sklep

Lekcję matematyki przygotowaną i przeprowadzoną przez panie: Renatę Dziurzyńską i Jolantę Gołębiewską obserwowało łącznie 20 nauczycieli i studentów (stacjonarnie i zdalnie). To chyba rekord!

Podczas lekcji Kupuję, sprzedają, resztę wydaję mogliśmy można było zaobserwować praktyczne zastosowanie matematyki w codziennym życiu i jednocześnie zamianę nauki na zabawę. Taka forma uczenia się powoduje, że u dziecka utrwala się przekonanie, że nauka jest czymś ciekawym i przyjemnym. Tak było, a żeby się o tym przekonać wystarczy spojrzeć na zdjęcia.

A dodatkowo nauka powiązana z codziennymi czynnościami „wchodzi do głowy” najszybciej, przez to staje się najbardziej skuteczną formą uczenia się. Prosta zabawa w sklep, która przebiega według pomysłu dzieci umożliwia doskonalenie wielu umiejętności, m.in. planowania i organizacji pracy, przeliczania, dodawania, odejmowania. Podczas zabawy dzieci przyswoiły sobie różne reguły, które będą przydatne na dalszych etapach edukacyjnych, same też zatowarowały swój sklep. Bardzo ważnym elementem było też przećwiczenie zasad kulturalnego zachowania się w sklepie - uczniowie wcielili się w sprzedawcę i w klienta. To bardzo ważne, aby znać te podstawowe zasady, bo w dzisiejszym zabieganym świecie można zaobserwować niewłaściwe zachowania, szczególnie ze strony klientów.

Uczniowie klasy IIb spisali się na medal, Prowadzące ze swobodą i radością przeprowadziły wychowanków przez zakupowy świat, a pani Małgorzata Wiland bardzo sprawnie włączyła swojego podopiecznego w grupowe działania.

Obserwujący lekcję nauczyciele, żeby urealnić zadanie, na pewien czas zamienili się w kupujących:) Bawili się przy tym doskonale, bo uśmiech nie schodził z ich twarzy.

Marzena Wolska

 

matematykaLekcja matematyki, którą przeprowadził pan Leszek Owieśny przed szkołą, to był strzał w dziesiątkę. Uczniowie klasy 7d pracowali z układem współrzędnych wyrysowanym na chodniku. Zaznaczanie w układzie współrzędnych punktów lub odczytywanie współrzędnych już zaznaczonych punktów nie wymaga dużego zaangażowania, dlatego odbierane jest przez uczniów, jako nudne. Jednak, gdy uczniowie nie przećwiczą zaznaczania kilkunastu punktów lub odczytywania współrzędnych, to mylą później współrzędną X z Y. Dobrym sposobem na aktywizowanie uczniów jest gra dydaktyczna oraz przeprowadzenie sporej części lekcji na świeżym powietrzu i praca na bardzo dużym układzie współrzędnym, sprawiła, że uczniowie z radością wykonywali zadania.

Scenariusz nauczycieli matematyki: pani Donaty Przybylińskiej, pani Klaudii Jóźwiak, pani Grażyny Stypczyńskiej i pana Leszka Owieśnego oparty jest na metodzie gier dydaktycznych. Czynnikiem charakteryzującym tę metodę jest zabawa, która jest niezwykle przydatna w procesie uczenia, ponieważ ułatwia zdobywanie wiedzy i umiejętności. Każda gra jest prowadzona według ściśle określonych reguł postępowania prowadzących do konkurowania grających ze sobą. Przestrzeganie reguł gry uczy podstawowych zasad związanych ze sprawiedliwością i równością, przyczynia się do kształtowania ważnych postaw społecznych, a jednocześnie pozwala zapamiętać ważne kwestie matematyczne przydatne potem do dalszej pracy i na egzaminach zewnętrznych.

Podczas lekcji pana Leszka Owieśnego i uczniów klasy 7d wspierała pani Anna Głowicka - Koczorowska oraz matematycy z innych szkół, którzy też zapragnęli zmierzyć się z zagadkami.

Gratuluję matematykom pomysłu na lekcję, panu Leszkowi i uczniom klasy 7d aktywnej i radosnej pracy.

Marzena Wolska

angielski

Prowadzące: pani Lucyna Taraska i pani Marzena Wolska zrealizowały lekcję w klasie, w której nie uczą. To trudne wyzwanie, ale udało się mu sprostać, dzięki dobrej współpracy z uczniami klasy III c i ich wychowawczynią.

Założeniem metodycznym lekcji było zaprezentowanie zastosowania  Cyklu Kolba, zgodnie, z którym proces uczenia się  dzieli się na cztery etapy: doświadczenie (osobiste przeżywanie), obserwację i refleksję (oglądanie, analizowanie), generalizację (nabywanie wiedzy teoretycznej, poznawanie procedur, tworzenie definicji) oraz zastosowanie,  praktyczne użycie (ćwiczenia, testowanie hipotez, wprowadzanie w życie pomysłów). Wszystkie etapy lekcji zostały wdrożone, a cele zrealizowane, mimo że przydałoby się więcej czasu .  Uczniowie byli aktywni i zaangażowani w proces uczenia się od samego początku, kiedy to prowadzące - w ramach aktywnego początku lekcji -zastosowały metodę pracy o nazwie „Bramkarz”. Żeby zrealizować zajęcia, nauczycielki musiały przypomnieć lub dostarczyć uczniom zasób słownictwa potrzebny do realizacji zadań. Trzecioklasiści sami określili cele lekcji na podstawie wylosowanych rekwizytów, np. ogórka, noża, paczki chipsów, gazowanego napoju, ilustracji informującej o pracy grupowej. Ważne jest, żeby mieć świadomość, dlaczego powinniśmy opanować pewne wiadomości i umiejętności. Ci uczniowie to wiedzieli.

Dziękujemy pani Emilii Pałeckiej i uczniom klasy III c za współpracę,   aktywność oraz za przyjemnie i efektywnie spędzony czas. 

Lucyna Taraska i Marzena Wolska 

biegun

Kolejna lekcja przyrody była korelacją fizyki i geografii, a przygotowały ją panie: Katarzyna Czyżewska i Jolanta Lubecka - Grobelna. Uczniowie klasy 8b byli bardzo aktywnymi uczestnikami lekcji, podczas której dominowała metoda IBSE. Uczniowie, pracując w zespołach nad własnymi doświadczeniami, samodzielnie znajdowali odpowiedzi na zadane pytania. Stawali się ekspertami od danego zagadnienia. 

Uczniowie otrzymywali od nauczycieli tylko wskazówki przed częścią praktyczną zajęć, a w jej trakcie prowadzący kierowali ich pracą poprzez zadawanie pytań pomocniczych. Podczas zajęć ósmoklasiści pracowali również z instrukcją, wykonywali doświadczenia zgodnie z poleceniem. Zdobyli i kształcili dzięki temu kolejne bardzo ważne umiejętności - czytanie ze zrozumieniem, doskonalenie umiejętności manualnych oraz bezpiecznej pracy w zespole.  

Dobrze było oglądać uczniów, którzy z zapałem wykonywali doświadczenia i nie bali się udzielać odpowiedzi na pytania, stawiać hipotez i ich udowadniać - brawo 8b. Cieszy też fakt, że panie Katarzyna Czyżewska i Jolanta Grobelna - Lubecka potrafią zainteresować uczniów naukami przyrodniczymi i wskazują, jak wiele łączy fizykę i geografię. Dziękuję za wkład włożony w napisanie scenariusza i przeprowadzenie tej interesującej lekcji. 

Marzena Wolska

Zagadkowo

Podczas lekcji na temat: Zagadkowa Wielkanoc  umiejętności cyfrowe ćwiczyła grupa uczniów z klasy 3b pod czujnym okiem pani Elżbiety Żak i nauczyciela wspierającego kształcenie - pani Anny Noszkowicz.  Prowadząca, postawiła uczestnikom zajęć ambitny cel do zrealizowania -  stworzenie interaktywnej kreacji w aplikacji Genially.  Nauczycielka domyślała się, że jej uczniowie sobie poradzą, ale na wszelki wypadek zastosowała metodę Rybiego szkieletu, aby wszyscy na pewno wiedzieli, co mają robić. W pustych okienkach szkieletu przyczepiła zwroty, odzwierciedlające najtrafniejsze propozycje dzieci np. utworzyć puzzle, utworzyć kod QR, utworzyć zadanie w Wordwall, umieścić interaktywne elementy w tworzonym Genially. W ten sposób pani Elżbieta Żak, wykorzystując wiedzę i umiejętności uczniów, wskazała kierunek pracy.  

Jak to zazwyczaj bywa podczas lekcji nauczyciele kształcą również inne kompetencje:) Dzieci znalazły porozkładane w sali pisanki. Każdy uczeń wybrał jedną, a żeby nie było tak łatwo, w jajku była ukryta zagadka matematyczna, której rozwiązanie stanowiło ilość ćwiczeń ruchowych do wykonania. Uczniowie świetnie się przy tym bawili i przy okazji poćwiczyli i przypomnieli sobie matematykę.  

Podczas tworzenia prezentacji uczniowie wykorzystali: generator puzzli, Wordwolla, generator kodów QR. Trzeba przyznać, że niektórzy dorośli mieliby problem z wykonaniem tych zadań, dlatego wielka brawa dla uczniów z 3b.  

Pani Elżbiecie gratuluję biegłości w przemieszczaniu się w cyfrowym świecie i wspaniałego pomysłu na lekcję. I jeszcze ta przepiękna scenografia, dzięki której obserwujący poczuli świąteczny klimat:)

 Marzena Wolska

matematyka

Istotnym elementem w nauczaniu geometrii jest rozwijanie wyobraźni ucznia. Na początku dzieci widzą bryłę i kojarzą ją z przedmiotami z otoczenia. Następnie dostrzegają ich własności, aż w końcu zauważają relacje między tymi własnościami. W tym celu należy stwarzać dzieciom jak najwięcej okazji do budowania, manipulowania, samodzielnego odkrywania własności, wyciągania wniosków z obserwacji. Realizując materiał nauczania,  można przeprowadzić wiele interesujących lekcji, które przyczynią się do doskonalenia wyobraźni przestrzennej uczniów.  

I tak się zadziało podczas tych zajęć - uczniowie, dzięki wykorzystaniu urozmaiconych pomocy dydaktycznych - w większości zakupionych w ramach projektu - realizowali cele lekcji, ćwicząc pamięć przestrzenną i wyobraźnię. 

Tę niesamowitą lekcję matematyki poprowadziła pani Klaudia Jóźwiak w klasie 4 d. Podczas zajęć współpracowała z nią pani Paulina Jasnowska, która jest nauczycielem wspierającym kształcenie w tej klasie oraz pani Donata Przybylińska, jako ekspert podczas realizacji jednego zadania.

Obie Panie zadbały o sprzyjającą pracy atmosferę na lekcji, a korelacja matematyki z ekologią pozwoliła na swobodne rozmowy na temat ochrony środowiska. Uczniowie byli podzieleni na cztery grupy. Pierwsza grupa zajmowała się budową ostrosłupów, druga - graniastosłupów, trzecia wykonała bryły obrotowe, a czwarta prostopadłościany i sześciany. Bryły wykonali własnoręcznie, wykorzystując do tego surowce wtórne: stare czasopisma, papierowe słomki do napojów, torby do prezentów. To był niesamowity widok:) 

Gratuluję Pani Klaudii i matematykom pomysłu na lekcję, a uczniom 4d olbrzymiej wyobraźni i wysokich kompetencji przyrodniczo - matematycznych:) 

 

Marzena Wolska