AdminS

Jestem studentką 3 roku Pedagogiki na uczelni Kujawsko- Pomorska Szkoła Wyższa w Bydgoszczy i jak każdemu studentowi, przyszło mi się zmierzyć z praktykami w szkole. Moim wyborem był Zespół Szkół w Barcinie, gdyż sama, jako dziecko uczęszczałam do tej szkoły, a więc było to niezwykle miłe wrócić do „swojej” szkoły i poznać ją od drugiej strony- nie ucznia, a nauczyciela. Miałam okazję uczestniczyć w lekcjach klasy 1a, której wychowawcą jest p. Elżbieta Wojtkowiak, była ona również opiekunem moich praktyk. Najpierw miałam przyjemność obserwacji lekcji. Wszystkie zajęcia były prowadzone w sposób ciekawy, zarówno te w sali szkolnej jak i zdalne. Praca dzieci na lekcji była przeplatana zajęciami ruchowymi, pracami w grupach, swobodną rozmową, podczas której dzieci siedziały na poduszkach na podłodze a podczas lekcji zdalnych zajęcia urozmaicone były ciekawymi filmikami i prezentacjami. Moją uwagę przykuło uwidacznianie celów lekcji zaraz na jej początku, dzięki czemu dzieci wiedziały, co będzie się działo w danym dniu oraz co jest najważniejsze, na co mają zwrócić uwagę. Spodobały mi się również różne sposoby ewaluacji celów lekcji, atrakcyjne dla dzieci i dające obraz tego, czego się dzieci nauczyły.  Po obserwacjach przyszedł czas na prowadzenie lekcji przeze mnie, nie ukrywam był to stres, ale bogatsza o cenne wskazówki i wcześniejsze obserwacje poradziłam sobie i z tym zadaniem. Miałam możliwość prowadzić zajęcia zdalnie jak i stacjonarnie w budynku szkolnym. Dzieci chętnie brały udział w moim lekcjach, pracowały bardzo aktywnie, angażowały się w zadania i zabawy, które dla nich przygotowałam.  Udało mi się nawiązać z uczniami dobry kontakt, nikt się mnie nie wstydził, nie krępował, wręcz odwrotnie, pierwszoklasiści zasypywali mnie odpowiedziami, pytaniami i różnymi opowieściami.

Praktyka w Zespole Szkół w Barcinie utwierdziła mnie w przekonaniu, że praca w zawodzie nauczyciela jest tym, co na pewno chcę robić w przyszłości.

Dziękuję Pani Dyrektor za możliwość odbycia praktyk, mojej opiekunce praktyk pani Elżbiecie Wojtkowiak za każde dobre słowo, rady, wsparcie i oczywiście uczniom klasy 1a za ich uśmiechy i pracę na lekcjach. Szkoda, że te trzy miesiące minęły tak szybko.

Dziękuję,

Klaudia Ostrowska

AdminS

Wykorzystaliśmy czas bez zajęć dydaktycznych w szkole (podczas trwania matur) i poprosiliśmy dr. Krzysztofa Wawrzyniaka z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, aby pomógł nam znaleźć alternatywne strategie i metody pracy w szkole. Opowiedział nam o wykorzystaniu gier kooperacyjnych i pokazał konkretny przykład szkoły pracującej "inaczej". Jest to Szkoła "Polaris" - "Gdzie Nauka Nie Ma Granic". Będziemy omawiać wrażenia podczas kolejnego spotkania (w trakcie trwania egzaminów ósmoklasisty) i ustalać, co ewentualnie możemy wdrożyć do pracy naszej szkoły.

Marzena Wolska

AdminS

Zachęcamy do czytania czasopisma edukacyjnego "UczMy" wydawanego, co dwa miesiące przez Kujawsko - Pomorskie Centra Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, Toruniu i Włocławku.

Marcowo-kwietniowe wydanie, Nr 2(39), polecamy szczególnie, ponieważ jest w nim scenariusz lekcji przygotowany przez nauczycielkę z Zespołu Szkół w Barcinie, Dominikę Wysocką-Biedę, pt. "Dlaczego krew jest darem życia?". Scenariusz zawiera m.in. elementy lekcji odwróconej, wykorzystanie wielu narzędzi TIK oraz ciekawe metody aktywizujące.

AdminS

 

                                       

Aby doposażyć dziewięć pracowni szkolnych, należy przygotować i przeprowadzić przetarg na poszczególne przedmioty wskazane w projekcie. Są to m.in. sprzęt multimedialny, meble, pomoce dydaktyczne. 

To bardzo trudne zadanie, bo jak tu w zamówieniu ująć, co byśmy tak naprawdę chcieli bez wskazania konkretnej firmy? Na szczęście, Nauczycielom pomaga specjalista ds. zamówień publicznych - pan Szymon Kozłowski. 

Jesteśmy już bliscy ogłoszenia przetargu, czekamy tylko na "ostateczne przyjęcie" opisów przez pana Szymona Kozłowskiego:)

Marzena Wolska

AdminS

Gdy tylko nastał czas na odbycie praktyk to od razu pomyślałam o Zespole Szkół w Barcinie. Na temat tej szkoły słyszałam wiele pozytywnych opinii. Szkoła angażuję się w wiele akcji profilaktycznych, a nawet je organizuje, co bardzo przykuło moją uwagę, jako mgr. Zdrowia Publicznego. Podczas praktyk bardzo dużo się nauczyłam, miałam możliwości obserwacji różnych lekcji. Byłam bardzo pozytywnie zaskoczona, że zawsze uczniowie mieli jasno przedstawiony temat, cel lekcji, informację, na co zwrócić uwagę. Miałam przyjemność uczestniczyć w lekcji otwartej, co było dla mnie bardzo wartościowym doświadczeniem. Nauczyciele mają ogromną wiedzę na temat nauczania on-line, znają mnóstwo technik i metod powadzenia lekcji w ten sposób. Zajęcia są ciekawe i różnorodne, prezentacje, praca w pokojach, escape – room, praca w chmurze, krótkie filmy edukacyjne. Poza programem nauczyciele znajdują czas na organizację dla uczniów licznych konkursów. Bardzo podobał mi się konkurs z okazji dnia języka ojczystego oraz lekcje związane z dniem mózgu. Praktyki w tej szkole były dla mnie przyjemnością i zdecydowanie będę tęsknić za tym czasem.

Składam serdeczne podziękowania Pani Marlenie Korgul, która była opiekunem moich praktyk, przekazała mi ogrom wiedzy i wskazówek, z których na pewno będę korzystać. Pani Marlena jest wspaniałym nauczycielem. Cierpliwa, kreatywna, pasjonatka z ogromnym zaangażowaniem i motywacją do pracy. Potrafi pokazać uczniom, że są ważni, zna swoich uczniów, bo potrafi ich słuchać i wszelkimi metodami motywuję do nauki. Pani Marleno, dziękuję za każdą naszą rozmowę i poświęcony czas. Moja i tak ogromna miłość do języka polskiego wzrosła jeszcze bardziej. Dziękuję Pani pedagog oraz pani psycholog, które poświeciły mi bardzo wiele czasu na rozmowę i dzięki temu mogłam zrozumieć, jak bardzo ważne i potrzebne wsparcie dostają uczniowie.

Dziękuję Pani Dyrektor za umożliwienie mi odbycia praktyk studenckich. Dzięki nim nabrałam doświadczenia, które z pewnością wykorzystam w przyszłości. Czuję ogromną satysfakcję po odbyciu praktyki studenckiej w tej szkole, bardzo dobra organizacja i możliwości pogłębienia wiedzy sprawiły, że te trzy miesiące minęły bardzo szybko, aż szkoda, że to już koniec… Gdybym mogła cofnąć się w czasie, to pewnie uczyłabym się w Liceum w Barcinie.

Bardzo dziękuję:)

Mirela Roda

AdminS

Współpraca ze studentami to jedno z założeń Szkoły Ćwiczeń. Warto poczytać, co na ten temat pisze przedstawicielka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu - Lilianna Kłos.

 Marzena Wolska

Barcin- to, czego tak długo szukałam....

Jak wszyscy wiemy i na co dzień doświadczamy- czas pandemii przemienił wiele zwykłych czynności w prawdzie wyzwania. Mnie, jako studentce 3 roku lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, również przyszło się zmierzyć z wyzwaniem, które w pewnym momencie wydało mi się wprost niemożliwe do zrealizowania. A mianowicie, znalezienie szkoły, w której mogłabym odbyć obowiązkowe do zaliczenia moich studiów praktyki. Przez wrzesień i październik bezskutecznie starałam się o przyjęcie do jednej ze szkół w Gnieźnie lub Poznaniu, jednak właśnie z racji aktualnej sytuacji, było to znacznie utrudnione. W końcu, na początku listopada, kiedy nadzieja na powodzenie już nawet nie tyle wyzwania, co misji, zaczęła powoli gasnąć, odnalazłam to, czego tak długo szukałam. Zespół Szkół w Barcinie. Z perspektywy czasu muszę przyznać, że mimo wszystko warto było tak długo czekać, bo chyba lepiej trafić nie mogłam. Naprawdę wiele się tutaj nauczyłam, najpierw poprzez obserwacje lekcji języka niemieckiego oraz angielskiego, a później przez ich samodzielne prowadzenie. Bardzo podobało mi się indywidualne podejście do uczniów, które mogłam zaobserwować, to że nauczyciel często poświęcał swój czas na to, żeby wcześniej połączyć się z uczniami i po prostu porozmawiać, zapytać co u nich słychać- jednym słowem zapewnić choć namiastkę normalności. Kolejną rzeczą, z którą ja osobiście nie spotkałam się wcześniej w trakcie mojej szkolnej edukacji, a którą uważam za bardzo potrzebną, jest wyraźne pokazanie celów i wniosków lekcji. Z tego co zauważyłam, w Barcinie przykłada się bardzo dużą wagę do tego, żeby uczniowie widzieli sens oraz celowość danych zajęć, żeby nie była to tzw. 'sztuka dla sztuki', a wyraźnie podkreślone umiejętności, które każdy uczeń może wynieść po danej lekcji. Cieszę się, że miałam okazję poznać szkołę w Barcinie i dlatego chciałabym podziękować Pani Dyrektor za możliwość odbycia praktyk, moim opiekunom praktyk- pani Annie Kończal oraz pani Lucynie Tarasce, paniom pedagog oraz psycholog i wszystkim uczniom, z którymi miałam okazję pracować. 

Lilianna Kłos

AdminS

Miło mi poinformować, że prace związane ze  Szkołą Ćwiczeń trwają. W kwietniu bieżącego roku zostały wyłonione szkoły, które będą z nami współpracować. Są to:

  1. Szkoła Podstawowa w Mamliczu 
  2. Szkoła Podstawowa im. Marii Skłodowskiej- Curie w Szczepanowie 
  3. Zespół Szkół w Dąbrowie – Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego 
  4. Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Piechcinie 
  5.  Szkoła Podstawowa nr 1 im. dr. Stanisława Krzysia w Barcinie 
  6.  Zespół Szkół Niepublicznych w Piechcinie 
  7. Szkoła Podstawowa im. Karola Urbańskiego w Złotnikach Kujawskich

Cały czas trwają konsultacje nauczycieli z przedstawicielką Kujawsko - Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy - panią Wiesławą Kitajgrodzką i przedstawicielem Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr. Krzysztofem Wawrzyniakiem. Tematy spotkań są przeróżne, na przykład: "W poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań (strategii, metod dla edukacji", "Edukacja zdalna - cienie i blaski, poszukiwanie rozwiązań", "Zarządzanie własnym rozwojem i zmianą w edukacji", "Budowanie samoświadomości i planowanie rozwoju zawodowo - osobowego nauczyciela".

Koordynator ŚĆ- pani Małgorzata Wiland, Dyrektor i Lider ŚĆ- pani Marzena Wolska, Przedstawiciel instytucji wspomagania - pani Wiesława Kitajgrodzka i Przedstawiciel szkoły wyższej - dr Krzysztof Wawrzyniak spotykają się raz w tygodniu i na bieżąco omawiają postępy w działaniu oraz planują pracę na kolejny tydzień.  Na razie są to tylko spotkania zdalne, ale liczę, że wkrótce się to zmieni:)

Marzena Wolska

AdminS

             

16 marca 2021 roku Zarządzeniem nr 3 oficjalnie powołano  Zespół ds. rozwoju szkoły ćwiczeń w Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Brzechwy w Barcinie w ramach projektupt. „Szkoła Ćwiczeń w Gminie Barcin” nr POWR.02.10.00-00-3011/20 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, II Osi Priorytetowej Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty, konkursu nr POWR.02.10.00-IP.02-00-003/19 Wsparcie tworzenia sieci szkół ćwiczeń – II edycja

W skład Zespołu ds. rozwoju szkoły ćwiczeń wchodzą: 

    • dyrektor szkoły ćwiczeń pełniący również rolę lidera szkoły ćwiczeń:  Marzena Wolska 
    • nauczyciele, którzy realizują zadania szkoły ćwiczeń:
      • nauczyciele reprezentujący obszar językowy:  Katarzyna Wachowska, Ewelina Ziętek 
      • nauczyciel reprezentujący obszar matematyczny:  Donata Przybylińska 
      • nauczyciel reprezentujący obszar informatyczny: Sylwia Gwizdała 
      • nauczyciele reprezentujący obszar przedmiotów przyrodniczych:Iwona Zbieranek, Jolanta Lubecka - Grobelna, Katarzyna Czyżewska, Dominika Wysocka, Agnieszka Błażejewska 
    • koordynator szkoły ćwiczeń: Małgorzata Wiland 
    • przedstawiciel instytucji wspomagania - Kujawsko Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli - pani Wiesława Kitajgrodzka 
    • przedstawiciel szkoły wyższej - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu - dr Krzysztof Wawrzyniak 

Tego dnia odbyło się też pierwsze spotkanie zespołu, podczas którego omówiono zadania związane z realizacją projektu, omówiono szkolenia, w których kadra pedagogiczna weźmie udział, zarys materiałów szkoleniowych oraz harmonogram działań. Dr Krzysztof Wawrzyniak wygłosił niezwykle ważny i aktualny dzisiaj temat: Rola motywacji w życiu człowieka.

W kwietniu rozpoczną się szkolenia, które są rezultatem przeprowadzonej rok temu diagnozy.

Marzena Wolska

AdminS

Nasza szkoła od wielu lat współpracuje z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Żninie. Dzięki tej współpracy 16.02.2021r. w Zespole Szkół w Barcinie zostały przeprowadzone badania diagnozujące dla dwóch naszych uczniów, którzy nie mogli dojechać do Żnina. Dziękujemy!

Oto najważniejsze zadania poradni:

- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży,

- wspieranie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych,

- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży,

- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień.

Myślę, że Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wywiązuje się z nich doskonale, a nasza współpraca będzie przebiegać tak sprawnie jak dotychczas.

Żaneta Kopydłowska

AdminS

10 stycznia 2019 roku w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Piechcinie odbyło się uroczyste wręczenie nagród zwycięzcom i wyróżnionym w Gminnym Konkursie Literackim i Plastycznym, który został ogłoszony w ramach realizacji projektu edukacyjnego "Przygoda z książka i sztuką". Zadaniem uczniów było napisanie opowiadania twórczego lub namalowanie pracy plastycznej pod tytułem "Niezwykła przygoda". Uczniowie i uczennice z naszej szkoły doskonale poradzili sobie z tym konkursowym zadaniem. W kategorii wiekowej klas IV-VI w konkursie literackim I miejsce zajęła Emilia Kolińska z V d a Zofia Nowak z V c, Aleksander Grześkowiak z V d, Alicja Garwol z V a, Zuzanna Wrzesińska i Karolina Tafelska z V b otrzymali wyróżnienia. Najlepszymi plastykami Zespołu Szkół w Barcinie okazali się Paweł Niesyn z  II b -miejsce III oraz Klaudia Ostrowska z II a- wyróżnienie. Wszystkie prace konkursowe opublikowane zostały przez organizatorów w  specjalnie na ten cel wydanej książce, którą otrzymali wszyscy uczestnicy oraz ich opiekunowie. Pozycja również znajduje się w naszej szkolnej bibliotece. Jeszcze raz gratulujemy wszystkim nagrodzonym i życzymy dalszych sukcesów.

                                                     Hanna Grobelska i Anna Rucińska- Niesyn

AdminS

 Projekt

Startujemy w kierunku zdrowego stylu życia! Rozpoczęliśmy działania mające na celu pogłębić naszą wiedzę i świadomość z zakresu wiedzy o potrzebie znajomości języków obcy, tradycji i obyczaje panujące w krajach anglojęzycznych. Tematem przewodnim jest kluczowe pytanie, na które będziemy starali się znaleźć odpowiedź: Dlaczego dynia jest symbolem Halloween? W dniu dzisiejszym mogliśmy zjeść zdrowe i świeże marchewki specjalnie przygotowane przez Panie pracujące w szkolnej kuchni dla uczniów z klas 1-3 szkoły podstawowej, panie Monika Wardęcka i Emilia Pałecka przygotowały kąciki kreatywnego myślenia, czyli łamigłówki, krzyżówki, labirynty i wykreślani, które usprawniały nasze komórki mózgowe do dalszej pracy w szkole. Natomiast panie Natalia Baranowska, Anna Noszkowicz i Joanna Popiołek wykazały się niesamowitymi zdolnościami plastycznymi. Na przerwach można było pomalować sobie twarz. Powstał tzw. Kącik makijażu na życzenie. Pani Iwona Goździk zadbała o dobre słowo na „dzień dobry’ dla każdego, poprzez rozdawanie naklejek dla każdego. Jutro kolejny dzień, w którym zapraszamy do rozwijania pracy w grupach oraz zachęcamy do wspólnych zabaw z dynia i marchewką w tle.

AdminS

Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego w kalsach 1-5 w roku szkolnym 2022/2023

Przewodnicząca: Lena Tarnowska kl.Vd

Zastępca Przewodniczącej: Zofia Futyma kl.Vb

Sekretarz/Skarbnik: Iga Matelska: Iga Matelska kl.Va

Rzecznikiem Praw Ucznia na rok szkolny 2022/2023 została ponownie Pani Halina Kolińska.

 

Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego w klasach 6-8 w roku szkolnym 2022/2023

Przewodnicząca: Marcelina Boroch z 8e

Zastępca Przewodniczącej: Zuzanna Jędro z klasy 8a

Sekretarz/: Amelia Bolińska z klasy 7a

Skarbnik: Melania Najkowska z 8b.

Rzecznikiem Praw Ucznia na rok szkolny 2022/2023 została ponownie Pani Marlena Korgul. 

 

 

Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego w LICEUM w roku szkolnym 2022/2023

- Anna Ratajczak kl. 2LO
- Julia Nowak kl. 4LO
- Sandra Bednarz kl. 1LO
- Gracjana Flejter kl. 3LO

 

AdminS

Już 1 kwietnia 2015 r. będziesz pisać najważniejszy dla ucznia szkoły podstawowej sprawdzian kompetencji. Oto garść wskazówek, które pomogą Ci poradzić sobie ze stresem egzaminacyjnym. Pamiętaj, że stres nie musi być zły, a może też motywować i mobilizować do działania.

Jak uczeń może poradzić sobie z sytuacją stresu egzaminacyjnego?

Na dzień przed sprawdzianem

  • Na dzień przed sprawdzianem zadbaj o relaks i wypoczynek. W tym dniu najlepiej nie zaglądać nerwowo do notatek.
  • Przygotuj z wyprzedzeniem strój oraz wszystkie niezbędne w dniu sprawdzianu przybory, np. linijka, ekierka, kątomierz, cyrkiel, długopis z czarnym tuszem, ołówek do rysowania i gumkę. Pamiętaj o legitymacji szkolnej.
  • Możesz pójść na spacer, dotlenić się. Poczytać ulubioną książkę, posłuchać uspokajającej muzyki.
  • Pamiętaj, aby pójść spać w miarę wcześnie, tak aby w dniu sprawdzianu być wypoczętym.
  • Zawsze relaksująco działają ćwiczenia oddechowe i pozytywne myślenie.
  • W dniu egzaminu koniecznie trzeba zjeść śniadanie i wypić coś ciepłego. Wysiłek intelektualny wymaga energii.

Podczas egzaminu

  • Po zajęciu swojego miejsca weź kilka głębokich oddechów, by uspokoić się i dotlenić mózg.
  • Uważnie słuchaj komunikatów i poleceń przewodniczącego komisji.
  • Gdy dostaniesz arkusz ze sprawdzianem, sprawdź, czy jest kompletny. Zapoznaj się z instrukcją wydrukowaną na pierwszej stronie arkusza egzaminacyjnego.
  • Czytaj dokładnie polecenia do zadań, zwracaj uwagę na szczegóły. Możesz podkreślić liczby i inne ważne informacje pojawiające się w treści zadania. Zwracaj szczególną uwagę na słowa „są / nie są”, „zdanie prawdziwe / fałszywe” .
  • Rozpocznij pisanie sprawdzianu od zadań, które wydają Ci się najłatwiejsze.
  • Zadania, które wydają ci się trudne, lub na które nie znasz odpowiedzi zostaw na koniec.
  • Aby zmobilizować mózg do pracy możesz od czasu do czasu powtarzać  w myślach: „poradzę sobie”, „dobrze mi idzie”, „potrafię to”, „dam radę”.
  • Jeśli zdarzy Ci się tzw. pustka w głowie, to spróbuj się odprężyć, weź kilka głębokich oddechów, napnij, a następnie rozluźnij mięśnie twarzy i dłoni oraz stóp.

W trudnych chwilach podczas sprawdzianu pamiętaj, że wszyscy nauczyciele życzą Tobie jak najlepiej i mocno trzymają za Ciebie kciuki.

Powodzenia!

Anna Rucińska-Niesyn

AdminS

Już 1 kwietnia 2015r. Wasze dzieci staną przed pierwszym w swoim życiu ważnym Sprawdzianem Kompetencji. Dzięki Waszemu wsparciu mogą skutecznie poradzić sobie ze stresem egzaminacyjnym i napisać sprawdzian jak najlepiej.

Jak rodzic może wesprzeć dziecko przed sprawdzianem i w dniu sprawdzianu?

  • Kilka dni wcześniej należy skompletować dziecku strój na sprawdzian, po to by uniknąć niepotrzebnego zamieszania  w dniu egzaminu. Warto też wcześniej zadbać o zorganizowanie niezbędnych przyborów, np. linijka, ekierka, kątomierz, cyrkiel, długopis z czarnym tuszem, ołówek i gumkę.
  • W dniu sprawdzianu każdy uczeń powinien mieć przy sobie dokument stwierdzający tożsamość (np. legitymację szkolną).
  • Na dzień przed sprawdzianem nie karzcie dzieciom się uczyć. Ten czas lepiej przeznaczyć na rozrywkę. Przyda się spacer na świeżym powietrzu. Miła rozmowa z rodzicem pomoże rozwiać obawy dziecka. Można zadbać o chwilę relaksu, np. słuchanie uspokajającej muzyki.
  • Zadbajcie o to, aby dziecko poszło spać o odpowiedniej porze,  żeby w dniu egzaminu było wypoczęte.
  • Pamiętajcie również o tym, żeby w dniu sprawdzianu Wasze dziecko zjadło śniadanie i wypiło coś ciepłego. Trudno mu będzie skupić się przy burczącym brzuchu.
  • Uwierzcie w swoje dziecko. Pozytywne nastawienie rodzica dodaje dziecku wiary w siebie.

  • Anna Rucińska-Niesyn