „Mikołajka”. Bohaterowie lektury byli tak zabawni, że uczniowie postanowili obdarować ich współczesnymi smartfonami. W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa klasa IV b zaprojektowała ekrany smartfonów prezentujących tapetę telefonu, spis kontaktów i przykładową rozmowę dowolnego bohatera utworu z wybranym kolegą. Celem projektu było usystematyzowanie wiadomości o postaciach występujących w „Mikołajku”, powtórzenie zasad redagowania dialogu i zachęcenie rówieśników do przeczytania tej książki. Ponieważ obecna sytuacja nie pozwala nam na prezentację prac w murach szkoły, efekty pracy uczniów klasy IV b przedstawiamy on-line.

Iwona Szkopiak

 

15.12.2020 r.   klasa V a zakończyła realizację projektu pt. "Reklama “Mikołajka”. Zadanie to zostało podjęte w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Celem projektu było promowanie lektury „Mikołajek” wśród grupy rówieśnicze, doskonalenie umiejętności tworzenia reklamy, rozwijanie kreatywności. Zapraszamy do obejrzenia efektu naszej pracy. 

Klasa 7 e wraz z polonistką Haliną Kolińską zaprasza do obejrzenia prac znajdujących się w załączonym filmiku. Są one pokłosiem projektu "Renesansowa podróż z Janem Kochanowskim", realizowanego na języku polskim w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. ,,Gościu, siądź wygodnie, pooglądaj sobie..."

Mam przyjemność zrecenzować audiobook - epopeję Adama Mickiewicza pt. „Pan Tadeusz”, odczytaną przez pana Wiktora Korzeniewskiego. Sam utwór powstał w latach 1832-1834 w Paryżu podczas pobytu autora na emigracji, lecz swoją sławę zyskał dopiero po powstaniu styczniowym.

Na początku pragnę zaopiniować samą treść i budowę epopei. Została ona napisana wierszem przy użyciu rymów parzystych (aabb) oraz podzielona na 12 ksiąg. Jestem pełen podziwu oraz uznania dla Adama Mickiewicza, że udało mu się napisać kilkusetstronicowy utwór z zachowaniem wymienionych przeze mnie elementów. Dzieło opowiada m.in. o: tradycji i obyczajach ówczesnej szlachty, tragicznej miłości Jacka Soplicy do Ewy Horeszkówny, tajemniczej postaci- księdzu Robaku oraz o sporze o zamek toczonym między rodziną Horeszków a Sopliców. Mimo skomplikowanego języka po wysłuchaniu lektury jestem nią niezwykle zachwycony. Najbardziej zaskoczony byłem podwójną tożsamością księdza Robaka, natomiast ogromne emocje wywołał u mnie konflikt Sędziego z Hrabią.

Kolejną kwestią, którą chciałbym poruszyć, jest sposób czytania dzieła przez lektora oraz wygląd okładki audiobooka. Pan Korzeniewski zwracał uwagę na interpunkcję, dokładnie wymawiał każdy wyraz oraz miał bardzo przyjemny, radiowy głos. Wszystkie te aspekty pozytywnie wpłynęły na odbiór lektury oraz jej dokładne zrozumienie, co stanowiło nie lada wyzwanie z powodu używania przez autora staropolskiego języka naszpikowanego archaizmami. Okładka również skłania potencjalnego odbiorcę do wysłuchania nagrania. Można na niej dostrzec pewną aleję z rozbudowanymi gałęziami drzew. Pierwszym elementem, który rzuca się w oczy, jest zachodzące lub wschodzące słońce, które oślepia widza swym blaskiem. Gdy spojrzy się na taką okładkę, można pomyśleć, że udamy się na poranny lub wieczorny spacer, który stanie się początkiem wielkiej historycznej przygody. Według mnie to zdjęcie jest wspaniałą zachętą do przeczytania książki.

Podsumowując, audiobook „Pan Tadeusz” został wydany w sposób profesjonalny oraz przystępny dla odbiorcy. Sama epopeja jest niezwykle ciekawa, a jej poszczególne wątki- intrygujące. Niestety przez to, że dzieło napisano dość dawno, zawiera nieużywane już w języku polskim wyrazy, a to negatywnie wpływa na jego zrozumienie. Mimo to serdecznie polecam wysłuchanie audiobooka szczególnie tym osobom, które znają historyczne tło utworu oraz rozumieją przynajmniej w części wyrazy z języka staropolskiego.

Jakub Krakowiak 8 a

Specjalnie dla Was - recenzja nowości książkowych w formie filmiku. Bardzo dziękujemy Michalinie za przygotowanie, a Was zachęcamy do obejrzenia:)

Halina Pietrzak