slajd      slajd

„Kształcenie poszukujące na przedmiotach przyrodniczych”

To temat konferencji metodycznej zorganizowanej przez Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli , której celem było przedstawienie zasad strategii poszukującej, która wzmacnia u uczniów umiejętność uczenia się, a przez to ułatwia zrozumienie zjawisk i procesów zachodzących w środowisku przyrodniczym. Do udziału w tej konferencji jako prelegentki zostały zaproszone p. Dominika Wysocka-Bieda oraz p. Iwona Zbieranek. Obie Panie podzieliły się swoim doświadczeniem z wdrażania kształcenia poszukującego na biologii, chemii i przyrodzie. Podały przykłady dobrych praktyk odnosząc się do swoich lekcji przeprowadzonych w ramach projektu „Szkoła Ćwiczeń w Gminie Barcin”. Zwracały głównie uwagę na metody i formy pracy z uczniami, które pozwalają na poszukiwanie nowych wiadomości i umiejętności, twórczych rozwiązań problemów, kreatywnych, niestandardowych odpowiedzi na postawione pytania czy weryfikację hipotez. Omówiły m.in., na czym opiera się strategia konstruktywistyczna i strategia lekcji odwróconej, przybliżyły metodę naukową wykonywania doświadczeń oraz podkreśliły rolę pytania kluczowego. Wskazywały również na użyteczność wiedzy pozyskanej w szkole i odniesienie jej do sytuacji znanych uczniom z codziennego życia np. „Dlaczego pranie wysycha?” albo „Jak cola wpływa na urodę zębów?” Szeroko rozumiane kształcenie poszukujące, skierowane na różne aktywności uczniów jest alternatywą dla lekcji podających i zgodnie z zasadami neurodydaktyki, szansą na lepsze zrozumienie i trwalsze zapamiętanie nowych treści.