W poniedziałek 10 czerwca klasy II b i III a wczesnym rankiem wyruszyły zdobywać Trójmiasto. Pierwszym przystankiem było Westerplatte. Dzieci zwiedziły ruiny dawnych koszar oraz przeszły pod pomnik, który upamiętnia obrońców z 1939 r. Kolejnym przystankiem było Stare Miasto w Gdańsku. Odbyliśmy spacer wzdłuż Motławy, zobaczyliśmy Żuraw, kościół Mariacki, pomnik Neptuna. Następnym przystankiem był Sopot. Tam musieliśmy sprawdzić, czy morska woda jest naprawdę słona. Spacerowaliśmy brzegiem i spacerowaliśmy po molo. Tego dnia pokonaliśmy 13 km i zrobiliśmy 20 tyś. kroków. Zmęczeni, ale mega zadowoleni powróciliśmy do Barcina. A może w wakacje „skoczymy” z rodzicami nad morze? Przecież tam jest pięknie!

Uczniowie klasy II b i III a z wychowawczyniami

5 czerwca pierwszaki z klasy Ic i Id wybrały się do malowniczego Skłudzewa na zajęcia plastyczne i plenerowe. Spędziliśmy tam niezapomniane chwile, pełne sztuki, natury oraz radości bycie ze sobą. Gospodarze przywitali nas pajdą wiejskiego chleba z pysznym, pachnącym latem, żurawinowym dżemem. Program warsztatów objęły działania inspirująco-integrujące w plenerze, gdzie to każdy mały artysta naszkicował wybrane drzewo w malowniczym lasku. Potem przeszliśmy do pełnego tajemnic zameczku, gdzie malowaliśmy palcami na szkle, nasze naszkicowane wcześniej drzewa. Powstałe prace były bogate w różne kolory. Spotkanie prowadzone było przez artystów plastyków pedagogów Fundacji i studentów kierunków artystycznych. Swoistością warsztatów było połączenie fikcji z realnością, zabawy z edukacją, sztuki z informacją.

Agata Baczyńska

Klasa 4c w ostatnim czasie, na lekcjach przyrody, zajmowała się życiem roślin i zwierząt w różnym środowisku. W tym tygodniu posumowaliśmy swoją pracę i wykonaliśmy plakaty na temat życia w rzece, w jeziorze, na łące, w lesie... Na naszych plakatach pojawiły się rysunki i nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla określonych warunków środowiska. Wiemy, że właśnie ze względu na to środowisko rośliny i zwierzęta przystosowały się do życia, np. łuski, sierść, łodyga itp. Mimo, że podczas pracy słyszało nas chyba pół szkoły :-) wszyscy otrzymaliśmy od Pani pochwałę za zawarte na nich treści i pomysłowość. Niektóre z roślin i zwierząt z plakatu spotykaliśmy podczas wyjść ze szkoły, inne w drodze do domu, na inne pewnie natkniemy się na wakacyjnych szlakach. Wiele z nich oglądaliśmy podczas wycieczki nad morze, w Gdyńskim Akwarium. Kilka lekcji wcześniej mogliśmy osobiście poznać nietypowego osobnika, który nie zamieszkuje Polski na wolności- żółwia lamparciego. Mogliśmy pierwszy raz w życiu dotknąć żółwiej skorupy, przekonać się jak szybko chodzi, zwrócić uwagę na budowę jego skóry i paznokci, dopytać o naturalne warunki życia, oraz życie w terrarium. Mieliśmy mnóstwo pytań. Wielu z nas ma w domu rośliny i zwierzęta, którymi się systematycznie zajmuje. Pamiętamy o tym, że należy o nie dbać, w szczególności podczas panujących teraz upałów.

4c z Panią od przyrody

Klasa 4c w ostatnim czasie, na lekcjach przyrody, zajmowała się życiem roślin i zwierząt w różnym środowisku. W tym tygodniu posumowaliśmy swoją pracę i wykonaliśmy plakaty na temat życia w rzece, w jeziorze, na łące, w lesie... Na naszych plakatach pojawiły się rysunki i nazwy roślin i zwierząt charakterystycznych dla określonych warunków środowiska. Wiemy, że właśnie ze względu na to środowisko rośliny i zwierzęta przystosowały się do życia, np. łuski, sierść, łodyga itp. Mimo, że podczas pracy słyszało nas chyba pół szkoły :-)  wszyscy otrzymaliśmy od Pani pochwałę za zawarte na nich treści i pomysłowość. Niektóre z roślin i zwierząt z plakatu spotykaliśmy podczas wyjść ze szkoły, inne w drodze do domu, na inne pewnie natkniemy się na wakacyjnych szlakach. Wiele z nich oglądaliśmy podczas wycieczki nad morze, w Gdyńskim Akwarium. Kilka lekcji wcześniej mogliśmy osobiście poznać nietypowego osobnika, który nie zamieszkuje Polski na wolności- żółwia lamparciego. Mogliśmy pierwszy raz w życiu dotknąć żółwiej skorupy, przekonać się jak szybko chodzi, zwrócić uwagę na budowę jego skóry i paznokci, dopytać o naturalne warunki życia, oraz życie w terrarium. Mieliśmy mnóstwo pytań. Wielu z nas ma w domu rośliny i zwierzęta, którymi się systematycznie zajmuje. Pamiętamy o tym, że należy o nie dbać, w szczególności podczas panujących teraz upałów.

4c z Panią od przyrody

Trwa miesiąc bibliotek. Z tej okazji barcińska książnica zaprosiła m.in. uczniów naszej szkoły na ciekawe lekcje biblioteczne. W jednej z nich pt. „Czym dawniej ludzie myli zęby? – o higienie w dawnych czasach” wzięli udział uczniowie klas IV pod opieką p. Iwony Zbieranek i p. Katarzyny Czyżewskiej. Tematyka spotkania odpowiadała treściom z podstawy programowej z zakresu przyrody, gdzie porusza się problematykę zdrowego stylu życia. Dzieci uważnie wysłuchały wykładu p. Olgi Gralak – Ćwikły, były bardzo dociekliwe, zadawały mnóstwo pytań, ale same również wykazały się dużą znajomością tematu.

Bardzo dziękujemy Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy Barcin za możliwość uczestniczenia w dość nietypowej lekcji przyrody.

uczniowie klas IV z opiekunami

klasy II:
1.Kevin Wieczorek, SP2 Barcin

2.Oliwia Skowrońska, SP Piechcin
3.Krzysztof Kałek, SP2 Barcin
klasy III:
1.Michał Kotlarek, SP Piechcin
2.Oliwier Ratajski, SP Mamlicz
3.Marcelina Niemiec, SP Brzyskorzystew
klasy IV:
1.Marek Starzyński, SP Mamlicz
2.Gracjan Woźniak, SP Gąsawa
3.Wawrzyniec Żelazny, SSP 3 Żnin
klasy V:
1.Nikola Ratajska, SP Mamlicz
2.Bartosz Trzaskowski, SP1 Barcin
3.Franciszek Drzewiecki, SP2 Barcin
3.Patrycja Surma-Staniszewska, SSP 3 Żnin
klasy VI
1.Phillip Dajerling, SP2 Barcin
2.Weronika Nitz, SP Piechcin
3.Błażej Kowalczyk, SP Mamlicz
klasy VII:
1.Jakub Balcer, SP2 Barcin
2.Wiktoria Skoczyńska, SP Piechcin
3.Zuzanna Zelek, SP Piechcin
klasy VIII:
1.Filip Zgud, SP Świątkowo
2.Izabela Tomiczak, SP2 Barcin
3.Wiktor Baczyński, SP2 Barcin

 

Czas spotkania projektowego upłynął bardzo szybko i pracowicie. Nasi uczniowie i nauczyciele wzięli udział w kilkudziesięciu godzinach zajęć formalnych i trudnych do zaliczenia spotkań nieformalnych, które odbywały się w ramach gościny zagranicznych uczniów i nauczycieli.

Pierwsze słowo, które ciśnie się na usta, to duma. Byliśmy dumni znaszych uczniów liceum: Bartosza Halika, Julii Mielcarek, Wiktorii Kozieł, Julii Bronk, Patrycji Łysy, Nicole Sopolińskiej, Olgi Wypijewskiej, Martyny Wypijewskiej, Marii Wolskiej, uczniów klas VII: Wiktorii Bujewskiej, Nadii Czerwińskiej, Maksymiliana Gaczkowskiego, Jagody Paszkiet, Wiktorii Ratajczak, Oliwii Taraski, Nikoli Więch, Jana Wolskiego, Zuzanny Zakopiec, Jakuba Balcera i Kingi Nowickiej, ucznia klasy VIII - Konrada Łukomskiego, ucznia klasy III gimnazjum -Karola Forgiel oraz absolwentki Małgorzaty Forgiel, nie tylko dlatego, że wykazali się dużym zaangażowaniem w wykonywaniu zadań, nie tylko dlatego, że jakość ich pracy była wysoka, ale głównie dlatego, że mieliśmy ogromną przyjemność obserwować, jak wiele granic czy też ograniczeń było pokonywanych. Cudowne jest bowiem przełamanie nieśmiałości w kontaktach z innymi - niekoniecznie z innych krajów- do publicznych wystąpień, komunikacji w języku obcym i ojczystym - bo o czym tu rozmawiać w tak zróżnicowanej grupie, wychodzenie poza strefę własnego komfortu, by zapewnić komfort osobie goszczonej, przebywające w odmiennej dla siebie kulturze, z dala od rodziny.

Czytaj więcej: Erasmus + "Kreatywność w klasie" - czas na...