AdminS

matematyka

Świetnie dzisiaj uczniowie klasy 5c poradzili sobie na lekcji z arytmetyki, a konkretnie z dodawania liczb całkowitych. Pani Edyta Śliwicka zastosowała metodę myślącej klasy i dodatkowo, wykorzystując potencjał uczniów, powtórzyła słownictwo matematyczne w języku angielskim. Wielkie brawa dla 5c za umiejętności matematyczne i językowe.

Dziękujemy pani Sylwii Gwizdale - doradcy metodycznemu z Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy Kujaw za pomoc i wskazówki.

#SzkołaĆwiczeń

AdminS

 klasy 6 c i 6d

Trzy dni w Górach Sowich klasy 6 c i 6d zapamiętają jako fantastyczną przygodę. Było: zwiedzanie Wrocławia z przewodnikiem, odwiedziny w ZOO, Kościół Pokoju w Świdnicy, Podziemne Miasto Hitlera w Osówce (trasa ekstremalna, zdobycie najwyższego szczytu Gór Sowich, czyli Wielkiej Sowy, pełen przepychu Zamek Książ ze wspaniałymi tarasami i Palmiarnią oraz malowniczy Zamek Grodno, w którym, oprócz gotyckich klimatów, zaznaliśmy trochę techniki i spotkaliśmy wyjątkowego pana przewodnika. Cnoty rycerskie na pewno postaramy się stosować w życiu, a narzędzia tortur i historia księżniczki Małgorzaty będą się niektórym z nas śniły po nocach. Pogoda nas wręcz rozpieszczała. Ukłony dla opiekunów - p. Pauliny Jasnowskiej, p. Klaudii Jóźwiak, p. Lucyny Taraski i p. Haliny Kolińskiej.

AdminS

 

Kolejna lekcja z rodzicem za nami. Tym razem naszym gościem był tata Lenki. Pan Bartek jest z zamiłowania pszczelarzem. Podzielił się z nami swoją pasją. Dowiedzieliśmy się, jak zbudowana jest pszczoła, jakie role pełnią poszczególne pszczoły w ulu. Nie obyło się bez ciekawostek. Poniżej kilka, które zrobiły na nas wrażenie:

  1. Pszczoła macha 400 razy na sekundę swoimi skrzydełkami.
  2. 12 pszczół w ciągu swojego życia może wyprodukować 1 łyżeczkę miodu.
  3. Trutnie w ulu jedzą 3 razy więcej. Oprócz funkcji reprodukcyjnej nic nie robią. Na zimę są wypraszane z ula.
  4. Pszczoły są doskonałymi budowniczymi.
  5. Pszczoły nie lubią hałasu.
  6. Królowa w ciągu dnia może złożyć nawet do 2 tyś. jaj.
  7. W jednym ulu może być nawet 20 tyś. pszczół.
  8. Królowa żyje od 3-5 lat, pszczoła robotnica 30-35 dni, a truteń ok.50 dni.

Mieliśmy również okazję zobaczyć: fragment ula, dłuto pszczelarskie, podkurzacz, grzebień do odsklepiania ramek z wosku, strój pszczelarza, rodzaje miodów.

W chwili refleksji doszliśmy do wniosku, że życie człowieka czasem przypomina życie pszczół.

Na koniec otrzymaliśmy upominki w postaci długopisów zakończonych plastikowymi pszczółkami oraz skosztowaliśmy słodkości- krówek o smaku miodu.

Pięknie dziękujemy Panu Bartkowi za poświęcony czas i bardzo ciekawą, pouczającą lekcję.

Uczniowie klasy IIa z paniami

AdminS

Puchar

Niczym reprezentacja Polski zagraliśmy w Finale wojewódzkim XXIV edycji największego turnieju piłkarskiego w Europie o Puchar „Tymbarku”.

Po dokonanym losowaniu jako najlepsza drużyna U12 powiatu żnińskiego trafiliśmy do grupy z SP 4 Brodnia, SP 2 Golub Dobrzyń i SP 17 Włocławek. 23 drużyny, mecze rozgrywane jednocześnie na 4 boiskach, 2x10 minut. No to startujemy i opowiadamy jak było...

W meczu otwarcia przegrywamy z SP 2 Golub Dobrzyń 0:2, w meczu o wszystko przegrywamy z SP 4 Brodnica 3:5 a w meczu o honor pokonujemy SP 17 Włocławek 8:2. Zajmując 3 miejsce kończymy piłkarską przygodę na etapie grupowym. Na pocieszenie pozostaje fakt, iż obecnych 11 reprezentantów Polski, którzy wywalczyli awans na EURO 2024 też nie zdobyło Pucharu „Tymbarku”.

Zagraliśmy dużo poniżej swoich umiejętności i z tego możemy być sportowo źli, gra na małej przestrzeni sprawiała nam trudności. Nasz grupowy rywal SP 4 Brodnica wywalczył 3 miejsce, gratulujemy.

Skład: Niewiem Sebastian, Woźniak Jan (3 gole), Nowak Franciszek (1), Tarnowski Alex (2), Urbaniak Oskar, Zetler Nikodem (1), Pacanowski Kornel, Czyżewski Bartosz (2), Zioła Miłosz (2).

Jest moc.

AdminS

3b

W piątek (10 maja) uczniowie klasy 3b spotkali się w szkole po to, aby spędzić wspólnie nockę w szkole. Wcześniej przygotowali propozycje zabaw, które zamierzali przeprowadzić wśród rówieśników z klasy. Program naszego spotkania był jednak tak wypełniony po brzegi, że niektóre z nich zorganizujemy sobie w innym wolnym czasie, ponieważ musielibyśmy nocować w naszej szkole przez cały tydzień, aby wszystkie zabawy wykorzystać! Na początku rysowaliśmy kredą na boisku, jak wyobrażamy sobie naszą nockę. Nie zabrakło dobrej muzyki i tańców na dyskotece z DJ oraz kolorową kulą, a także zabaw sportowych na boisku szkolnym oraz na hali HWS. Każdy chętny uczeń mógł sprawdzić swoją sprawność fizyczną na przygotowanym przez rówieśników torze przeszkód. Dużo radości zadowolenia z wykonywanych zadań przyniosły nam nocne podchody, a na koniec kino nocne z wybranym filmem. Nasza nocka była doskonałą okazją na jeszcze większą integrację klasy. Miłą niespodzianką dla wszystkich były odwiedziny naszej koleżanki, która od tego roku szkolnego nie jest już uczennicą naszej szkoły z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania. Naszemu spotkaniu towarzyszyła atmosfera zabawy, akceptacji, życzliwości i wzajemnej pomocy. Dziękujemy Rodzicom za zaufanie, pomoc i duże zaangażowanie. Była to ostatnia nasza wspólna nocka w klasach I -III, bo po wakacjach idziemy do klasy IV. Możemy stwierdzić z pełnym przekonaniem, że był to naprawdę bardzo udany, mile spędzony, niezapomniany czas i na długo pozostanie w naszej pamięci.

Renata Kurzawska i Anita Rzepka

AdminS

8a

Wspólny czas rozpoczynamy od nocnych powtórek do egzaminu ósmoklasisty z Kołem Naukowym Metodyki Polonistycznej Uniwersytetu Jagielońskiego. Po aktywnym uczestnictwie w konferencji czeka nas "zdrowa" kolacja i zabawa do białego rana, relaksując się przy tym przed intensywnym nadchodzacym tygodniem i ciesząc wspólnym czasem razem.

AdminS

wycieczka

Uczniowie klas Va i Vb wraz z paniami: Iwoną Szkopiak, Martą Wilk-Wierzbińską i Anną Noszkowicz wybrali się w dniach od 8 do 10 maja na wycieczkę, by choć trochę poznać atrakcje naszego kraju. Wspólne zwiedzanie rozpoczęliśmy od Panoramy Racławickej we Wrocławiu - jednego z najbardziej niezwykłych dzieł sztuki malarskiej w Polce. To przepiękne świadectwo historii Polski wzbudziło niezwykłe zainteresowanie, jak i podziw. Następnie postanowiliśmy zaprzyjaźnić się z dzikimi przedstawicielami fauny. W tym celu udaliśmy się do ogrodu zoologicznego, gdzie mogliśmy dokładnie przyjrzeć się m. in. żyrafom, zebrom, strusiom. Niesamowite emocje wzbudziło oceanarium. Ryby przepływające nad głowami zapierały dech w piersi. Równie atrakcyjne okazało się wrocławskie Afrykarium, w którym panował klimat iście afrykański. Gorąco i wilgoć odczuliśmy na własnej skórze. Zadowoleni dotarliśmy do pensjonatu, który mieścił się w Kudowie- Zdroju. Drugiego dnia dzielnie staraliśmy się nie zgubić w Błędnych Skałach, które są jedną z najsłynniejszych i zarazem najpopularniejszych atrakcji Gór Stołowych. Gdy szczęśliwie wydostaliśmy się ze skalnego labiryntu, udaliśmy się na najwyższy szczyt Gór Stołowych. Po pokonaniu 668 schodów Szczeliniec Wielki został zdobyty! Po drodze mijaliśmy tarasy widokowe, które ukazywały piękno otaczającej nas przyrody. Ostatniego dnia ponownie pojechaliśmy do Wrocławia. Pierwszym punktem wycieczki był Ostrów Tumski, najstarsza część miasta. Zobaczyliśmy interesujące miejsca: katedrę, most Tumski zwany mostem Zakochanych albo mostem Miłości, Bramę

Kluskową, z którą wiąże się ciekawa legenda oraz XIII-wieczną kolegiatę. Następnie udaliśmy się na Halę Targową, która oferuje duży wybór lokalnych produktów. Kończąc nasze spotkanie z Wrocławiem, poszliśmy na rynek, by podziwiać wyjątkową architekturę znajdujących się tam obiektów. Oczywiście przez cały czas szukaliśmy skrzatów ukrytych w różnych miejscach Wrocławia. Znaleźliśmy ich ponad trzydzieści. Podczas wycieczki pogoda nam dopisała, a słońce towarzyszyło każdego dnia. Wróciliśmy do domu zadowoleni i uśmiechnięci. To były niezapomniane trzy dni. Było super! Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji.

AdminS

Irlandia

" Teachers open the doors, but you must enter by yourself"

Chinese Proweb

Trzy tygodnie temu wróciłyśmy z Irlandii i zaraz wpadłyśmy w wir obowiązków, więc dopiero teraz dzielimy się wrażeniami z naszej obserwacji pracy w szkołach irlandzkich, realizowanej dzięki uzyskanej akredytacji . Ta zieleń za oknem zachęciła nas do napisania artykułu. Kolejna szkola, którą mógłyśmy obejrzeć to Blackrock Further Education Institute - uczy się w niej ok. 900 uczniów. To szkoła przejściowa, dla tych, którzy po zakończeniu szkoły średniej, mając 16 lat, jeszcze nie wiedzą, co mogą robić w życiu dorosłym. To dodatkowa edukacja pozwalająca zdecydować, czy uczeń pójdzie na studia czy może już do pracy - ta szkoła ma pomóc podjąć decyzję i przygotować do następnego etapu.

W instytucie mogłyśmy też wziąć udział w spotkaniu z dyrekcją szkoły i przedstawicielami oświaty z Francji. Wymieniliśmy się doświadczeniami z naszej pracy, zwiedziliśmy placówkę, w której duże wrażenia sprawił na nas...brak schodów na parterze i pierwszym piętrze. Budynek jest bardzo dobrze dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością.

Dzięki nowo nawiązanym kontaktom udało się zobaczyć jeszcze jedną szkołę, w której uczy się też sporo polskich dzieci. Griffeen Community College liczy ok.400 uczniów, a Pan dyrektor z dumą powiedział, że to jest prawdziwa szkoła międzykulturowa, bo aż 42 narodowości tworzą społeczność uczniowską.

W tej placówce pracują głównie metodą projektu. Uczniowie mają 5 obowiązkowych zajęć, a resztę mogą sobie wybrać, dopasowując je do swoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za rozwóĵ przeniesiona jest w dużej części na uczniów (mają tylko 2 testy na rok i wiedzą, że pod opieką nauczycieli, muszą sie do nich przygotować). Byłyśmy pod wrażeniem kultury osobistej tych nastolatków - jest ona bardzo wysoka:)

W szkole poznałyśmy też nauczcielkę z Hiszpanii, która - tak samo jak my- realizowała obserwacji pracy. Nasza koordynator projektu, pani Izabella Forgiel, już nawiązała kontakt z panią Angelą, która pracuje w średniej szkole zlokalizowanej pod Madrytem.

Pan dyrektor, nauczyciele, a w szczególności uczniowie przyjęli nas bardzo ciepło i gościnnie, za co jesteśmy bardzo wdzięczne.

Marzena Wolska i Katarzyna Wachowska

Szkolenie nauczycieli zostało sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Agencji Narodowej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

AdminS

Dzień Godności

Pamiętamy o naszych partnerach, świętujemy Dzień Godności. Pozdrawiamy naszych przyjaciół ze  Środowiskowego Domu Samopomocy w Barcinie i Biblioteki Publicznej w Barcinie. Dziękujemy za miłe spotkanie :)

AdminS

maj

Obchody „Świąt Majowych” odbyły się 30 kwietnia. Motywem przewodnim był wiersz autorstwa Władysława Bełzy, „Kto ty jesteś – Polak mały”. W odczytanie zaangażowała się cała społeczność szkolna, czyli uczniowie klas 1 – 5 na spotkaniu przed budynkiem szkoły na ul. Artylerzystów. Pięknie i z powagą odśpiewano hymn narodowy. Zapraszam do obejrzenia zdjęć.

AdminS

koszykówka

Dziś drużyna SP2 Barcin kończy przygodę z koszykówką w tym roku szkolnym. W ćwierćfinale województwa przegrywamy z bardzo silnymi ekipami z Bydgoszczy i Inowrocławia.

Drużyna zagrała na miarę swoich możliwości i umiejętności. W składach rywali byli zawodnicy ligowi, którzy na co dzień trenują w klubach a także w klasach sportowych.

Wyniki i skład zespołu

SP 44 Bydgoszcz - SP2 Barcin 68-21

SP2 Barcin-SP 4 Inowrocław 24-61

1. Marcel Szczawiński

2. Wojciech Różycki

3. Oliwier Heinich

4. Fabian Danielewski

5. Julian Ziomek

6. Jakub Marcisz

7. Filip Karpiński

8. Wiktor Czyżewski

9. Jakub Sowiński

10. Marcel Kocimski

11. Piotr Błaszak

12. Olaf Jaszak

13. Igor Kwiatkowski

Opiekun Jacek Ojczenasz

Awans do półfinału uzyskała ekipa z Bydgoszczy, która pokonała Inowrocław różnica ponad 15 pkt. Warto dodać, że w drużynie z Bydgoszczy wystąpił syn byłego reprezentanta Polski Szymona Szewczyka, Emilio, którego dzisiejsze akcje były znakomite, a o koszykarzy na pewno usłyszymy.

Dzięki ekipa!